Resultat 1 till 19 av 19

Nyckelords svårighetsgrad...

  1. #1
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Hur avgör ni hur pass svårt ett nyckelord är att optimera för? Visst, magkänslan kommer man långt på men använder ni några speciella grundläggande formler för att bestämma svårighetsgraden när ni sätter pris åt kunden?
    Finns det något program som man kan knappa in ett ord i och så spottar den ut en grov uppskattning om svårighetsgraden?

    Jag börjar väl med att nämna några parametrar:

    1. Antal backlinks på de sidor som ligger på top-tio för det aktuella sökordet.
    2. Antal gånger sökordet finns på olika sidor. (När man söker på google så säger de "hittat ......".
    3. Hur mycket sponsrade länkar det finns på sökordet. (Behöver i och för sig inte säga något)
    4. Titta på de sidor som ligger i topp och se om de är professionellt optimerade mot just det sökordet.
    .....

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Då jag refererar till det här inlägget i ett av mina får jag väl fylla på listan lite.
    5. Antal sökningar på nyckelordet
    6. Beräknat antal aktörer som nyckelordet är väsentligt för. Dvs att toppa på ord som kakelungsmakare, fastighetsmäklare, målarmästare, auktoriserad revisor, där finns det skillnader i antal mellan grupperna.
    7. Förekomsten av sidor med hög trust som använder nyckelordet. Ord som bank, lagar, försäkringar lär förekomma på sidor med mycket hög trust.

  3. #3
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    7. Förekomsten av sidor med hög trust som använder nyckelordet. Ord som bank, lagar, försäkringar lär förekomma på sidor med mycket hög trust.
    Irriterande när sidor med hög trust kommer högt i serpen utan att egentligen vara relevanta.

  4. #4
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    1. Antal träffar.
    2. Är träffarna i början relevanta med rätt titel, h1 tag på sidan?
    3. Backlinks

    Är de två första jag tittar mest på. Antal backlinks är faktiskt inte så viktigt för enskilda sökord om dessa inte är relaterade till sökordet eller optimerade för detta.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Alltså, är det relevant, egentligen? Hur många "backlinks", eller hur många sidor som finns i indexet? Är man i den branschen så får man lov att bita ihop, eller ska man helt plötsligt då bara byta bransch? Ok, finns ju många sökord att optimera för, även inom samma bransch, men man vill väl ändå åstadkomma det bästa möjliga. Man sitter ju ändå liksom där med skägget i brevlådan ....

    De enda detta är relvant för är de som bygger MFA siter ...

    cya,
    /PatrikB

  6. #6
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    1. Antal backlinks på de sidor som ligger på top-tio för det aktuella sökordet.
    Speciellt backlinks med ordet i ankartexten. Ännu värre om sidan med länken dessutom har hög trust för ordet. (En sån länk kan i extremfall lyfta en sida som i princip saknar relevans för ordet från "ingenstans" till #1 i SERP).

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Irriterande när sidor med hög trust kommer högt i serpen utan att egentligen vara relevanta.
    Jo. Och särskilt irriterande när det är just läkemedelsspam och de inte plockar bort trots att man klagat på det flera gånger eller tryckt på den f*****e anmälningsknappen gång på gång.
    http://www.google.se/search?q=tramad...1&start=0&sa=N
    Men helt klart att de sajter som har läkemedelsspam med länkar tappar trust med Google. Men på IDG är det ju inte länkar utan helt enkelt kostnadsfri spamreklam så där tappas ingen trovärdighet.

    Jag har följt Sics nu ett tag. Där har jag e-postat många personer med början för flera månader om de dolda länkarna som de har till webbutiker som säljer läkemedel och narkotika samt associerade länkfarmar. De tappar regelbundet på Google. Men något svar har man inte fått.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja Mr Wize, visst har du rätt i att det gäller att bita ihop om det ser ut i att bli tufft. Men Nisse avsåg väl de generella faktorer som man tittar på om nyckelordet är svårt eller lätt att optimera för. Det har en rätt så väsentlig betydelse för den strategi som skall användas för att placera nyckelordet/orden högt upp. Arbetar man mot kunder har det betydelse för prissättning på de tjänster man skall utföra inom optimering. För egna sidor har det också betydelse, om man tycker att det är lönt mödan och ansträngningen om det ser ut att bli tufft att toppa.
    Så att det bara har betydelse för MFA-sidor tycker jag inte riktigt stämmer, även om det där kan tänkas ha en mycket stor betydelse.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Har man en blogg som man har koll på styrkan kanske man kan prova skriva ett inlägg och se ungefär hur det rankar. Det säger i och försig ingenting om hur det ser ut högre upp, men något kanske?

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det tycker jag ger en del hans99, skulle nog sätta det som punkt 8 i nisses lista, ja utan att därmed inbördes rangordna faktorerna.

  11. #11
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Alltså, är det relevant, egentligen? Hur många "backlinks", eller hur många sidor som finns i indexet? Är man i den branschen så får man lov att bita ihop, eller ska man helt plötsligt då bara byta bransch? Ok, finns ju många sökord att optimera för, även inom samma bransch, men man vill väl ändå åstadkomma det bästa möjliga. Man sitter ju ändå liksom där med skägget i brevlådan ....

