Resultat 1 till 9 av 9

Variation på samma utlänk med olika nyckelord?

  1. #1
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Om vi säger att alla sidor på domänen har en utlänk till sida x.
    Nyckelorden sidan önskar är a b och c.

    Är det fördel att ha ett script som automatiskt slumpar fram ett av de tre sökorden på varje sida. Dvs fördelningen av nyckelorden a b och c bör bli 33% var över hela webbplatsen.

    Nästa gång spindlarna kommer lär dock samma sida som hade nyckelord a få t.ex. b.

    Någon som ser fördel / nackdeler?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det är nog en fördel men jag tror ännu bättre hade varit att endast ha länken på kanske 6 undersidor, 2 för a 2 för b och 2 för c som aldrig ändrades.

    Länkarnas ålder ska vara viktigt och jag vet inte hur Google tänker när ankartexten slumpas fram varje gång han besöker.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Länkarnas ålder ska vara viktigt och jag vet inte hur Google tänker när ankartexten slumpas fram varje gång han besöker.
    Jag hade en sida där jag bytte ankartext på drygt 20 olika länkbyten som var ett drygt år gamla. (mina partners ändrade alltså ankartexten till min sida) Följden blev att jag hamnade i någon form av sandbox och sedan kom tillbaka stark eftersom ankartexten var mer optimerad.

    Så att google känner av om du byter ankartext mellan spindlingarna har jag upplevt själv och fått smaka på.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  4. #4
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Paul Shallow
    Jag hade en sida där jag bytte ankartext på drygt 20 olika länkbyten som var ett drygt år gamla. (mina partners ändrade alltså ankartexten till min sida) Följden blev att jag hamnade i någon form av sandbox och sedan kom tillbaka stark eftersom ankartexten var mer optimerad.

    Så att google känner av om du byter ankartext mellan spindlingarna har jag upplevt själv och fått smaka på.
    Hmm.. så det bästa vore helt enkelt att variera nyckelorden över sidorna men att sedan låta länkarna förbli intakta...

    Funderar nämligen på att göra ett script för detta ändamål men nu blev det plötsligt lite krångligare om man även ska ha en limit på säg 6 sidor som du nämnde Jim.

  5. #5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Du får gärna emaila mig scriptet när det är klart. =)

    Det kan iofs vara en fördel att ha två varianter.

    En som gör länkarna 33% sitewide och en som printar ut bara 6 st.
    Om man vill optimera mot MSN/yahoo så är ju förmodligen 33% sitewide att föredra medan google nog gillar jims exempel bättre.

    Skulle vara intressant att faktiskt se några tester på om 5 eller 10 länkar gör någon skillnad (hört att 5 länka/domän skall värderas i google)
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  6. #6
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Det blir till att fila lite på det.

    Sedan är det ju ytterst svårt att märka om 5 eller 10 länkar gör skillnad då sidorna i sig då borde ha exakt samma förutsättningar vilket är svårt att få!?

    Men helt omöjligt att få fram något är det ju inte, frågan är ju den om det kommer resultera i märkbar skillnad..

    Någon som önskar kan få vara försökskanin sen

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det finns ju liknande skript, jag tänker på link-vault.

    Har du en sida med 10 000 undersidor så placerar link-vault 5 statiska olika länkar på varje undersida som aldrig ändrar sig och du liknande tillbaka.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Slumpa inte. Gör en hash på sidurl:en som "slumpvärde", så kan du både äta kakan och behålla den. (33% spridning över siten och samma utlänk på samma plats varje gång.)

  9. #9
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av jmn
    Slumpa inte. Gör en hash på sidurl:en som "slumpvärde", så kan du både äta kakan och behålla den. (33% spridning över siten och samma utlänk på samma plats varje gång.)
    Ja det var ju kanske smartare än att spara hela url:en
    Tror nog mig se ett fungerande system i huvudet där det går att ändra länkarna om man så önskar.
    Är det så att en sida inte är hashad, körs ett script som kollar vilka länkar som kan läggas in och förbli där tills den dagen de inte längre passar.
    Tack för tipsen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. .com adresser som riktade till olika länder
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 21:31