Resultat 1 till 16 av 16

Om Googla och Blogar

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    En liten verklighetsbaserad historia.

    Blogar fick en dag för sig att han skulle öppna en affär i samhället där han bodde, Webbyn.
    Sagt och gjort han införskaffade en lokal med ett stort skyltfönster och började fylla hyllorna med varor. För att få folk att hitta till affären fick han några nära bekanta, som också hade affärer i samma by, att sätta upp små lappar i sina butiker som talade om att Blogar hade öppnat.

    Men för att få riktigt många kunder till affären behövde han flirta lite med Googla. Googlas stora nöje var att trippa omkring i byn och titta i de affär som fanns för att se om det kommit in några nya varor. Då alla som besökte Webbyn visste att Googla var en hängiven fönstershoppare letade de upp henne först, så de skulle veta vilka butiker som var värda att besöka. Nu var Googla lite kräsen så hon rekommenderade inte butiker som hade dåliga varor, fast ibland kunde hon ha fel. Men det gällde mest de butiker som i sina skyltfönster visade tjusiga och pråliga varor för att sedan på hyllorna inne i butiken sälja sekunda.

    Blogar la ner extra mycket tid på att skylta till inför invigningen, men inte ett spår av Googla. Så han fortsatte att skylta om varje dag och hoppades att Googla så småningom skulle stanna upp och titta.
    Och se, efter några veckor kom till slut Googla, tittade nog på skyltningen och började tala med folk om hans butik om och vilka varor som Blogar sålde.

    Den första månaderna kom Googla och tittade någon gång i veckan. Så tätnade besöken och hon gick också in i butiken och började berätta om sortimentet. Hon var lite kräsen dock. Varor som vid första anblicken såg ut att vara av samma sort höll hon tyst om. Men på det hela taget var Blogar nöjd.

    Han började skylta om varje dag för att Googla skulle komma oftare. Under en lång tid besökte Googla hans butik var tredje dag. Sedan kom hon varannan dag. Då började Blogar känna sig riktigt nöjd. Han hoppas att hon snart skulle göra ett besök varje dag.

    Men då inträffade olyckan. Blogar blev sjuk och orkade inte ta sig till sitt arbete. Butikens skyltfönster förblev desamma dag efter dag. När Blogar väl orkade gå till arbete såg han att Googla inte besökt butiken sedan han insjuknade. Han började frenetiskt skylta om. Han fyllde på hyllorna flera gångar per dag allt för att blidka Googla. Dagarna gick!
    Efter veckor hade Blogar nästan tappat hoppet om att återse Googla. Speciellt när han såg att hon rekommenderade andra butiker, de butiker, som Blogar själv hängt upp lappar om sitt sortiment i.

    En dag kom hon dock tillbaka lite trevande. Sedan mer regelbundet. Så började hon plötsligt komma var tredje dag igen. Blogar försöker ser nu till att skyltningen ändras varje dag och när ett hopp om att i framtiden Googla skall börja besöka honom varje dag.

    Sensmoral. Har du en ny butik skylta om varje dag. (Om Du är ny gör Dig synlig varje dag)

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja hon är en riktig fönstershopare. Har du fått sätta upp lappar i ungdomsgårdar, ålderdomshem och annat som hon har fötroende för nöjer hon sig med att dra slutsatser från titeln och pilarna i din butik.

  3. #3
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Tittar Googla enbart i skyltfönstret och jämför med hur det såg ut vid förgående eller besök, eller beaktar hon någon tidsstämpel?

    Med andra ord: När Google besöker butiken jämförs utseendet på sidan med den förra indexerade versionen eller finns det med en tisdstämpel i beräkningarna.

    Hur stora bör förändringarna vara?

    Exempel:
    Jag har en sida som varje gång den uppdateras/besöks, slumpas fram utifrån tre olika mallar (A, B och C). När Google första gången besöker sidan möts Google av mall A. Nästa gång Google besöker sidan, utan att jag gjort några förändringar, dyker mall C upp. Hur ser Google på detta, är det en förändring och skulle jag då kunna använda mig av detta för att verka mer föränderlig än vad jag redan är?

