Resultat 1 till 17 av 17

Bästa tipsen för snabb klättring av omstartad e-handel

  1. #1
    loves avatar
    love love är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    22
    Hej,
    är ute efter de bästa tipsen för att kunna klättra snabbt.
    Har precis bytt namn på butiken (och ändrat inriktning något). Har drivit den sedan 2009 så on-page optimeringen är tillräckligt bra (har gjorts med hjälp av GetUpdated för några år sedan).
    Nu är ju frågan hur jag åter klättrar uppåt i de organiska söklistan. När jag bytte namn tappade jag ju inte helt oväntat allt. Från att ha legat topp 3 på flera viktiga kategoriord så ligger jag nu utanför topp 100 på många.

  2. #2
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Varför bytte du namn? Blev den föregående domänen straffad? Gjorde du en 301 redirect från gamla domänen till nya?

    Visserligen har jag inte bytt namn på några större sajter sen typ 2012, men då var det absolut inte tal om sådana tapp.

    Att klättra finns väl inte så mycket mer att säga än jobba med onpage, jobba med offpage, förbättra sajten oavbrutet, följ med i vad som händer i seo-världen, etc etc etc.

  3. #3
    loves avatar
    love love är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    22
    Hej,
    jag bytte namn bara för att jag bytte från att ha herraccessoarer på svenska marknaden, till att ha väskor för män och kvinnor på nordiska marknaden. Då funkade inte Monsieur.se längre.
    Den gamla har nog inte blivit straffad.
    Har redirectat Monsieur.se till LoveOfBrands.com men vet inte om det är 301 eller ej, spelar det någon roll?

    Jag är med på att jag behöver jobba off-page, men jag vet inte riktigt vad jag ska/behöver göra (är helt novis)... alla tips är välkomna!

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Du har tyvärr redirectat lite fel, vilket förmodligen är anledningen till att du tappat så mycket.
    Det görs 301 redirect, men den byter bara ut domännamnet. Eftersom din URL-struktur också har ändrats skickar nu den gamla sajten vidare både besökare och Google till 404-sidor.
    Det första exemplet jag hittade var:
    http://www.gammaldomän.se/se/art/pla...night-slim.php
    som nu går till:
    http://www.nydomän.com/se/art/planbok-midnight-slim.php
    men som borde går till produktsidan som ligger på:
    http://www.nydomän.com/sv/troika-planbok-midnight-slim

    Se till att skaka fram en lista på alla gamla URL:er, och gör om din redirect så den går till rätt sidor. I de fall du inte har kvar en produkt eller kategori, redirecta till närmaste sida ovanför i hierarkin.

    Lycka till!

  5. #5
    loves avatar
    love love är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    22
    Hej Aaron,
    tack för tipset.
    En (förmodligen dum) fråga bara:
    Hur hjälper ditt tips den nya domänen att ranka högre, är det inte den gamla domänen som visas på google om jag gör som du beskriver.
    Eller skickas "kraften" från den gamla sidan till den nya sidan så att det är den nya sidan som förbättrar sin ranking?

    /Fredrik

  6. #6
    dobbans avatar
    dobban dobban är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Malta
    Inlägg
    19
    Om merparten av dina redirects är uppbyggda enligt det exempel Aaron listade så går länkkraften ut i tomma intet eftersom det inte finns några produkter på dina nya domän med samma urlstruktur som din gamla domän. Därav tappet i rankings som förmodligen till det mesta kan hämtas upp om du ser till att korrigera och rätta till dina redirects.

  7. #7
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    kan bara instämma på dobban och aron.
    Sökmotoroptimering

  8. #8
    loves avatar
    love love är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    22
    Ok, någon som vet hur man får fram en lista på gamla URL:er?

