Godmorgon allihopa,
Jag har författat en hel del texter till ett affiliate projekt.
Det var ett projekt för den amerikanska marknaden, och texterna skrevs på engelska, och tanken var att texterna skulle rankas högt hos Google varpå trafiken som kom därifrån skulle leda till sälj via affiliate länkarna.
Instruktionerna som jag fick var att i texterna lägga in affiliate länkar från Amazon och från andra affiliate nätverk.
Efter många månaders arbete så såg vi att det fungerade riktigt fint med Amazon, och folk köpte mycket särskilt leksaker och smycken, men att folk inte köpte via länkar från andra nätverk.
Jag har ingen bra förklaring till detta, det enda som jag kan tänka mig är att Amazon är ett så pass starkt och pålitligt varumärke att folk upplever att de kan lita på det, men det kanske finns andra skäl som jag inte har koll på.

Hur fungerar affiliate marknaden i Sverige?
När jag gjorde en snabb koll så såg jag att Amazon.com inte skickar allt till Sverige och därför så använder sig folk av Amazon UK, men även med Amazon UK så handlar de flesta mest små saker som inte är så dyra eftersom det finns risk för att större saker fastnar i tullen samt att det kostar mer att skicka tunga saker.

Det här får mig att konkludera att det bästa måste vara att använda sig av en eller två bra svenska nätverk och bara jobba med dessa.
Min fråga är vilket affiliate nätverk som är det som ni rekommenderar för affiliate marketing i Sverige?
Betalar de med PayPal?
I USA så köper folk gärna via Amazon, finns det ett liknande scenario vad gäller svenska nätverk för affiliate?

Tacksam för svar,

Rebecca