Resultat 1 till 15 av 15

Google slår till mot länknätverk i Tyskland och Frankrike (Sverige nästa?)

  1. #1
    Juicens avatar
    Juicen Juicen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    24
    För en vecka sedan skrev Matt Cutts på twitter:

    "This week we took action on a German agency’s link network/clients. More to come in Germany."

    Inte långt innan det slog de till i Frankrike: http://searchengineland.com/google-t...-buzzea-182873

    Mig veterligen är det alltså ganska nyligen de har börjat agera mot länknätverk på Europeiska språk. Innan har det väl mest varit Engelskspråkiga nätverk (och lite Ryskt och sådant som utnyttjar hackade sidor som har använts över hela världen).

    Jag tror sannolikheten är stor att de snart slår till mot svenska "länknätverk", d.v.s. de stora svenska SEO-företagen. Matt Cutts skriver faktiskt "German agency’s link network/clients", vilket för mig låter som att det har handlat om ett "seriöst" SEO-företag, snarare än ett ljusskyggt blackhat-nätverk.

    Jag har nämligen nyligen haft erfarenheten av länkar från ett av de största SEO-företagen i Sverige, och länkarna jag fick var inte vad jag hade förväntat mig. De var handlade om riktigt skitiga länkar, som kom från deras enligt min mening mycket fula länknätverk. Ja, riktiga blackhat metoder kan man säga att de använde. Dessutom skulle det inte vara speciellt svårt för google att kartlägga hela skiten.
    Ni får gärna läsa om min erfarenhet om detta på min blogg: http://simonjonsson.com/google-slar-...snart-sverige/

    Vad tror ni? Är slutet nära för de svenska SEO-företag som sysslar med sådan här skit? Jag tror det.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Man kan alltid ha en diskussion om vad blackhat är. Finns lite olika åsikter där som att vi då pratar om hackade webbplatser där länkar läggs in eller webbplatsen med lite lägre kvalitet. Men bortsett från det.

    Tror att det på sikt inte kommer förändra sig speciellt mycket för SEO-företagen. Är bara en fråga om att göra allting snyggare. Och omställningar ifråga om gråzons-metoder inom SEO har vi haft sedan SEO började för något dussintals år sedan.
    Så det är knappast tal om att SEO-företag lägger sig platt och upphör med verksamheten bara för att Google straffar ut något nätverk de har.

    Men man bör ha klart för sig att i stort sätt allt länkbygge överhuvudtaget ogillas av Google.
    Vi pratar då om länkbyten, pressmeddelanden, artiklar i artikelkataloger, gästbloggande, erbjuda bloggare varor mot att de länkar till dig, etc.. Mer här om det https://support.google.com/webmasters/answer/66356

    Googles Penguin slog selektivt rätt så hårt mot en del. Men effekten för SEO-branschen som helhet var väl obefintlig.
    Så skulle tippa på att det som händer om Google slår ut svenska nätverk är att en del drabbas på kort sikt.
    På lite längre sikt så bygger de som drabbas snyggare och i slutändan blir det dyrare för kunderna.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag tror och hoppas att dom slår till mot Sverige snart. Det är på tiden att vi börjar skärpa oss vad gäller länkar, och det är ju exakt vad syftet är. Vi låg hos den leverantör som G slog till mot i England på våren 2012 strax innan Pingvinen dök upp, och där kan vi snacka om ett företag som i princip dog över natten. Det har nästan gått två år nu, och företaget har gått från att vara en stor leverantör i England med massor med länkkraft till att få börja om från scratch.

  4. #4
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Jag hoppas också att dessa företag som jobbar på det här sättet med massiv inlänkning upphör med sina verksamheter, Dessa större bolag förstör webbplatser fullständigt. Nu tror jag inte precis som Urban antyder att dessa företag blir speciellt mycket drabbade utan de anpassar sig och gör det bara snyggare och försiktigare. Att göra detta kostar resurser. De SEO företag som inte hänger med och gör detta snyggare kommer naturligtvis tvingas till åtgärder. Gör dem inte det så är det adjö. Svårare än så är det inte.