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Har du ett högre fötroende verkar hon numera strukta helt i att analysera själva texten förutom titeln eller rättare sagt ingenting i själva texten påverkar rankingen negativt. Någon form av optimering som de infört antar jag. Har kanske med att dra ner arbetsbelastningen för analysering av dublicerat data?

    Jag tycker det fungerar enormt dåligt eftersom i princip vad som helst går in i SERP:arna: Bokmärken, RSS-feeds, ordböcker. Eller mina bloggtaggar som jag använder på marknad. wordpress.com för att sortera postningarna efter de nyckelord som jag bloggar om. Man kan ha olika åsikter om det här men jag tror väldigt få surfar för att hitta bloggtaggar m.m.

    Ex I. RSS-feed.
    Notera position 5.
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv

    Ex II. Bloggtaggar.
    Notera mina bloggtaggar.
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv
    (ICA Kuriren berättade förövrigt för mig att de skulle ta bort spamsidor runt läsarnasnamn, men vad de gjorde var att ta bort orden "bästa sidor om". Visst har vi en fördumning i samhället? De förstår inte internet. Internet är inte som kvällspressen där något försvinner efter ett tag. Internet handlar om integralen över tiden av ditt inflytande. Jag ska göra ett nytt exempel där jag använder Hermius i exemplet för att identifiera det hela så kanske de tar bort länken till dem.)

    Ex III. Ordböcker.
    Rankar inte högt men det finns andra exempel på det, men jag ides inte leta rätt på dem. Notera position 20.
    http://www.google.se/search?q=adrena...&start=10&sa=N

    Föga förvånande har varken Yahoo.se eller Live! problem med detta. Men de slåss ju underifrån och det behöver kanske inte nödvändigtvis innebära att de är teknikledande.

  5. #5
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Trevlig liten söndagshistoria. Känner verkligen igen mig.

    En liknande historia:
    sida x hade ett vackert och innehållsrikt innehåll som googla gillade mkt skarpt. Sedan bytte mephites startsida till en nästan tom sida med kort text som sa att sidan byggdes om.

    mephites hade egentligen inte tid att bygga om eftersom han hade en massa annat jobb att sköta, inte kunde han renovera då. Tiden gick och mephites såg att googla inte besökte x så ofta längre, hon till och med sänkte x PR. Mephites insåg att renoveringen måste påbörjas men tid det fanns det ju inte.

    Sedan när renoveringen väl togs i bruk ett halvår efter att den förre startsidan dök upp var det alldeles för sent. Googla hann redan konstatera att x inte var något att ha längre. Trots att det nu gått 3 månader ligger x fortfarande pyrt till. Googla gillar de gamla indexerade sidorna bättre än de nya trots att x uppdateras någon gång i veckan.

    Det visar sig att Googla värdesätter det gamla som fanns för ca ett år sedan framför det nya som uppdateras. Det konstiga tycker mephites är att det mesta är nyhetsnotiser. Och vem vill läsa gamla nyheter?

    Det man kan ta lärdom är väl att det är bättre att behålla ett innehåll som blir gammalt som det är, än att sluta länka till det som i exemplet ovan.
    Har man en bra rankad sida gäller det att låta googla få titta till det bäst hon vill. För om man sätter upp en plywoodskiva i skyltfönstert för att inte visa målarens halvklara jobb där bakom blir googla besviken och går och tittar i grannens skylfönster, där har de iaf något att titta på...

  6. #6
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Ni har nog tyvärr blivit arbetsskadade allihop...

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Ni har nog tyvärr blivit arbetsskadade allihop...
    2007 ska jag titta på communities det kommer bli väldigt intressant att se hur det påverkat än december 2007 jämfört med sökmotorerna december 2006.

  8. #8
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Ni har nog tyvärr blivit arbetsskadade allihop...
    Är vi inte det allihop om vi sitter och snackar SEO på en söndag
    Eller är det kanske på helgen man bör ägna sig åt ämnet för bästa prestation?!
    Bara SEO guden vet säkert...

