Resultat 1 till 6 av 6

Alexa-rank, vad säger det egentligen?

  1. #1
    Adamfagerstroms avatar
    Adamfagerstrom Adamfagerstrom är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    16
    Jag försöker på olika sätta att följa upp min hemsidas "styrka" genom olika mätverktyg och två som jag använder mig av är alexa.com och semrush.com. Jag är lite osäker på hur relevanta dessa mätresultat är men när jag jämför olika siter vars styrka jag "har koll på" så verkar de stämma rätt bra överrens. (?)

    Nu är det så att helt plötsligt, så sjönk min rank på alexa.com, från 3milj till 5.8 milj, bara över en dag. Jag har ingen förklaring till vad som kan ha hänt då jag arbetat på som vanligt med content och länkar. Är det någon som kan har någon förklaring eller vet vad som påverkar resultaten på dessa sidor?

    Tack på förhand!
    / Adam
    Originalare/webbadmin

  2. #2
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Mer info om Alexa och varför den minskat : https://support.alexa.com/hc/en-us/a...my-Alexa-Rank-

    Såhär ökar du din Alexa rank: http://www.inkthemes.com/12-ways-to-...-your-website/


    Hoppas detta hjälper dig!

    Mvh
    Ruben
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  3. #3
    Adamfagerstroms avatar
    Adamfagerstrom Adamfagerstrom är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    16
    Tack för snabbt svar! Så med andra ord så betyder det enligt The long tail att flera andra siter helt enkelt har blivit starkare än min?
    Originalare/webbadmin

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Nja. Det är nog inte säkert att det är rätt slutsats att dra här.

    För det första är det inte så jättestor skillnad mellan trafikmängden sajterna på den nivån har, så en liten förändring kan ge ett stort utslag i Alexa-rank. Det jag skulle tro har hänt är att du helt enkelt fått in lite mindre trafik i förhållande till andra sajter. Till exempel skulle det kunna vara så att din sajt inte har en säsongs-peak kring jul?

    Glöm bara inte att Alexa inte mäter "styrka" på något relevant sätt, det är bara besökare som mäts, och är inte särskilt relevant ur ett SEO-perspektiv.

  5. #5
    Adamfagerstroms avatar
    Adamfagerstrom Adamfagerstrom är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Nja. Det är nog inte säkert att det är rätt slutsats att dra här.

    För det första är det inte så jättestor skillnad mellan trafikmängden sajterna på den nivån har, så en liten förändring kan ge ett stort utslag i Alexa-rank. Det jag skulle tro har hänt är att du helt enkelt fått in lite mindre trafik i förhållande till andra sajter. Till exempel skulle det kunna vara så att din sajt inte har en säsongs-peak kring jul?

    Glöm bara inte att Alexa inte mäter "styrka" på något relevant sätt, det är bara besökare som mäts, och är inte särskilt relevant ur ett SEO-perspektiv.
    ah då är jag med, jag trodde att fler faktorer räknades in. Men är det så att det endast är antal besökare som mäts så är det ju relativt orelevant. Tack för svar!
    Originalare/webbadmin

  6. #6
    Starlights avatar
    Starlight Starlight är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    1
    Om jag ite minns helt fel så mäter Alexa trafiken från besökare med deras toolbar installerad. Alexas ranking hänger således på antalet besökare som har deras toolbar, vilket då gör Alexa obetydlig i SEO sammanhang.
    Rätta mig gärna om jag har fel där...
    Starlight Wear - Silversmycken i hög kvalite

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ingen rankning/alexa
    Av habbcraw i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-30, 12:08
  2. Vad har hänt med alexa för resedagboken.se?
    Av erison i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 13:15
  3. alexa - trovärdighet
    Av erison i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 00:26
  4. Angående Alexa
    Av Anti Turmoil i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 11:01
  5. Alexa trovärdig?
    Av Patrik Berggren i forum SEO-verktyg
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 16:57