Resultat 1 till 7 av 7

Satellitsajter eller nischade webbplatser?

  1. #1
    Roschs avatar
    Rosch Rosch är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    6
    Har ett gäng med mindre webbplatser inom ett nischat område (på svenska). En webbplats är lite större än de övriga både i form av innehåll, besökare och intäkter (med ett domännamn som inte är nyckelord). Vid sidan om denna webbplats har jag ett flertal mindre webbplatser med relaterade nyckelord som domännamn (dvs. ännu mer nischade webbplatser inom samma område - både webbplatser som är rena affiliate-stores och ganska tunna men även nischade webbplatser med mer relevant innehåll).

    Överväger nu att istället samla allt unikt relevant innehåll på huvudwebbplatsen och istället använda de mindre webbplatserna (med nyckelordsdomäner) som rena satellitsajter. Den uppenbara fördelen som jag ser det är att arbete med innehåll/annonsörer etc. går att effektivisera i och med att detta arbete enbart då görs på en webbplats samt att det med en större webbplats är lättare att bygga ett eget varumärke.

    Någon som har erfarenhet eller tips/åsikter kring något liknande?

    /Christian

  2. #2
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag skulle behålla innehållet på de nischade sajterna/satelliterna och länka från dessa till huvudwebbplatsen. Istället för att flytta innehållet rakt av från dessa råder jag dig att skapa liknande (unikt) innehåll till huvudwebbplatsen.

    Det gör att du behåller innehåll och relevans i satelliterna. Det kan också innebära problem att flytta innehåll rakt av från en sajt till en annan. Teoretiskt sett är det lätt för Google att se att en satellits innehåll har försvunnit och placerats på en annan domän. Då kan Google lätt se en koppling mellan dessa.

    Eftersom innehåll är förhållandevis billigt rekommenderar jag dig att producera nytt till huvudsajten istället för att flytta från satelliter..
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  3. #3
    Roschs avatar
    Rosch Rosch är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av wedholm Visa inlägg
    Jag skulle behålla innehållet på de nischade sajterna/satelliterna och länka från dessa till huvudwebbplatsen. Istället för att flytta innehållet rakt av från dessa råder jag dig att skapa liknande (unikt) innehåll till huvudwebbplatsen.

    Det gör att du behåller innehåll och relevans i satelliterna. Det kan också innebära problem att flytta innehåll rakt av från en sajt till en annan. Teoretiskt sett är det lätt för Google att se att en satellits innehåll har försvunnit och placerats på en annan domän. Då kan Google lätt se en koppling mellan dessa.

    Eftersom innehåll är förhållandevis billigt rekommenderar jag dig att producera nytt till huvudsajten istället för att flytta från satelliter..
    Intressant, hade faktiskt inte tänkt just den tanken. Så med andra ord så behåller jag de nischade sajterna som de är, troligtvis kan de då fungera som mindre affiliate-stores tillsammans med relevant innehåll för utvalt nyckelord (a'la satellit), och påbörjar lite försiktig inlänkning mot min huvudwebbplats (där jag helt enkelt får lägga lite tid/pengar på att producera nytt relevant innehåll).

    Stort tack för tipset Wedholm!

    /Christian

  4. #4
    Gigenas avatar
    Gigena Gigena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    40
    Jag håller med Wedholm, men var försiktig med hur inlänkningen sker. Om du har de mindre sajterna på samma webbhotell, samma whois-information osv. ska du nog vara ännu försiktigare.

    Det finns så klart både för- och nackdelar med att ha en huvudsajt eller flera mindre, men en stor fördel med flera mindre sajter är att du sprider riskerna om du skulle bli drabbad av någon uppdatering hos Google eller manuellt straffad. Sedan kan du ju även använda sajterna för att stärka din huvudsajt om du gör det på rätt sätt.

  5. #5
    Roschs avatar
    Rosch Rosch är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
    Jag håller med Wedholm, men var försiktig med hur inlänkningen sker. Om du har de mindre sajterna på samma webbhotell, samma whois-information osv. ska du nog vara ännu försiktigare.

    Det finns så klart både för- och nackdelar med att ha en huvudsajt eller flera mindre, men en stor fördel med flera mindre sajter är att du sprider riskerna om du skulle bli drabbad av någon uppdatering hos Google eller manuellt straffad. Sedan kan du ju även använda sajterna för att stärka din huvudsajt om du gör det på rätt sätt.
    Tack för tipsen Gigena. I dagsläget ligger flera av sajterna på ett och samma webbhotell men jag håller f.n. på att sprida ut dem lite mer (tänker mig att det är gjort innan jag påbörjar arbetet med inlänkning). Har dock inte arbetat med att särskilja Whois-informationen på sajterna/domänerna (vissa skiljer sig dock beroende på hur de införskaffades) - hur viktigt är detta? Tänker mig att inlänkningen sker tämligen försiktigt och på ett för sajterna relevant sätt.

    Absolut, värt att beakta - jobbar nu också med sajter i flera olika nischer just för att sprida riskerna än mer.

    /Christian

  6. #6
    Roschs avatar
    Rosch Rosch är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    6
    Inser precis också att de flesta av mina sajter används under samma Google-konto (för bl.a. Analytics och GWT) vilket innebär att Google borde inte ha några problem att lista ut ev. relationer mellan dessa olika webbplatser i dagsläget. Hur gör ni andra med satellitsajter som länkar in till era huvudsajter? Kör ni de helt isolerat med andra konton, ägare, Google-konton etc.?

    /Christian

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nog lite olika där för oss. För egen del finns en del på olika webbhotell, med olika whois-information. Statistik från Statcounter, ser ingen anledning att lägga in varje sig Analytics eller GWT på den typen av webbplatser. Finns på en del men inte alla.

    Men spårbarheten finns ju i alla fall. För om du länkar till huvudsidan från dem så finns en klar koppling hur mycket du än försöker dölja det. Så för egen del lägger jag numera inte så mycket tid på den delen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 10:34
  2. Satellitsajter
    Av Joachim F i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 20:41
  3. Satellitsajter med länkar eller 301 redircet?
    Av GustavK i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 18:18
  4. Nischade sökmotorer
    Av Gabriel K i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 09:11
  5. Nischade hemsidor köpes
    Av ThomasA i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 22:53