    De enda detta är relvant för är de som bygger MFA siter ...

    cya,
    /PatrikB
    Syftet med inlägget var som Urban sa att avgöra prissättning mot kund. Ganska relevant för både kund och företag att veta vad som spelar in i priset.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Så, det man betalar för är alltså "svårigheten"? Jag trodde man betalade för kunskapen och tjänsten som sådan, inte för "svårigheten"?

    Om man anlitar en SEO-konsult, oavsett svårigheten på sökordet, så förväntar man väl sig ändå att konsulten, som man betalar, gör det yttersta för att man ska komma "i topp", och även hålla sig där ett tag ...

    Detta synsätt gör ju inte att branschen ser seriösare ut, snarare tvärtom ...

    cya,
    /PatrikB

  13. #13
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Så, det man betalar för är alltså "svårigheten"? Jag trodde man betalade för kunskapen och tjänsten som sådan, inte för "svårigheten"?

    Om man anlitar en SEO-konsult, oavsett svårigheten på sökordet, så förväntar man väl sig ändå att konsulten, som man betalar, gör det yttersta för att man ska komma "i topp", och även hålla sig där ett tag ...

    Detta synsätt gör ju inte att branschen ser seriösare ut, snarare tvärtom ...

    cya,
    /PatrikB
    Jo, du har rätt. Men, ju svårare ett ord är att optimera för ju mer tid och kunskap behöver företaget lägga ner.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja MrWize.
    Jag tycker det snarare tyder på ett seriöst sätt att bemöta sina blivande kunder.
    Att för alla kunder föreslå ett standardpris och därmed standardlösning på det som skall optimeras, är för mig inte seriöst, inte heller trovärdigt.

    Det är lite som att erbjuda att bygga en webbplats för ett fastställt pris oavsett vad kunden är ute efter, nämner inget företagsnamn här men det har varit på tapeten i det här forumet för inte alltför länge sedan.

    Jag skulle som kund inte ha ett speciellt stort förtroende för ett optimeringsföretag som går ut med samma pris oavsett om det gäller att optimera för nyckelorden, poker eller kakelugnsmakare.
    Jag kan bara prata för mig själv här, men mina tjänster inom optimering har jag till stor del knutit till resultatet som uppnås med mitt arbete. Jag vet att det är fler som arbetar på samma sätt.

    Enkelt och mycket generellt, kan jag inte leverera skall jag inte ha betalt heller.
    Men visst kombinationer av det hela finns också.

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det lär kanske bero på kund? Webbutiker m.m. vill nog köpa paketerade resultat. Och det passar dem nog väldigt bra.

    Större företag bör gå ifrån det. Risken de tar är för hög. De bör hellre köpa konsulter per timme via referenser. Dessutom ser det onekligen ut som man väldigt ofta lurar på de större sökorden. Bättre att betala för timme och få något konkret utan väsentliga affärsrisker.

  16. #16
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Varför inte jämföra med en mogen bransch som byggsektorn?

    Vill du bygga hus på plant berg blir det (relativt) billigt.
    Är det en leråker bredvid Uppsala kostar markförstärkningarna mer än huset om huset inte ska sjunka i leran inom 10-20 år.

    Det känns fullt rimligt att en erfaren SEO kan berätta om priset för att nå #1 i SERP för ett ord är ungefär 15 minuter + 3 dars väntetid eller något som tar flera år och kräver tusentals köpta länkar. I det senare fallet kanske det är billigare att lägga reklambudgeten i andra media på en gång och nöja sig med en websida för stamkunder.

    Antar att risken är oerhörd för "svåra" ord, eftersom de på toppen kan öka sina investeringar i SEO ifall de känner sig hotade.

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    IT-branschen i sin helhet är knappt mogen än.

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst är det så jmn.
    Om vi går tillbaka till vår bransch så är det en viss skillnad att optimera en sida som består av ramar och där alla texter finns som gif-bilder, samt alla sidors titel är untitled document mot den där on page optimeringen är korrekt utförd. Nu kanske inte alla kunders sidor ser så illa ut, det finns nyanser.
    Men där behöver först ett grundarbete göras för att se till att sidan överhuvudtaget står stadigt, därefter kan optimeringen börja.

    Och att i ett sådant läge kunna gå ut med standardpriser för optimering, tja inte är det seriöst.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Se till att ni att inköpskompetensen finns i alla fall ni köper till SEO till ett företag där varumärket är värdefullt. Oavsett naturligtvis om det är till fastpris eller inte. Be dem redovisa metoder också.

    Jag vet inte om de större företagen som köper SEO har varit mer synliga i de SERP:ar som jag tittar på, men det känns som det sker en hel del fult där. Men det förekommer väl också bland webbutikerna tänker jag, men det är sällan jag upplever att jag delar SERP med dem.

    Faktiskt, intressant nog, känns det som det som de riktigt fula fiskarna inte finns här på forumet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)