Resultat 1 till 7 av 7

Server i USA - Dålig SEO för svenska sidor?

  1. #1
    p2ds avatar
    p2d p2d är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    9
    Hej! Jag har försökt att söka men hittar bara trådar från runt 2006 och andra som inte riktigt besvarar hela min fråga.

    Vi har idag servrar i Sverige men det har inte riktigt fungerat som det ska hos två olika leverantörer. Det känns inte som att molntjänsterna och VPSer har landat ordentligt här. Eller rättare sagt så känns det som att USA har kommit längre med AWS, Linode, Digital Ocean m.fl.

    Så vi funderar på att byta till något av dessa alternativ och undrar om det påverkar SEO om servern står i USA men är en .se och helt på svenska, riktad till den svenska marknaden. Vissa skriver att det har ytterst liten betydelse, medans andra skriver att det inte har någon som helst betydelse.

    Om det nu är så att det har betydelse, om man då använder t.ex Cloudflare och kör allt genom dom (de har väl i Stockholm), spelar det då någon roll? Kan Google ändå se ursprunget av servern genom Cloudflare?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det handlar om ökad latency på 300-400 hundra ms - något sådant mellan USA och Sverige. Alltså lite men ändå viktigt om du planerar ha mycket trafik och från mobila användare.

    Men AWS har väl datacentra i Irland har jag för mig? Och Linode finns i London.

    CloudFlare funkar bra men då måste du köra page rules med full cache även på HTML så att även HTML skickas från dem och det kan bli fel om du har dynamiskt innehåll.

    Rent SEO-mässigt tror jag det inte har betydelse.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    MMX
    Inlägg
    34
    Att hosta är i USA är lite som att springa över ån (jaja, trist liknelse) efter vatten - det är inte det enda alternativet. Du hittar även utmärkta hostar i UK eller Holland där i3d.net/webzilla med flera återfinns.

    Väljer du trots allt att köra i USA så välj en host vid en geografisk stor hubb. Vi har haft lägst latency från Ashburn/Stirling(yellowfiber), Virginia, samt såklart från NYC/New Jersey(voxel/internap).
    sökmotoroptimering.se

    Ge +rep, annars ett PM:)

  4. #4
    p2ds avatar
    p2d p2d är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    9
    Hej! Tack så mycket för svaren! Det lutar åt Linode i London. Om man väljer det, skulle det ge extra latency och sämre SEO?

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    MMX
    Inlägg
    34
    Oroa dig inte för SEO:n. Latencyn till UK bör ligga på omkring 50-60ms = inget att bry sig om. Men som sagt, ta även en titt på nederländska hostar. Du hostar trots allt på kontinenten vilket gör att du vinner 10-20ms i latency.
    sökmotoroptimering.se

    Ge +rep, annars ett PM:)

  6. #6
    p2ds avatar
    p2d p2d är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    9
    OK, tackar! Men Google skiter i om sidan finns i Sverige eller inte då?

    Jag läste någon annanstans att Google inte tar med sidan om man söker "Sidor från Sverige". Stämmer det?

  7. #7
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    MMX
    Inlägg
    34
    Det kan vara en fördel - jag väljer huvudsakligen att hosta mina svenska sidor i sverige, men isåfall liten och mer med tanke på latencyn. Beträffande lokala IPn/servrar så är det länge länge sedan detta var riktigt aktuellt, och om jag minns rätt så togs det här upp i Googles Florida/Bourbon-update, vilket isåfall är omkring tio år sedan. Förr var det vanligare att använda generiska TLD:er, dvs .com/net/org, varför det kunde var aningen svårare att vikta sidans ranking beroende på ursprungsland. Nuförtiden har Google emellertid inga problem att se detta så...

    Beträffande latencyn så stirra dig inte blind på denna. Läs min post om hosting, hur du får ner antalet anrop till servern osv osv.
    sökmotoroptimering.se

    Ge +rep, annars ett PM:)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 19:39
  2. Köpes sidor på svenska om Thailand
    Av JoacimB i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 19:50
  3. blogspot till egen server (med mina sidor)?
    Av beeimages i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 12:30
  4. Dedikerad server / Privat server
    Av Jimmy i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 13:37
  5. Media/Nyheter, Svenska sidor, PR5 - PR7
    Av Christian Bolstad i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 12:39