Resultat 1 till 11 av 11

Seo-analysrapport.

  1. #1
    klassegersons avatar
    klassegerson klassegerson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    2
    Jag har funderat på att göra en seo-analys över en hemsida och har därefter tänkt på vilka verktyg man kan använda sig av.

    Har blivit tipsad att det finns analys företag som kan göra detta, men de tar redigt betalt för detta. Så jag undrar nu om det är någon som kan tipsa om något företag som gör detta för en mindre summa eller helt utan kostnad. Tack för svar och om du har något annat du vill tipsa om inom seo-analys, så är jag tacksam.
    Trevlig kväll !

  2. #2
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Hej Klassegerson, jag skulle nog vilja tipsa dig om force12 dom har bra rykte och en tidigare kollega till mig har haft med dom att göra.

    Testa med ett samtal, kan ju inte skada direkt

    Mvh
    Ruben
    SEO-tekniker
    Senast redigerat av Urban G den 2014-08-05 klockan 15:11. Anledning: regel 1

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Annars finns en hel del SEO-företag här http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=59 som lär klara att göra en SEO-analys. Lite olika prisbilder också. Fast du behöver kontakta dem för att få ett pris. Eller så lägger du en förfrågan här http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=58

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Om du ska ha en seo-analys utan kostnad eller med en låg kostnad så kommer du förstås att få en dålig analys. Varför skulle du vilja ha en dålig analys? Det är ungefär som att bygga en grund till ett hus med ruttet träd.

    Analysen och det förebyggande arbetet är överlägset det viktigaste jobbet inom SEO, det är där du ska lägga pengar. Det är det arbetet som ger dig "facit" över vad sidan behöver, varför sidan behöver det och vad arbetet kan generera. Det kan göras snabbt / slarvigt, eller det kan göras korrekt. All din SEO kommer sen att baseras på det arbetet, så att försöka spara in pengar där är ganska dumt.

    Jag skulle snarare vilja säga att de som inte gör det arbetet seriöst och tar bra betalt för det, det är de företagen du ska undvika.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag håller med Niklas. Själv har jag erbjudit denna typ av tjänst under ett antal år nu. Mer info här http://www.todaysweb.se/seo-analys
    Vårt pris är 17 000 SEK och då ingår 2 timmars telefonkonsultering. Ni behöver inte välja mig men tänkte det är bra att ha någon att jämföra med.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Jag skulle snarare vilja säga att de som inte gör det arbetet seriöst och tar bra betalt för det, det är de företagen du ska undvika.
    Finns ju en del som tar bra betalt, men för den sakens skull inte alls är värt det, och också skall undvikas.

    Lägg upp en förfrågan här på forumet eller någon annanstans, ta in lite "offerter", men be alltid om referenser och kolla vederbörandes "track-record" för att sålla bort eventuella "skojare".

    Om du ska renovera badrummet hemma så sållar du sannolikt bort de firmor som är för dyra, och förhoppningsvis, även de som är för billiga för att det skall vara sant...

  7. #7
    klassegersons avatar
    klassegerson klassegerson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    2
    Niklas Aronssons, Urban G, Ruben, Jim westergren, Torkel.
    Tack för ett utförligt svar!


    Om man tänker så här, jag frågade er om information om analysrapport, som jag även fick riktigt bra svar på. Egentligen kunde någon ha tagit betalt för att svara på min fråga. Är det vägen till ett sälj? Nja inte riktigt tycker jag. Därför är jag tacksam att det inte kostade mig något, för jag vet ju aldrig hur bra ert svar är och skulle nog inte tänka mig att betala för att få veta det.
    Men däremot fick jag veta att det finns bra aktörer här på tråden, samt att de presenterade sig bra ! Tack igen för era svar.


    Tar man detta till frågan (analys)
    Analys handlar om att hitta förbättringar, som någon sedan ska utföra. Som tillexempel är ett första steg i ett sälj inom den här kategorin.
    Utför konsulten/företaget en proffsig analys och får kunden intresserad, så har man nog rätt hög chans till konvertering. Vägen till en lönsam relation.



