Resultat 1 till 8 av 8

Se vad andra betalar per klick

  1. #1
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Kan man se vad andra betalar för klick till på samma sökord.

    I Adwords har jag bara fått fram att jag kan få ett intervall inte vad de exakt betalar.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Du kan ju alltid se vad max är genom att testköra en kampanj där du försöker ligga avg #1. Sätt maxbudet högt så betalar du per automatik 0.01 mer än #2 (det kan ju iofs bli lite missvisande iom att de också kan ha satt budet högt, men då kan du ju "sikta på #2" och ändå få samma resultat med lite större felmarginal bara..).

    Eller missförstår jag vad du vill göra?

    Du kan ju dessutom "testa" att klicka på din egen annons på google.com och se vad det kostade genom att direkt dra ned den efteråt .. (det är inte otillåtet mig veterligen).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Skall testa lite och se om jag får fram det jag vill ha.

    Det jag allra helst skulle vilja ha är förståss ett verktyg som går ut och kollar vilka som betalar för ett visst sökord och hur mycket varje annonsör betalar men det finns ju ingen sådan information tillgänglig som man kan få tag i och knåpa ihop en sådan sida.

    Tack för hjälpen.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  4. #4
    robertssons avatar
    robertsson robertsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    7
    På Adwords går det inte få fram vad andra betalar eftersom det inte bara handlar om bud utan även andra faktorer.

    Exempel:
    Nisse har en annons med maxbud 1 kr och CTR på annonsen är 1%. 1x1=1 (jämförelsetal)
    Kalle har en annons med maxbud 50 öre och CTR på annonsen är 6%. 6x0.5=3 (jämförelsetal)

    Kalles annons kommer hamna mycket högre än Nisses trots att Kalle bjuder hälften så mycket. Dessutom finns det ett antal andra faktorer som spelar in, vissa mer kända, vissa mindre.

  5. #5
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    robertsson, de där andra faktorerna har jag spånat lite på, du är inte sugen på att elaborera lite vad du tror de kan vara? Google kollar ju tex kvaliteten på landningssidan, men vad tror om "ryktena" om att även privacy policys förekomst påverkar?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  6. #6
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Det var inte positionen jag var ute efter utan bara vilken summa som de andra betalade.

    Precis som du skriver robertsson så är det ju flera faktorer som spelar in i vilken position man får.

    Det som är intressant för mig i det här fallet är att ta reda på vad andra anser att klicka på sponsrade länkar, som visas när man söker på vårt företagsnamn, är värda.

    Ja jag vet att jag kan få bort alla genom att fylla i lite formulär men har inte fått och att göra det än och då tänkte jag kolla vad andra tycker det är värt.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  7. #7
    robertssons avatar
    robertsson robertsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    7
    Hjalmar: Kvaliten på landningssidan är en ganska ny faktor. Annars så tar dom hänsyn till sökord i annons och url samt sökordets/kampanjens/kontots historik.

    Mattias: Vad jag menade är att det går inte få fram vad andra betalar eftersom buden inte bestämmer placering. Om du ligger på plats 3 och betalar 2kr/klick så kan du inte dra slutsattsen att plats 1-2 betalar ca 2-3kr, för dom kan lika gärna betala 50 öre och ha 7 gånger bättre CTR än dig.

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Du menar så

    Nej det hade ju varit alldeles för snällt av Google.

    Då hade man ju kunnat plocka ut prislistor för ord.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nollställs trusten även för .se och andra TLD.s när de "expirar"
    Av Webmoney i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 15:55
  2. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21
  3. Finns det ord som gillas mer än andra?
    Av Gustav i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 07:38
  4. Branscher som betalar bra per klick (adsense)
    Av Niklas i forum Sökordsanalys
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 13:11
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 01:59