Resultat 1 till 5 av 5

En sajt flera språk - hur gå tillväga?

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Hur skulle ni strukturera och bygga en sajt som har flera olika språkversioner? Optimalt har man skilda domäner och hosting för varje land eller språk, men om det inte är ett alternativ. Och ur SEO synvinkel såklart...

    Jag skulle gärna höra kommentarer på saker som

    - Är en automatisk redirect på index sidan till de olika språkversionerna ok eller är det något som man borde undvika?
    - Skulle du placera språken i skilda "folders" eller använda dig av subdomains? Eller finns det andra alternativ?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om man har de olika språken i olika folders istället för på skilda domäner/subdomäner, få man fördelen av att all länkkraft oavsett språk går till samma domän.

    Jag brukar försöka undvika alla former av automatiska redirects. Ibland måste man ha dem, men om jag kan undvika det så gör jag det. Om man har redirect för geolocation kan man alltid förlita sig på en client cookie och göra en client side redirect. På så sätt påverkas inte googlebot mfl. I alla fall inte som det fungerar idag.

    Några snabba reflektioner inna helgen

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Tackar för kommentaren!

    Det är sant med domän / subdomän kommentaren dvs alla kan dra nytta av den gemensamma länkkraften.

    Det verkar emellertid som om geografiska och språkliga faktorer börjar få allt mer betydelse. Dvs om jag har en sajt på finska i Finland (host) så är länkar från utländska sajter med annat språk till betydligt mindre "nytta" än finska länkar (sajter med finsk text, host i Finland och kanske tom .fi domän).

    Om man tror att det lokala blir en allt större faktor i framtiden borde man då kanske använda subdomäner? Jag är ingen expert här, men kan man då tex "ha" subdomänen på en annan server i ett annat land? Dvs tex sv.minsida.com i sverige och fi.minsida.com i Finland? Eller hur är det med subdomäner om de är på samma host så ser sökmotorerna detta som en helhet eller betraktar den varje subdomän som en egen helhet. Det är nämligen avgörande i dethär fallet.

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Håller med om att trenden pekar mot att geografiska och språkliga faktorer får större betydelse.

    Jag skulle nog hellre lägga de olika språkversionerna på olika domäner helt och hållet. Och använda .se, .fi, .no mm domäner för respektive språkversion.

    Då kan du dessutom korslänka domänerna på ett både funktionellt och SEO mässigt sätt. Subdomäner har missbrukats en hel del och det skulle inte förvåna mig om Google mfl har extra kontroller mot domäner med flera subdomäner.

  5. #5
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Subdomäner under lokal host är helt ok. Men bäst är ju som Bernt säger, att ha gTLD's, såsom .fi, .se etc. Förstod inte varför du inte kunde använda denna version? Är vissa domäner upptagna?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Inlänkar på flera språk
    Av wiggin i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 09:59
  2. Utländska länkar, olika språk
    Av baggelin i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 15:31
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 09:23
  4. Flera domäner under samma IP
    Av Marcin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 16:13
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03