Resultat 1 till 10 av 10

När är det dags att koppla sin sida till ett Affiliate-program?

  1. #1
    KarinEs avatar
    KarinE KarinE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    20
    Hej,
    Jag är nybörjare på det här med Affiliate men jag har läst en del här i forumet så jag ser ju att här finns många experter. Hoppas att jag kan få lite råd här.

    Nu har börjat skapa en hemsida som jag tänkte försöka koppla till ett afiiliate-program. Det är väl tänkt att jag ska uppdatera/lägga till mer information på sidan eftersom. Samt att försöka bygga lite länkar till den då och då.

    När är det tid att lägga till affiliate-länkar på sidan? Bör man vänta ett tag och låta den "mogna", få mer trafik etc? Kan det påverka sidan negativt att man lägger till affiliate-program för tidigt? Ja som ni ser är jag nybörjare på detta.... Mycket går ju att läsa sig till men det är ju bra att detta forum finns så man kan få ta del av andras kunskaper också.

    Ska tillägga att sidan är en resesida om en resa min familj har gjort med mycket bilder och information om hotellet och resmålet.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej Karin!

    Ingen poäng med att vänta. Du kan lika gärna lägga upp allt direkt, det tar ändå lite tid att först bli godkänd på affiliatehemsidan och därefter av affiliateprogrammen.

    Dina besökare ser inte att det är affiliatelänkar (såvida de inte klickar på den, då syns det ibland) och Google kommer inte straffa dig för det.

    Kan dock tipsa dig om att sätta nofollow på externa affiliatelänkar, lika bra att inte ger bort någon länkkraft.

    Lycka till!

  3. #3
    KarinEs avatar
    KarinE KarinE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    20
    Hej,
    Tack för svar och tips!

    Det var precis vad jag ville försäkra mig om, att det inte skulle "sabotera" något att lägga dit affiliate-länkar för tidigt. Tack för tipset om nofollow också.

    Sen undrar jag en annan sak. Jag har läst på Tradedoubler om villkoren hos annonsörern, att man inte får använda vissa sökord/söktermer osv. vilken man kan förstå. Men sen står det att man även ska använda sk negativa sökord. Är det något som går att föra in, tex i WP, eller hur går det till?

    I de SEO-inställningar jag har kan jag bara se att jag kan fylla i de nyckelord man vill att sidan ska synas på. Jag vill inte gärna göra något fel och bli avstängd.

  4. #4
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej igen!

    Ingen fara

    Jag är inte så inne på affiliate faktiskt, så vad exakt de negativa sökorden innebär i detta sammanhanget vågar jag inte svara på. Här får någon gärna fylla i.

    Sen angående att bli avstängd så har jag för mig att det inte är permanent, man får bara en tillsägelse om att göra om och göra rätt. Din blogg verkar samtidigt genuin så det ska nog inte vara någon fara alls.

    Lycka till och kör hårt!

  5. #5
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Skulle rekomendera dig att först ansöka på TD INNAN du lägger afflänkarna.
    Ex: Du djuplänkar och gör det snyggt på sidan och ansöker sedan till programmet - i detta fall Babyshop.
    Sen nekar de dig samarbete. Kul....då har du lagt ner tid i onödan.
    Själv ansöker jag allt först så jag ser vilka jag har med mig på tåget.
    Du kan ju även lägga in länk till din blogg som signatur. Då blir det lättare att kommentera den här på forumet.
    Skribentus- Texter helt enkelt.

  6. #6
    KarinEs avatar
    KarinE KarinE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    20
    Tack Nils och Hummelgard för tips!

  7. #7
    TomZs avatar
    TomZ TomZ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    38
    Sen undrar jag en annan sak. Jag har läst på Tradedoubler om villkoren hos annonsörern, att man inte får använda vissa sökord/söktermer osv. vilken man kan förstå. Men sen står det att man även ska använda sk negativa sökord. Är det något som går att föra in, tex i WP, eller hur går det till?
    Användadet av negativa sökord gäller endast om du köper sökord för att driva trafik till annonsören och inte när du lägger upp affiliateannonser på din blogg. Om du exempelvis köper trafik från Google Adwords till din sida så brukar annonsörer kräva att du lägger in butiksnamnet/varumärket som negativa sökord i Adwords kontrollpanel.

  8. #8
    KarinEs avatar
    KarinE KarinE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av TomZ Visa inlägg
    Användadet av negativa sökord gäller endast om du köper sökord för att driva trafik till annonsören och inte när du lägger upp affiliateannonser på din blogg. Om du exempelvis köper trafik från Google Adwords till din sida så brukar annonsörer kräva att du lägger in butiksnamnet/varumärket som negativa sökord i Adwords kontrollpanel.
    Aha, ja ok men då behöver jag ju inte oroa mig för det. Tack!

  9. #9
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Finns ingen anledning att vänta. Av erfarenhet kan jag säga att det kan ta ett tag att hitta "rätt" affiliateprogram också. Jag fick nyss en check från Indeed.com, som jag har affiliatelänkar till. Ett program som enligt många i diverse forum är helt värdelöst. På min sida, som är direkt jobbinriktad, har det tydligen gått ganska bra. Checkan var på några hundra dollar. Kan tilläggas att Adsense i snitt bara gett några enstaka kronor per dag på den sidan.

    På vissa sidor fungerar TD riktigt bra, ibland fungerar Adsense bättre.

    Dagen när man helt plötsligt hittar rätt och intäkterna hoppar upp från nästintill obefintliga till helt ok så ökar också motivationen att fortsätta jobba med sidan ordentligt.

    Så länge man inte spammar alltför mycket med affiliatelänkar så ska det inte påverka rankingen.

  10. #10
    KarinEs avatar
    KarinE KarinE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Finns ingen anledning att vänta. Av erfarenhet kan jag säga att det kan ta ett tag att hitta "rätt" affiliateprogram också. Jag fick nyss en check från Indeed.com, som jag har affiliatelänkar till. Ett program som enligt många i diverse forum är helt värdelöst. På min sida, som är direkt jobbinriktad, har det tydligen gått ganska bra. Checkan var på några hundra dollar. Kan tilläggas att Adsense i snitt bara gett några enstaka kronor per dag på den sidan.

    På vissa sidor fungerar TD riktigt bra, ibland fungerar Adsense bättre.

    Dagen när man helt plötsligt hittar rätt och intäkterna hoppar upp från nästintill obefintliga till helt ok så ökar också motivationen att fortsätta jobba med sidan ordentligt.

    Så länge man inte spammar alltför mycket med affiliatelänkar så ska det inte påverka rankingen.
    Ok, tack för svar och tips. Ja, det ska bli spännande och se om det lyckas dyka upp några intäkter i framtiden!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Koppla webinars till Facebooksidan
    Av Susann Stjernborg i forum Sociala medier
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 10:30
  2. Affiliate program för er med erotiska sidor
    Av Xfilmer i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 09:48
  3. Koppla Adwords till Analytics
    Av wthomas i forum Google AdWords
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 16:25