Resultat 1 till 8 av 8

Google Pagespeed regler - en bluff av google?

  1. #1
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Hej allihop. Efter att ha fått råd av Jim Westergren att följa https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

    Så jag beslöt mig för att försöka klara av så många regler jag kunde i förhoppning till BÄTTRE sökresultat. Till min förvåning så har resultaten för dessa sidor jag jobbat med istället sjunkit i serpen, efter att legat konstant i över ett års tid (varken upp eller ner). Förut hade vi kanske 4 av 9 regler klarade på dom sidor jag jobbat Nu är 6 av 9 regler klarade på samma sidor. På en av dessa sidor sjönk vi på serpen från en plats runt 30-35 till en plats runt 70-75. Man tappar nästan sugen för det borde vara tvärtom, dvs att man skall klättra i serpen om man följer googles råd. Känner inte att jag överoptimerat utan bara rättat till dom reglerna som Google själva föreslår att man skall göra. Bland annat har jag optimerat bilderna.

    Vad säger ni?

    6 regler godkändes
    - Aktivera komprimering
    Komprimering har aktiverats. Läs mer om att aktivera komprimering.
    - Förminska HTML
    HTML-koden är kompakt. Läs mer om att förminska HTML-kod.
    - Minska svarstiden från servern
    Din server svarade snabbt. Läs mer om att optimera svarstiden från servern.
    - Optimera bilder (denna regel rättade jag till på alla sidor jag jobbat med)
    Bilderna är optimerade. Läs mer om att optimera bilder.
    - Prioritera synligt innehåll
    Innehållet ovanför mitten är korrekt prioriterat. Läs mer om att prioritera synligt innehåll.
    - Undvik omdirigeringar från målsidan
    Inga omdirigeringar görs. Läs mer om att undvika omdirigeringar till målsidor.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2014-12-18 klockan 18:05.

  2. #2
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    radderat.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2014-12-18 klockan 18:04.

  3. #3
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Du kan inte ha sjunkit i SERPen av andra orsaker då? Det har ju den senaste månaden varit 2st algoritmuppdateringar som slår mot tunt content och onaturliga länkar.

  4. #4
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Hej Seo.
    Vill förtydliga. Vår sajt har inte sjunkit på dom URL.er jag INTE jobbat med.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2014-12-18 klockan 18:08. Anledning: regel 1

  5. #5
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Radderat
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2014-12-18 klockan 18:03.

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hejsan

    Det är inte helt lätt att svara rakt av på dina frågor.

    I det segment du jobbar kommer tyvärr inte on page-förbättringar göra någon större effekt på din ranking. Se det snarare som att det är en grund som kan öka effekten av de länkar som behöver byggas till sajten.

    Visst är det bra att göra sajten snabbare, men enbart det gör ingen egentlig skillnad i det här läget. Det är också lite svårt att säga vad tappet i ranking beror på. Det finns exempelvis algoritmer som slumpar effekten av en förändring, för att göra det svårare att räkna ut vad Google ser som bra och dåligt. Ha lite tålamod, så visare det sig vilken effekt just det här kan ha haft. Samtidigt, att tappa från 35 till 70-80 eller runt 100, det behöver inte säga så mycket. Det är vanligt att det hoppar och studsar mycket bland så låga positioner.

    Vidare, jag får en känsla av att du kanske missuppfattat lite vad gäller bildoptimeringen. På flera av de sidor jag kollade på är bilderna väldigt dåliga. Lågupplösta och pixliga så att man knappt ser vad de föreställer. I det läget skulle jag nästan snarare ta bort dem helt och hållet. (Till exempel din sida om Bet365). Att med en bild visa hur respektive sajt ser ut är bra, men i så fall behöver man faktiskt kunna se hur det ser ut och vad som finns på sajten. Helt skulle jag säga att man bör kunna klicka på bilden och få upp en större storlek också.

    Hur som helst. Visst är det bra att jobba med on page här, men det du verkligen behöver är fler länkar. Det är vad jag skulle fokuserat min energi på i ditt läge.

    Lycka till och kör hårt.

  7. #7
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    AAron. Tack för ditt svar.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2017-04-13 klockan 17:31.

  8. #8
    Bookmakers 2Us avatar
    Bookmakers 2U Bookmakers 2U är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    92
    Den här tråden har varit i stå i några år, jag återupptar den.

    Vår sajt erbjuder +100 bookmakers recensioner och i dessa så har tillsatta större bilder varit ett problem. Vill ju trots allt ha bilder för det ger en bättre användarupplevelse. Vi valde den här gången att optimera bilderna så lite som möjligt för att få dom tydligare men att dom klarar googles regler för optimering av bilder.

    Bilderna varierar mellan 25 och 35 kB och är i storleken 399*273px. Vi har även mindre logos-bilder men dessa har inte gett några problem alls. Bilderna har alt-tagg, titel-tagg och är alltså optimerade som dom ska. Dom sidor där bilderna ligger (+100 sidor) går heller inte långsammare än tidigare. Det enda jag kan komma på är att bilderna trots allt tar "space". Är det detta som är problemet ? eller är det bara en tillfällighet att sökresultaten sjunkit (på dom andra sidorna som inte har bilder) just när bilderna tillsattes? OBS. Vi inte rasat i serpen på våra bästa sidor, så sökresultaten borde inte sjunkit ÖHT, men ändå gjort det (ca 25-30 % sista månaden)

    Min fråga är således varför dagliga sökresultat sjunker för vissa sidor (som inte har bilder) när jag lägger in bilder i recensionerna. Eller är det en ren och skär tillfällighet?


    Edit. Vill förtydliga att de flesta bilder är med i sökresultaten på bildsök
    Vi har lika mycket inlänkar som förut så det tror jag inte är problemet.
    Senast redigerat av Bookmakers 2U den 2017-04-13 klockan 17:30.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 10:35
  2. Google toolbar finns ej till Google chrome?
    Av johjoh68 i forum SEO-verktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 19:28
  3. Använder de flesta svenskarna google.com eller google.se?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 22:37
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 19:48
  5. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 02:40