    Jag förstår att det finns många som (bara) utför analyser till företag, men det känns lite som att det är påväg därifrån.
    Jobb börjar migrera till varandra för att få mer valuta av tiden.



    Exempel som branschen jag jobbade med (frilans inom bildjournalistik)
    Kan jag inte skriva som en journalist, försvinner ca 50 % av arvodet i min branch. Kan jag utföra både fotografi/skriva riktigt bra, kan jag även bygga upp förtroende till min arbetsgivare, för att jag själv gör allt arbetet och slipper ha andra aktörer som krånglar till det och gör det mindre kostnadseffektivt. Samtidigt blir det oftast bättre story även, eftersom jag själv beskriver med bilderna och även texten till. (Jag har vart med på hela resan, jag vet vad jag skriver om)
    Skillnaden i branschen, gör jag inte en bra story, så blir det inget sälj.

    Samma sak gäller väl ändå en analysrapport? Vänder jag mig till ett seo företag, vill jag att företaget först gör en presentation så att jag blir intresserad. Vilket kan vara? En bra analys.
    Det som jag letar efter är, beviset på att de kan göra detta bra och proffsigt. Vilket jag får veta utav en analys, kan de inte utföra förbättringarna eller hjälpa mig. Känns det lite som bort kastad tid, för både mig och dem.

    Konceptet analys+seo, är ju även fördelen för mig. Jag vet att de kommer göra allt, jag slipper ta in andra aktörer och de blir mer kostnadseffektivt. Jag vet även att företaget kommer få fram det viktigaste i analysen, för att gör inte företaget en bra analys. Riskerar de att jag inte kommer köpa deras tjänst. En bra morot helt enkelt.

    Ha det gott !
    Jag kommer att undersöka och se om dessa aktörer finns på era länkar som ni delat!

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Klas, svarar lite på sakerna du tar upp här.

    "Egentligen kunde någon ha tagit betalt för att svara på min fråga."
    Hade mitt svar tagit lika lång tid som en bra analys utav din hemsida så hade du fått betala för den. Om min analys hade tagit lika lång tid som mitt svar tog så hade jag inte tagit betalt för analysen.
    Det är egentligen väldigt simpelt, om jag ger dig något gratis så ska du inte förvänta dig att jag lagt ner min själ i det. Och analysen är så extremt viktig, därför tycker jag du bör lägga budget på den biten.
    Denna branschen är inte så att man behöver tigga för att få kunder, gör man det som företag eller konsult så gör man fel. Alltså lägger man inte tid på att bjuda på analyser (som bör ta väldigt lång tid) för att få kunder på samma sätt som reklambranschen behöver "pitcha" för att få kunden. Det funkar inte så. Är du bra på ditt jobb så tar du betalt för din arbetstid.

    "Jag förstår att det finns många som (bara) utför analyser till företag, men det känns lite som att det är påväg därifrån."
    Analysen av jobbet som ska göras är grunden. Vet inte om det finns folk som bara gör detta, men det är något helt fristående. Någon kan göra en analys åt dig, och sen ska du kunna ta den till vilket seo-bolag som helst och baserat på det så vet både du och det bolaget hur jobbet ska göras.
    Anledningen till att seo-branschen haft ett väldigt dåligt rykte under en längre tid är just bristen på analys. Man ringer ut till kund och säljer in några sökord som låter bra utan att göra initialjobbet så bra och effektivt som möjligt för slutkunden. Det måste göras en bra analys om du som kund ska kunna få ett bra resultat. Åter igen, jag kan ta 5 minuter och ge dig 25 sökord som du bör satsa på, men det är ju framhöftat och väldigt simpelt gjort då. Bygger du din strategi baserat på det så kommer du gå miste om väldigt mycket i all din framtida seo.

