Resultat 1 till 5 av 5

Juste nyhetssida, som kommer att bli tagen för ful "scraper"-site

  1. #1
    sundboms avatar
    sundbom sundbom är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    3
    Hej!

    Jag arbetar med att skapa en nyhetssida som ska samla upp en viss kategori av nyheter från befintliga tidningar, med syfte att öka deras exponering. Det centrala är alltså inte annonsintäkter, antal besökare på den egna sidan eller något sådant, utan att öka trafiken till befintliga tidningarna och göra ett ibland bortglömt journalistiskt segment mer synligt online.

    Jag har planerat att bygga sidan med hjälp av ett köpt wordpress-plugin för att importera rss-poster till nya Wordpress-inlägg.

    Det ska väl också tilläggas att jag har ett stort antal redaktörer i ryggen som tycker att det här är en bra idé, och att vi inte kommer att publicera hela artiklar, bara rubrik, länk och ämnesord.

    Min stora fundering just nu är vad Google kommer att tycka om detta. För den som betraktar siten utan kännedom om innehållet, antar jag att den kommer att framstå som en riktig ful sida som bara har till syfte att maximera sökmotortrafik och annonsintäkter på andras bekostnad. Det är rätt och rimligt att sådana sidor straffas i optimeringen, men mitt projekt är ju inte av sådan karaktär.

    Så, min fråga är egentligen hur jag genomför det här utan att väcka algoritmernas vrede? Och kanske också om algoritmernas vrede är någonting att bry sig om i det här fallet?

    Tacksam för hjälp!

    Henrik
    Senast redigerat av sundbom den 2014-07-31 klockan 15:08. Anledning: språkfel

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Det finns en stor mängd likadana sajter och Google hanterar dem minst sagt styvmoderligt. Under korta perioder kan scrapers ranka bra under förutsättning att de har en stark länkprofil men förr eller senare blir de, nästan alltid, av med trafiken.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    sundboms avatar
    sundbom sundbom är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Det finns en stor mängd likadana sajter och Google hanterar dem minst sagt styvmoderligt. Under korta perioder kan scrapers ranka bra under förutsättning att de har en stark länkprofil men förr eller senare blir de, nästan alltid, av med trafiken.
    Ja, det är ju verkligen ett problem med många sådana sidor, och det är rimligt att de behandlas styvmoderligt. Tekniskt kommer projektet jag jobbar med ha en del likheter med sådana sidor, men knappast på något annat plan. Men jag förutsätter att sökmotorernas bedömningar är helt automatiserade.

    Siten jag bygger kommer också att ha en hel del egenproducerat material, och frågan är om det är smartare att bygga den så att det länkade materialet inte importeras, utan bara visas som RSS-flöden med bild, rubrik, länk och utdrag på första sidan?

    Eller finns det något verktyg som skapar det här på ett sätt som Google godkänner?

    Jag tänker att detta måste drabba även sidor som mynewsdesk, bubb.la, nyhetspressen.se, mediejobb.info etc. Alltså sidor som är justa och hjälper användare att hitta rätt snarare än maximerar antal besökare och annonsiintäkter, men som ändå fastnar på radarn.

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Ja, Google kommer inte kunna se skillnad.

    Om det produceras eget material tycker jag att det ska vara det som indexeras, tycker att det låter som att rss som visas på det du beskriver kan vara rätt väg.

    Kan tyvärr inte ge förslag på verktyg på rak arm men vet att det finns.

    Ja, beroende på hur starka de är så får de mer eller mindre problem, Mynewsdesk har nyligen tagit sig ur ett filter om jag inte missminner mig då de jobbat med det.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    sundboms avatar
    sundbom sundbom är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    3
    En ny fundering: Jag antar att det finns plugins som exkluderar visst innehåll från Googles indexering. Om jag hittar ett sådant som kan exkludera en inläggskategori, skulle det då innebära att Google bara ser mitt exklusiva material och inte klassar sidan som scraper? Räcker det att se till att alla länkar som skapas av rss-verktyget är nofollow?

    Det viktiga är inte att skapa en stor mängd poster som är sökbara genom Google - den vägen kan man ju hitta originalartiklarna - utan att skapa en stor mängd poster som är sökbara genom sidans interna sökfunktion. Vilket väl i och för sig gör att jag kanske bör fundera över hur viktig Google-indexeringen över huvud taget är...





    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Ja, Google kommer inte kunna se skillnad.

    Om det produceras eget material tycker jag att det ska vara det som indexeras, tycker att det låter som att rss som visas på det du beskriver kan vara rätt väg.

    Kan tyvärr inte ge förslag på verktyg på rak arm men vet att det finns.

    Ja, beroende på hur starka de är så får de mer eller mindre problem, Mynewsdesk har nyligen tagit sig ur ett filter om jag inte missminner mig då de jobbat med det.
    Senast redigerat av sundbom den 2014-08-01 klockan 16:17.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. "How To Build A Niche Site" (artikelserie i 15 delar)
    Av takemetothetop i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 15:56
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 17:26
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  4. Lite uppfriskande: "Permission to link to your site"
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 17:27
  5. Att ändra "site info"
    Av muffinman i forum Google
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 11:47