Resultat 1 till 2 av 2

Nostalgitråden: Remembering the good old days - Visst var det mkt enklare förr?

  1. #1
    Ikavalkojs avatar
    Ikavalkoj Ikavalkoj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Manila
    Inlägg
    9
    Tänkte att kunde vara lite kul med en tråd där man minns hur enkelt det var att tjäna pengar som affiliate förr i tiden? Kanske finns det några som vill dela med sig av sina framgångshistorier från den gamla goda tiden? Innan pandor, pingviner etc hade uppfunnits

    Jag minns själv hur kul och otroligt enkelt det var att jobba med affiliatesajter förr i tiden. Jag tror jag slängde upp mina första affiliatesajter år 2008. Det var för det mesta EMD's (exact match domains). Jag tog lite hjälp av wikipedia och sökte samtidigt efter engelskspråkiga artiklar att översätta eller skriva om de till svenska. Sen fixade man lite länkar från olika länkkataloger. Ibland använde man sig av artikelkataloger om sökordet var lite tuffare.

    Hur som helst, inom några veckor eller en månad rankade man oftast på förstasidan på google på sökordet (samma som domännamnet), och pengarna bara trillade in, både via google och affiliatelänkarna (det var på den tiden inte heller jättesvårt att ranka på sökord som låg nära domännämnet).

    Vissa av mina gamla EMDs ligger fortfarande och rankar på första eller andrasidan på google på sökorden, men jag har kanske en tiondel av trafiken jag hade förr i tiden (samtidigt har jag dock betydligt fler sajter och jag har fått jobba betydligt mer med ariklar, länkar och annat). Jag tjänar också betydligt mer per besökare idag än vad jag gjorde 2008-2010, och känslan är ändå att man måste jobba tio gånger hårdare för att tjäna samma pengar på en sajt som man gjorde förr i tiden.

    Någon annan som minns de gamla goda tiderna och dela med sig av lite historier?
    Senast redigerat av Ikavalkoj den 2014-02-28 klockan 23:59. Anledning: Stavfel

  2. #2
    Ikavalkojs avatar
    Ikavalkoj Ikavalkoj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm/Manila
    Inlägg
    9
    Ska tillägga så här i efterhand att det känns som att nästan alla affiliate konkurrenter till mina sajter i serpen försvunnit. Idag sitter jag mest och konkurrerar med butiker vilket är tråkigt, men ger också en känsla av vart utvecklingen är på väg.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Söker skribent för enklare uppdrag
    Av mellw i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 15:04
  2. Bing lanserar ny tagg för enklare SEO
    Av Gutenisse i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 11:45
  3. 90 Days Free Trial på SeoMoz
    Av MOB i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 04:11
  4. hur många söker på ett visst ord?
    Av badtant i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 17:12