  9. #9
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Sidor indexerade i sökmotorerna kan du få fram genom att skriva
    site:dinurl.se i googles sökruta.
    Sökmotoroptimering

  10. #10
    loves avatar
    love love är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    22
    Hej Tuben,
    det är jag med på. Men om jag skriver site:monsieur.se så kommer bara de sidor som är indexerade idag upp (domänen monsieur.se är 301:ad mot loveofbrands.com). Jag var ute efter ett verktyg/sida där man kan få en lista på gamla URL så att jag kan 301:a dessa på ett korrekt sätt.

  11. #11
    DavidWiggs avatar
    DavidWigg DavidWigg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    20
    archive.org/web

    Välj ett datum som passar in.

  12. #12
    dobbans avatar
    dobban dobban är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Malta
    Inlägg
    19
    Kör igenom monsieur.se i ahref/OSE/Majestic så får du ut alla sidor för domänen. Mest relevant är de sidor med länkar och det finns ett gäng, exempelvis http://www.monsieur.se/se/grp/vaskor.php.

  13. #13
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Den använder jag med vissa sajter
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  14. #14
    loves avatar
    love love är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    22
    Hej,
    jag använde Majestic, gick till Tools->Site Explorer och skrev in monsieur.se (Root Domain) och sökte på "historic index". Gick sedan till Pages->Create report.
    I denna rapport finns dock inte länken [...art/planbok-midnight-slim.php] med som jag ju hittar om jag googlar på denna länk.
    Vad gjorde jag för fel i Majestic?
    Senast redigerat av Urban G den 2014-10-10 klockan 18:12.

  15. #15
    dobbans avatar
    dobban dobban är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Malta
    Inlägg
    19
    Vet inte exakt hur relevant det historiska indexet är här eftersom det ofta inkluderar en hel del döda länkar vilket är data som endast skapar massa extrajobb i onödan. När du skapar en advanced report får du ALL tillgänglig data dock är allting satt i perspektiv till inlänkar. Eftersom sidan du nämnde inte har några inlänkar (hade tills nu) så finns den alltså inte med i den rapporten.

    Du kan också använda dig av "Download data" via fliken Pages så får du istället ett ark med statuskod för alla dina sidor (top 10.000 träffar) med information om inlänkar och var en eventuell redirect är målsatt.

  16. #16
    loves avatar
    love love är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    22
    @Dobban,
    då förstår jag inte varför jag tappat så mycket på Google eftersom 1000 av 1100 inlänkar går till monsieur.se eller [modererat] som ju är korrekt 301 redirectad... Har tappat från topp 10 på de viktiga sökorden till 100+ i och med namnbytet.
    Senast redigerat av Urban G den 2014-10-10 klockan 18:11. Anledning: Räcker med länkar nu

  17. #17
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av love Visa inlägg
    @Dobban,
    då förstår jag inte varför jag tappat så mycket på Google eftersom 1000 av 1100 inlänkar går till monsieur.se eller [modererat] som ju är korrekt 301 redirectad... Har tappat från topp 10 på de viktiga sökorden till 100+ i och med namnbytet.
    Nja. Jag skulle nog inte säga att den är korrekt redirectad. Lite beroende på var man startar, så kan man få upp till åtminstone 3 redirects i en kedja.
    Från gamladomänen.se till www.gamladomänen.se till www.nyadomänen.se till www.nyadomänen.se/sv/

    Din e-handelsleverantör för den gamla sajten ska kunna dra ut en lista på de URL:er som fanns. Annars får du sätta dig med en site:-sökning, Webmaster Tools, Majestic (eller motsvarande) och så vidare.
    Alternativt så kollar du vilka URL:er som genererar 404-sidor, det bör din nuvarnade leverantör kunna hjälpa dig med, och så redirectar du till den sida som verkar vettig på den nya sajten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO för e-handel
    Av Micke i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2018-09-19, 23:43
  2. Snabb fråga
    Av Johan1979 i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 12:37
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 23:24
  4. Snabb indexering
    Av lamadjuret i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 08:26
  5. webshopforum.se E-handel PR4
    Av minbeb i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 12:05