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    whyld - Skall se om jag kan hjälpa till lite med din fråga.
    Googles uppdaterar (cachar) sidor regelbundet utan att det behöver göras några ändringar överhuvudtaget.
    Är sidan bara tillräckligt etablerad (eller vad vi nu skall kalla det för) behöver du inte göra någonting alls.
    Jag har ett antal sidor som inte är ändrade på månader, men Google cachar de snällt varje eller varannan vecka.

    Så därvidlag bryr sig Googles vare sig om hur den såg ut förut eller tar hänsyn till någon tidsstämpel för att uppdatera. Utan går på â€rutinâ€.
    Nya sidor behöver man i allmänhet uppdatera oftare för att få cachningen i tätare intervall. När uppdateringarna ligger i tätare intervall behöver man inte uppdatera sidan fullt så ofta.

    Det här med växlande mallar, ja där kan du själv svara på om det fungerar - Cachas sidan oftare sedan du började med dem?

    Jag förstår inte riktigt varför du vill visa att sidan ändras oftare än vad den i själva verket gör.
    Om du inte gör riktiga förändringar som du vill få in i SERPen - Varför lägga ned arbete och ansträngning på att få det se ut som det?

    Se det så här: Vad har du för nytta av att Google uppdaterar din sida varje dag om du inte gör några ändringar på sidan?
    Jag kan inte se någon vits med det såvida du inte planerar att börja ändra sidan dagligen framöver och gör det för att få en snabb start.

    Storleken på förändringarna, lite osäker där men det bör räcka med att ändra datumet när sidan senast uppdaterades.

    --
    (Hennes fullständiga namn är Googla Serpina Cacheda, hennes löspringade byracka till hund kallas Obot)

  10. #10
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Jag förstår inte riktigt varför du vill visa att sidan ändras oftare än vad den i själva verket gör.
    Om du inte gör riktiga förändringar som du vill få in i SERPen - Varför lägga ned arbete och ansträngning på att få det se ut som det?
    Nej några planer på att fösöka få min sida att verka uppdateras oftare har jag egentligen ingen användning för, det var mest en tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg. Mest en tanke om huruvida det skulle påverka Googles syn på sidan om man använde sig av denna teknik för förändring.

    Ditt inlägg kom några timmar efter att jag själv mekat med min webbshops förstasida och implementera ett php-script som slumpar fram en sida med lite olika produkter och kategorier jag vill marknadsföra lite extra (tidigare var jag begränsad till fyra utvalda produkter eller kategorier p g a platsbrist).
    När jag läste ditt inlägg började jag fundera på om detta kunde påverka till en mer frekvent indexeringen av första sidan hos Google.
    Jag ska följa detta noga. Har tidigare haft en uppdatering av den cachade förstasidan med 7-10 dagars mellanrum (en uppdatering som gjorts vare sig jag gjort förändringar eller inte). Får se om det blir oftare eller inte den närmsta tiden.

    Se det så här: Vad har du för nytta av att Google uppdaterar din sida varje dag om du inte gör några ändringar på sidan?
    Jag kan inte se någon vits med det såvida du inte planerar att börja ändra sidan dagligen framöver och gör det för att få en snabb start.
    Där hade jag teorin om att Google premierar eller föredrar sidor som uppdateras ofta i åtanke.

    Tackar för svaren!

  11. #11
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Nu har följt Googlas cache av min sida i 15 dagar sedan jag implementerade en framsida som slumpas fram utifrån några olika mallar. Googla har då träffat på en förändrad framsida varje gång hon kommit på besök.

    Så här långt (Fas 1) kan jag säga att Googlas cache av min sidan uppdaterats var tredje dag. Tidigare låg uppdateringsfrekvensen på 5-7 dagar.
    Under detta test har jag, som jag vanligtvis gör, även använt mig av en uppdaterad Google Webbplatskarta (Google Sitemap).
    Denna testfas säger alltså att Googla gillar min numera till synes väluppdaterade förstasida bättre än den förra.