    "Exempel som branschen jag jobbade med (frilans inom bildjournalistik)"
    Fast hur många kunder vet vad som är bra eller dåligt inom SEO? Vissa i branschen vet det knappt, än mindre majoriteten av kunderna. Där ligger den stora skillnaden. Jag kan bjuda dig på en 5 minuters analys. Jag kan göra den snygg men en uppklädd gris med snyggt läppstift är fortfarande bara en gris. Analyser som är gratis är skit, och därför bör du inte efterfråga dom. Bygger du din strategi baserat på ett gratisarbete så blir det antagligen inget bra arbete.

    "Samma sak gäller väl ändå en analysrapport? Vänder jag mig till ett seo företag, vill jag att företaget först gör en presentation så att jag blir intresserad. Vilket kan vara? En bra analys."
    Nja, en företagspresentation och ett förslag på hur de jobbar, det är väl snarare vad du ska förvänta dig då. Ett samtal eller ett möte och en förklaring hur man arbetar, ett upplägg om hur ni ska börja med projektet och vad som är de olika stegen.

    Varför skulle dom börja jobba gratis åt dig? Brukar du göra en stor del av jobbet gratis i din bransch innan du och kunden kommer överens?
    Jag har jobbat i reklambranschen i några år, detta är ett av deras största problem. Man fjäskar som fan för att försöka få en kund, och när man är nära att få kunden men missar honom så har massvis med tid gått åt helvete, utan någon betalning. Vi var en av 3 byråer att landa ett gig på 5 miljoner euro, men missade tyvärr precis vid mållinjen. Företaget hade skickat förfrågan till mer än 200 byråer, och alla tävlade om att få kunden. Helt efterblivet...... 199 losers och en vinnare. Min reklambyrå la nog sammanlagt 7-800 timmar exklusive resorna, för chansen att få ett stort och bra case. I slutänden fick vi ett -Tack för visat intresse!
    Varför ska seo-bolaget lita på dig som potentiell kund? Hur vet dom att du inte bett om samma gratisanalys hos 7 konkurrenter? Eller på ett forum t.ex?

    Vill du ha tips på bra aktörer är du välkommen att kontakta mig i PM så kan jag guida dig rätt.

    Mitt inlägg tog 13 minuter, det får du gratis

  9. #9
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Hej lååångt inlägg men bra! Beklagar över er förlust.

    Till att börja med kan du få analyser gjorda av skojare eller få färdiga analyser genom olika program som finns på internet. När jag började med seo körde jag olika program som jag sammanfattade och lade in i en PDF för att sedan skicka till kunden. Saken är att vill man ha en bra analys ska du förstå dina konkurrenter och själv ta reda på vilka sökord dom syns på samt vad och hur dom gör för att synas där (via program) därefter ger du dina expert råd till vad som skall göras på kundens hemsida både onpage och offpage. Därefter ta fram en strategi på hur kunden skall nå sina mål.

    Ger någon dig ett svar med att du kommer att nå toppen inom en månad så ska du nog lyfta ögonbrynet! Är någon för billig så att det knappt låter trovärdigt så ska du också akta dig då en analys tar flera timmar att göra.

    Själv sysslar inte vi med denna typ av analys men ska du ta en så rekommenderar jag dig Jims förslag.

  10. #10
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Som andra påpekat, vill du få en analys gratis som ett första steg till ett eventuellt samarbete kommer du förmodligen inte hitta någon seriös aktör, just eftersom en analys är grunden till det fortsatta arbetet och dessutom tidskrävande att utföra.

    Om du vill få en hafsig gratisanalys, googla typ "seo onpage analysis" eller något liknande och testa några av gratisverktygen. Det tar dig inte lång tid och du kan kanske lära dig lite på köpet.

  11. #11
    Noblesss avatar
    Nobless Nobless är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    6
    Det finns många gratisverktyg man kan använda för att få en lite bättre koll på sin hemsida. Varför inte testa några av dessa själv innan du lägger ut allt arbete på någon annan...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)