Resultat 1 till 6 av 6

Vad gör ni av expired content?

  1. #1
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Som rubriken lyder; vad gör ni av sidor som ej längre är aktuella? 301:ar dem till startsidan? 404-sida? Anledningen av att jag frågar är för att jag har väldigt många sådana sidor som jag vill ta bort helt men kommer då antagligen få meddelande om detta i GWT.

    Någon metod att föredra?

  2. #2
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    301 alla sidor som har liknande sidor till dessa, eller till närmaste samlingssida om det finns. Typ Volvo => fordon. Har du bara tagit bort innehåll så borde nog det redirectas till startsidan.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  3. #3
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av ostlund Visa inlägg
    301 alla sidor som har liknande sidor till dessa, eller till närmaste samlingssida om det finns. Typ Volvo => fordon. Har du bara tagit bort innehåll så borde nog det redirectas till startsidan.
    Tackar! Finns det något smidigt sätt att göra mängder av 301-redirects på bloggposter med långa URLer utan att behöva separata htaccessfiler eller php-filer för varje URL som ska redirectas? Kan man på något sätt skriva alla redirects i en och samma fil utan att behöva trixa med mappar och filer?

  4. #4
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Ja du kan använda en .htaccess fil om du kör en Apache server.

    Googla "htaccess redirect". Du får nog laborera hur du ska skilja ut länkarna med regex tex alla länkar med /fordon/bil/*/ -> /car/ och /fordon/motorcykel/*/ -> /mc/

    Svårast är om du har en grund struktur på länkarna tex /volvo /saab då får du nog skriva in alla bilmärken och redirecta till tex /car/
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  5. #5
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Tack! Så kan alltså lägga till flera 301-redirects i en och samma .htaccess-fil?

  6. #6
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Ja, fast oftast så använder en regler (regex) för att matcha url strukturen så en inte behöver skriva in varje länk för sig. Det kan bli lite komplext för reglerna matchar från top till botten i filen så du får försöka skriva dom så du inte får en redirect loop. Där du matchar en regel och sen matchar en till när du redirectat som matchar en till osv.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar mot Content
    Av Nils Fridlund i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 18:12
  2. Content Guide
    Av Johannes.Trotzig i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 17:45
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  4. content på shop? Vad mer?
    Av barje47 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 04:41
  5. Dublicate content
    Av icet i forum Hjälp
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 13:18