Resultat 1 till 7 av 7

SEO:a min Produktkatalog

  1. #1
    boletss avatar
    bolets bolets är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    22
    Jag har en webshop och vi är agenter för ett europeiskt företag. Nu har vi översatt deras produktkatalog och skall lägga upp den på vår sida i en egen flik "produktkatalog". Hur kan jag ta till vara på detta otroliga unika content på 180 sidor så den jobbar för min webshop där den placeras? I vilket format är bäst? Jag tänkte mig klämma in fina länkar med bra ankartexter från produktkatalogen in till mina kategorier.

    Kom gärna med tips!
    Jag säljer Cykelställ

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag skulle nog föreslå att använda texterna på produktsidorna i webshopen. Det känns som det enda riktigt vettiga alternativet.

  3. #3
    boletss avatar
    bolets bolets är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    22
    Ingen mer som har något att tillägga i frågan?
    Jag säljer Cykelställ

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Har en liten annan uppfattning där. Beror förstås på hur innehållet är nu. Kategorisidorna känns mer angeläget att se till att innehållet där är ok.
    Om du sedan kan lägga en del av texten i exempelvis företagsblogg/nyhetssida så kan du med fördel optimera upp det för long tail-orden. De ord som det kanske inte är lönt att lägga ned tid på för huvudsidan. Och då naturligtvis länka in till respektive avdelningen på huvuddomänen.
    Ett koncept som jag själv använder för en del av mina kunder med hyfsat bra framgång.

  5. #5
    boletss avatar
    bolets bolets är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    22
    Tack Urban! Jag var inne lite på din linje där. Men vad skall jag använda för format på texten? Behöver jag formatera den till html eller funkar pdf?
    Jag säljer Cykelställ

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Oj. Jag måste missa något här.

    Om du nu har massa unik och bra text om dina produkter som inte används just nu, så förstår jag inte varför du skulle vilja placera de texterna någon annan stans än där du säljer produkterna. Det enda det gör är ju att skapa två sidor med information om de produkterna, en med bra innehåll där man inte kan handla och en med mindre bra innehåll där man kan handla. Den med bra innehåll kommer förmodligen ranka, och dina besökare får längre väg till köp.

    Html eller pdf hänger även det på vad du vill att dina besökare ska göra. Det går utmärkt att ranka med en pdf, så länge texten i den är läsbar (alltså, inte en bild), men det kommer med största sannolikhet inte generera någon särskilt stor ökning i försäljningen, då det gör det väldigt svårt att navigera från pdf:en till en sida där det är möjligt att köpa respektive produkt.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Behöver nog förtydliga mitt råd en del här märker jag.
    I första hand bör du se till att innehållet på kategorisidorna är fullödigt. Med kategorisidor syftar jag här på sidorna som Busskurer, Hundburar för att använda exempel från den sidan du har i din profil.
    Produktsidorna är exempelvis Busskur Dover 2500 osv. De behöver också ha relevant information förstås.

    Utöver det, om du har texter kvar kan du med en fördel publicera dem på en företagsblogg som du lägger på en subdomän. Enkel navigering så den besökare som kommer in där lätt kan ta sig till huvudsidan via de fasta länkarna.

    De texterna du lägger in där kan vara beskrivningar av produkterna och då en länk till den produkt eller kategori den avser. Det bör också gå att optimera den texten på ett nyckelord låt säga att huvudsidan skall upp på ordet muttrar. Blogginlägget kan då ta fasta på skruvmuttrar.
    Fördelen du uppnår med detta är:
    - Möjlighet att ranka på ord som inte har så stor trafik att det är lönt att optimera huvudsidan på dem.
    - Aktivare webbplats då du kan tillföra nytt innehåll kontinuerligt.
    - Länkning till aktuella sidor.
    - Möjlighet till en dialog via bloggen med tilltänkta kunder som vill veta mer eller kommentera.

    Att lägga upp det som pdf-filer om syftet skulle vara att ranka känns inte som en bra ide. En del är lite skeptiska till att klicka på pdf-filer. Tillhörde inte ovanligheterna då att allt låste sig när den skulle öppnas. Förutom då det som Aaron tar upp.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Double Content med PDF Produktkatalog
    Av Fredrik-Eriksson i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 08:51