  5. #5
    Juicens avatar
    Juicen Juicen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    24

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Vafan, dom rör sig österut ju! Fel håll G, ni ska norrut! ;-)

  7. #7
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Vafan, dom rör sig österut ju! Fel håll G, ni ska norrut! ;-)
    hehe. Lugnt. Polen är sista anhalten sedan går det norrut, garanterat! eller fortsätter sydväst.

  8. #8
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    Gäller detta som 'Juicen' säger enbart då blackhat metoder/länknätverk, eller skulle det också påverka länkar som finns mot sidor som 'Sidsamlingen', 'Svenska länkkatalogen' etc?

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag har inte läst igenom casen för varken Tyskland eller Polen. I England var det ett av de stora SEO - Bolagen som åkte dit. Det var en jävla massa spamlänkar, men varken bättre eller sämre än en del av de svenska nätverken.

    I mitt tycke så finns det ingenting som heter "blackhat" vad gäller länkbygge, eftersom allt länkbygge är olagligt i Googles tycke. Gör du det rätt ur seo synpunkt så är det ändå emot riktlinjerna, och du kan bli straffad oavsett hur snyggt det ser ut.
    Jag tror och hoppas att de nätverken Google slår till mot är de största och de spammigaste, men det är helt omöjligt att säga i förväg.

  10. #10
    presidentofgalaxys avatar
    presidentofgalaxy presidentofgalaxy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Finns ett bra case kring Hugo Boss och Tyskland.
    http://www.linkresearchtools.com/cas...link-networks/
    Expandtalk.se - sökmotoroptimering och Adwords

  11. #11
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    Så, bör man då ta bort länkar man har till länk-kataloger? Eller spelar det kanske inte någon roll när de ändå finns länkar tillbaka från länk-katalogerna, och Google har allt indexerat?

  12. #12
    Jesper Ribackas avatar
    Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av Gemma Visa inlägg
    Så, bör man då ta bort länkar man har till länk-kataloger? Eller spelar det kanske inte någon roll när de ändå finns länkar tillbaka från länk-katalogerna, och Google har allt indexerat?

    Du menar länkar som du har från länkkatalogerna?

    Jag tycker att länkkataloger inte alls är farligt så länge dom inte utgör en stor del av din länkprofil. Men det finns som sagt bättre länkar än länkkataloger men att det skulle skada tror jag inte.
    Ribacka Media - US sports betting affiliate

  13. #13
    Gemmas avatar
    Gemma Gemma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    55
    Ja, från länk-kataloger till webbplats

    Frågan är vad en 'stor del' skulle innebära. Om vi pratar antal länkar från kataloger, eller %

  14. #14
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Ser mycket fram emot att Google tittar till den svenska marknaden...

  15. #15
    MrGreys avatar
    MrGrey MrGrey är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    2
    Jag blev också nyligen kontaktad av en stor aktör på den svenska SEO-marknaden som visade en "familjeblogg". Även där helt uppenbart fejk - överoptimerade länkar på ett sätt som ingen människa hade gjort frivilligt...

    Det värsta tycker jag är att kunderna får betala ordentligt med pengar för dessa skitlänkar, som - förr eller senare - kommer att ge ett staff från google. Jobbar man med SEO vet man vad man ska passa sig för, men gör man inte det så är det lätt att man åker dit :-/
    Jobbar på GreyMansion.com

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 15:20
  2. Webbhotell i Spanien och Frankrike
    Av webguide i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 01:46
  3. Vad slår högst på google?
    Av Cermis i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 02:11
  4. Bra webbhotell i Tyskland?
    Av Håkan Liljeqvist i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 11:33
  5. ta sig upp i serpen svårigheter till nästa nivå
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 16:51