Resultat 1 till 2 av 2

Hvordan bygge opp nettsiden

  1. #1
    allegros avatar
    allegro allegro är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    1
    Hei,
    jeg trenger noen tips om hvordan jeg på best mulig måte bør bygge opp nettsiden min mht. søkeoptimalisering.
    Jeg har to hoveddomener www.mittnavn.no og www.mittnavn.com

    - www.mittnavn.no videresendes direkte til www.mittnavn.com
    - www.mittnavn.com åpner www.mittnavn.com/index.html som er en startside/åpningsside med et bilde og litt tekst, samt linker til 3 av mine andre nettsider. Fra denne siden (index.html) kan man klikke seg videre til selve nettsiden, som ligger på www.mittnavn.com/index.php (Joomla-siden min)

    Er denne strukturen hensiktsmessig med tanke på SEO? Eller bør jeg kutte ut startsiden (index.html) og la siden åpne direkte i www.mittnavn.com/index.php? Spørsmålet mitt er altså om google vil ha problem å finne innhold i index.php?

    Og siden de fleste som leser nettsiden min er norske, burde jeg gjort om slik at jeg bruker .no som hoveddomene?

    Takk for svar

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    MMX
    Inlägg
    34
    Hej Allegro!

    Såhär en fredag afton är det, on top of my head, det här du bör tänka på:

    - Din sida är norsk, låt därför .com vidarebefordras till din .no-domän

    - Ha kanoniska urler i åtanke. Det här är de facto olika adresser:

    www.doman.no
    doman.no
    www.doman.no/index.html
    domain.no/index.html

    Du måste således bestämma dig för en enda adress, företrädesvis domain.no/, att använda dig av.

    Detta kan göras på flera olika vis:

    - En så kallad nollsekunds-metarefresh. Google kommer följa denna, men inte Bing, varför de nedanstående metoderna är att föredra.

    - En kanonisk tag, Rel=Canonical, i din html kod. Även detta är icke-optimalt eftersom Bing och Google, som vanligt, använder dessa i olika utsträckning.

    - Sätta kanonisk url i Google Webmaster Tools.

    - Sist men inte minst kan du göra en 301 redirect i din så kallade .htaccess-fil. Detta är enligt mitt förmenande det absolut bästa och även det mest praktiska. T.ex:

    www.doman.com > 301 redirect > doman.no
    www.doman.no > 301 redirect > doman.no
    etc

    Skillnaden mellan att använda rel=canonical och en 301-redirect är hur Google ser på vidarebefordan. En 301-redirect betyder i princip - "den här sidan har bytt adress, använd istället den här", medan rel=can betyder ungefär "den här sidan, i exakt samma eller liknande form, finns på flera ställen men det här är källan"

    Huruvida du använder index.php, index.html, index.htm är egalt, så länge all trafik sammanstrålar i EN specifik url.

    Mer information on kanoniska url:er kan du läsa här:

    https://support.google.com/webmaster...r/139066?hl=en

    http://www.seopt.com/2013/01/simple-301-redirects/

    Ha en trevlig kväll. Tror jag ska ladda ner några avsnitt av Fleknes nu
    sökmotoroptimering.se

    Ge +rep, annars ett PM:)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)