Resultat 1 till 2 av 2

Hur tänka kring domännamn för produkt med återförsäljare i olika städer

  1. #1
    simonwimells avatar
    simonwimell simonwimell är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    1
    Hej!

    Det här blir min första post här, så berätta gärna om jag är otydligt eller så

    Ponera att jag har en produkt jag vill marknadsföra med en webbplats, vi kan säga att det är stegar. Produkten säljs inte via nätet, utan finns hos ett antal återförsäljare runt om i landet. Sökordet stegar är ganska konkurrensutsatt och de vanliga domännamnen stegar.se etc är upptagna.

    Den första tanken var då att ha ett gäng webbplatser i stil med stegarigöteborg.se, stegarisundsvall.se etc. som var och en berättar om våra stegar och listar återförsäljare i respektive stad. Sedan kanske också ha stegarisverige.se som listar alla återförsäljare. Förhoppningen med dessa separata webbplatser och domännamn var att få bättre lokala sökresultat.

    Är detta tokigt tänkt? Kommer vi att bli straffade för duplicate content (eftersom själva produktinformationen är densamma på alla sajter)?

    Är det bättre att köra med ett domännamn med ett smalare keyword tillagt, t.ex. långastegar.se (eftersom ett av våra säljargument är att vi har väldigt långa stegar), som huvudsajt med själva produktinformationen, och sedan långastegar.se/göteborg för att lista återförsäljare i Göteborg?

    Och om man kör på alt. 2, kan jag låta stegarigöteborg.se redirecta till långastegar.se/göteborg, för att den förstnämna är "snyggare" att skriva ut i reklamblad, enklare att dela muntligt etc.? Jag misstänker att det inte ger så mycket för rankingen, men ger det någon direkt skada?

    Tack på förhand för input!

  2. #2
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Stegar-i-Sverige.se eller liknande (SverigeStegar, StegGuiden, Stegarna, StegarShoppen) - fokuserar på sökordet stegar och "stegar i Sverige".
    Stegar-i-Sverige.se/stegar-i-goteborg/ eller Stegar-i-Sverige.se/kop-stegar-i-goteborg/ - fokuserar på "stegar i göteborg". Byt ut Göteborg mot valfri stad som ni ska lägga upp.

    Sedan kan man anpassa sajtstrukturen efter sökorden samt lägga upp en blogg för att fånga upp longtailtrafik, t.ex. via inlägg som "5 tips för hur du ska välja stege", "Långa stegar - så väljer du rätt" m.m.

    Sajter som "StegariGöteborg.se" kan ni lägga upp till satellitsidor om ni i så fall önskar.

    Om du vill kan du skicka ett PM till mig med lite mer info, så kan jag kanske lämna något mer konkret förslag.
    Äger SIA Alisandr. Vi levererar SEO.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Expertråd kring dubbelpublicering av identiskt material på två olika webbplatser
    Av Petra i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 11:40
  2. Ågren kring val av domännamn
    Av MiniAnton i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 11:56
  3. Samma produkt - två olika URLer?
    Av LisaT i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 23:11
  4. Fundering kring olika språk
    Av altgard i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 11:54