    Jag ska nu påbörja nästa fas (Fas 2) i testet då jag enbart kommer att använda mig av den slumpade framsidan och inte göra några förändringar i webbplatskartan. Detta gör jag för att se om det är förändringen (uppdateringsinformation - tidsstämpeln) i webbplatskartan som lockat till en mer frekvent uppdaterad cache eller om möjligtvis är den slumpade sidan som
    gjort detta. (Tidsstämplen för senast uppdatering kommer nu att stå still i webbplatskartan, men webbplatskartan kommer att ligga kvar).

    Efter Fas 2 kommer jag att gå över till Fas 3 då jag helt kommer att ta bort webbplatskartan och se huruvida Googla märker av förändringen av förstasidan utan att denna information finns i en webbplatskarta.

    Jag kommer så småningom utvärdera den data jag samlat in, men oavsett vad detta test kommer att peka på, kommer några vattentäta svar inte att kunna presenteras. Finns en del andra faktorer som måste undersökas och uteslutas/bekräftas. I mån av tid kanske jag kan ta ta i detta efter nyår.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Intressant att teorier på detta sätt kan bekräftas praktiskt. Ser fram mot nästa rapport.

  13. #13
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    väntar med spänning på vad fas 2 och 3 kommer ge.

    Vi kör själva med fas 1 idag.

    Och av det kan vi se

    När vi lägger upp en ny webbplatskarta så tar det max 3 timmar ibland 10 minuter innan Google hämtar den. De förändringar som har skett i kartan får besök inom 24 h.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  14. #14
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Fas 2 i mitt test är nu avslutat och jag har fått följande resultat:

    Förutsättning:

    Under Fas 2 genomgår sidan en förändring varje gång sidan besöks (en sida slumpas som tidigare fram utifrån några olika mallar) medan webbplatskartan aldrig uppdateras. Webbplatskartans tidstämpel står still på 17 december 2006.

    Resultat:
    Under Fas 2 besöker Google och uppdaterar cachen för sidan med 1-3 dagars mellanrum. Tiden mellan uppdateringen har alltså sjunkit ytterligare efter Fas 1, trots att tidstämpeln i webbplatskartan talar om för Google att sidan inte förändrats sedan 17 december 2006.
    Fas 2 säger oss att Google uppskattar den numera till synes väl uppdaterade sidan och att obetydlig eller ingen hänsyn tas till tidstämpeln i webbplatskartan (sidan räknas som uppdaterad trots att webbplatskartan hävdar motsatsen).

    I Fas 2 drar jag slutsatsen att Google ser förändringarna på sidan som en uppdatering och därmed anser det vara av värde att på nytt cacha och uppdatera sitt index för sidan.

    Utifrån de resultat jag fått fram av Fas 1 och Fas 2 blir min tolkning att den framslumpade sidan är av värde inte bara för besökarna, utan även för den som vill få sin sida besökt och cachad oftare av Google.

    Utifrån Fas 2 kan man även anta att om man tar bort webbplatskartan helt men låter den framslumpade sidan vara kvar, bör detta göra att Google antingen fortsätter att besöka och cacha sidan i samma takt eller till och med besöker och cachar sidan oftare (om nu tidstämpeln i webbplatskartan gett någon effekt under Fas 2 så är det en negativ effekt). Detta kommer vi att få svar på i Fas 3.

    Jag påbörjar nu Fas 3 där jag nu slutar använda en webbplatskarta, men fortsätter använda den framslumpade sidan.

    Jag har även lagt till Fas 4 i testet. Under Fas 4 kommer jag att återgå till en fast sida och se vilket resultat detta ger (kommer Google återigen att besöka och cacha sidan mer sällan är då frågan).

    Resultaten från kommer att Fas 3 presenteras runt 15-16 januari.

    Samtliga resultat sammanställer jag i en rapport i slutet/början av februari när samtliga faser är avslutade.
    Senast redigerat av whyld den 2007-01-02 klockan 02:13.

  15. #15
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kör också liknande test, fast på undersidor sedan en tid tillbaka. På framsidan hade jag sedan innan slumpat innehåll, och det fungerar bra.

    Undersidor är mycket svårare att få uppdaterande, och de kan hamna i kompletterande resultat om de inte är uppdaterade. Kan återkomma med resultat av detta test om någon månad...
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  16. #16
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)