Resultat 1 till 2 av 2

Etablerad webbutik inom mobiltillbehör säljes, ca 65 000kr i vinst per år

  1. #1
    TobbeTs avatar
    TobbeT TobbeT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    2
    Efter att ha drivit f o d r a l f y n d . se i över tre år är det nu dags att sälja den. Butiken har drivits enbart av mig vid sidan av studier och säljes på grund av att jag har blivit erbjuden ett nytt jobb som jag vill fokusera på. Stort fokus har legat på optimering och automation samt produkter med bra marginal.

    Allt nedan är angivet exklusive moms och är ungefärliga siffror.

    Siffror och nyckeltal:
    • msättning: 163 000kr (2012), 160 000kr (2013)
    • Resultat: 70 000kr (2012), 60 000kr (2013)
    • Snittorder: 70kr (2013)
    • Bruttomarginal: Ca 70%
    • Varulager: 36 000kr i inköpsvärde
    • Lager packmaterial: 4000kr vilket räcker till ca 1500 ordrar beroende på storlek.
    • Fasta kostnader:
      - 500kr/månad för Tradera (Betalt fram till februari 2015)
      - 299kr/månad för Klarna faktura
      - 479kr/månad för Sello.nu
      - Ca. 80kr/månad för övrigt (mail, domän m.m.)


    Teknisk plattform:
    Säljkanaler: Fyndiq, Tradera samt egen webbutik
    Betalsystem: Klarna för faktura samt Payson för direktbetalning. Även Paypal används för butiken på Tradera
    E-handelsplattform: Sello.nu vilka har gemensamt lager för alla tre kanaler samt gemensam orderlista vilket gör all order- och lagerhantering väldigt smidig.

    Övrigt:
    Sociala medier: Ca 750 genuina likes på Facebook
    Domäner som ingår .se samt .com
    Lageryta som krävs: ca. 2-4kvm
    Besökare egen webbutik: ca. 500/månad (organiskt)
    Idag skickas de flesta ordrar som vanligt brev, större ordrar via Posten Skicka Lätt.
    Fördelningen är ungefär 20% egen webbutik, 30% Tradera och 50% Fyndiq

    Möjligheter:
    Väldigt lite tid och pengar har lagts på marknadsföring, därav den relativt låga andelen ordrar i den egna webbshoppen. En satsning här är en bra möjlighet. Utökning av lagret kan öka omsättningen rejält men detta har inte kunnat göras på grund utav platsbrist.

    Arbetstid:
    Idag läggs ca 15min per dag på att packa ordrar, ytterligare ca 3h i veckan på administration (bokföring, lägga upp produkter, inköp, svara på mail m.m.). Uppskattningsvis läggs totalt ca 20h i månaden. Har drivit det som enskild firma och därmed är lönen en del av vinsten ovan. Jag har jobbat väldigt mycket med optimering av orderflöde och automation vilket har gjort att orderhanteringen fungerar väldigt smidigt och tidseffektivt.

    Prisidé (inkromaffär):
    60 000kr för verksamheten eller högstbjudande. Lagret är också till salu där jag erbjuder 20% rabatt på inköpspriset.

    Tradera-kontot innehåller över 2000 positiva omdömen och 4 negativa samt en butik som är betald fram till februari 2015 (värde 500kr/månad exl. moms). Detta konto överlåtes till den nya ägaren. Alla övriga konton medföljer också och avtalen (hos t.ex. Klarna och Fyndiq) skrivs över till dig som köpare.

    Kontakta tobbedann [at] gmail . com för mer info.

  2. #2
    TobbeTs avatar
    TobbeT TobbeT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    2
    Butiken är fortfarande till salu. Sänker priset till 50 000 för verksamheten samt 20% rabatt på lagret vilket ger ett totalt pris på 76 000kr med nuvarande lagervärde.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Köper din site - budget på 150.000kr
    Av Webbimperiet i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-07, 14:16
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-12, 22:58
  3. Butik med vinst säljes
    Av Klassemaja i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 14:37
  4. Webbutik säljes - vad är rimligt att ta betalt?
    Av EvaH i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 17:52
  5. värdering och pris på etablerad webbsida
    Av baggelin i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:05