Resultat 1 till 5 av 5

Undersidor dåligt?

  1. #1
    Spinns avatar
    Spinn Spinn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2
    Hej! Jag har en snart lanseringsfärdig sida där tanken var att jag skulle lansera en avdelning i taget med adresserna domän.com/beauty, domän.com/fitness, domän.com/wine o.s.v. alternativt beauty.domän.com o.s.v..

    Har fått rådet att lägga ut första avdelningen direkt på domän.com för att det är bättre SEO-mässigt.

    Funderar på att istället välja nya domäner för varje "avdelning" där sökordet ingår.

    Tips hur jag ska tänka?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Det finns nog inget som är självklart bäst här.

    Att lägga delarna som subdomäner (beauty.domän.com) är inte att rekommendera, så det faller bort.

    Om du ska använda kataloger eller egna domäner beror på hur spretiga områden du kommer jobba med vägt mot dina resurser och möjligheter att få länkar.
    Med alla områden på samma domän kommer de "dela" på länkkraften till domänen, och du kommer behöva färre länkar totalt. Samtidigt finns det en risk i att ha en domän med flera ämnen som är väldigt olika varandra.

    Jag får känslan av att det kommer bli någon typ av "livsstilsmagasin", och då tror jag att du bör kunna binda ihop delarna utan att det ska vara krystat. I så fall skulle jag helt klart gå på en domän.

    Jag tycker nog inte att du ska lägga första delen direkt i roten. Det finns kanske en liten, liten fördel precis i början, men så fort du lägger till nästa ämne så bör du nog i så fall flytta den första delen till en egen katalog. I och med det har nog den lilla fördelen nollats. Det är, enligt mig, bättre att sätta den struktur du vill ha från början och följa den.

    Lycka till!

  3. #3
    Spinns avatar
    Spinn Spinn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2
    Tack för snabbt svar!

    Det är i grunden en affiliatebutik/prisjämförelsesajt som vävs samman med community där medlemmar och bloggare påverkar innehållet och produktbeskrivningarna.

    Då vet jag att subdomäner går bort.

    Tack!

  4. #4
    Noblesss avatar
    Nobless Nobless är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Hej!

    Det finns nog inget som är självklart bäst här.

    Att lägga delarna som subdomäner (beauty.domän.com) är inte att rekommendera, så det faller bort.

    Om du ska använda kataloger eller egna domäner beror på hur spretiga områden du kommer jobba med vägt mot dina resurser och möjligheter att få länkar.
    Med alla områden på samma domän kommer de "dela" på länkkraften till domänen, och du kommer behöva färre länkar totalt. Samtidigt finns det en risk i att ha en domän med flera ämnen som är väldigt olika varandra.

    Jag får känslan av att det kommer bli någon typ av "livsstilsmagasin", och då tror jag att du bör kunna binda ihop delarna utan att det ska vara krystat. I så fall skulle jag helt klart gå på en domän.

    Jag tycker nog inte att du ska lägga första delen direkt i roten. Det finns kanske en liten, liten fördel precis i början, men så fort du lägger till nästa ämne så bör du nog i så fall flytta den första delen till en egen katalog. I och med det har nog den lilla fördelen nollats. Det är, enligt mig, bättre att sätta den struktur du vill ha från början och följa den.

    Lycka till!
    Jag håller med! Att välja fitness.domän.se skulle ge betydligt sämre SEO eftersom kraften i huvuddomänen försvinner. Det är ju plötsligt en annan URL. Bättre då att lägga alla dina ämnen under huvuddomänen: domän.se/fitness...

    Lycka till!

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller inte med om det angående subdomäner. Hänvisar till ett svar jag skrev på det påståendet hos sokmotorkonsult.se den 23 mars förra året. Som jag fortfarande väntar på en replik till.
    Blir lite motsägelsefullt här med subdomäner. Å enda sidan har Google gått ut med att en subdomänen skall ha samma status som en undermapp. Så ur den synpunkten ger länkar till en blogg som ligger som subdomän där styrka till huvuddomänen.
    Om man provar att dela på ett sammansatt ord så att förstavelsen finns endast i subdomänen och efterledet i endast huvuddomänen så kommer Google koppla ihop orden.

    Å andra sidan om nu en subdomän skulle räknas som helt frikopplad från huvudwebbplatsen så ger i så fall länkarna från den styrka till huvudsidan. Ingående länkar till bloggen stärker bloggen i sig. Och sannolikheten för vissa branscher att få länkar till sin blogg är kanske inte alltid så stor.
    Så oavsett vilket som gäller ger länkarna från en blogg på en subdomän styrka till huvudsidan.

    Dessutom kan man skala av en del onödigt från huvudsidan enklare om man lägger bloggen på en subdomän, vilket är också det jag rekommenderar att man skall använda.
    Senast redigerat av Urban G den 2015-02-04 klockan 19:07.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 10:01
  2. Adsense bra el dåligt?
    Av an_na i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 00:50
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 14:33
  4. RSS feeds bra eller dåligt
    Av tapnn i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 20:42
  5. Surftown - bra eller dåligt?
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 10:28