Resultat 1 till 12 av 12

Adwords

  1. #1
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Vad klassas som bra CTR?

    10%

    1%

    Jag förstår att det natruligtvis har med sökfrekvensen och ordet att göra men finns det något generellt som man kan säga att här skall man ligga?

    /Mattias
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Sökfrekvensen om du med det menar hur ofta ordet söks på har knappast någon betydelse.
    Faktorer som var din annons är placerad, hur relevant annonstexten är till det sökta ordet har större betydelse.
    1% är alldeles för lågt, över 10% närmare 20% kan klassas som bra tycker jag.
    Om du tycker att din CTR är för låg, prova att dela upp i fler kampanjer med en annonstext som stämmer med orden.
    Låt säga att du har ord som, skruv, mutter, spik, hammare. Dela upp i två kampanjer istället för en. Lite mera arbete blir det men resultat i form av högre CTR kommer omgående. Om nu annonstexterna stämmer med orden förstås.

  3. #3
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Tack Urban

    Skall bli intressant att se var det slutar.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo, det skall gå bra. Fick upp CTR från 2% i snitt till över 10% genom att dela upp en kampanj till tre olika. Fick bättre överenstämmelse med annonstexterna och de eftersökta orden.

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    16% är rekord för mig på ett enskilt sökord. I övrigt bör man vara mycket nöjd med 10%..
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    10 % är varken bra eller dåligt. 10 % är 10 % helt enkelt. Du ska förstås omvandla besökarna till något också! Man kan ju inte titta på ens ctr bara. Skriver du "gratis porche till alla" så lär du få en ganska hög ctr utan du för den skullen behöver vara glad för det...

  7. #7
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Obs. Utgår ifrån att du talar om adwords och inte adsence

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att vi pratar om Adwords framgår om man läser tråden ordentligt.
    Konverteringsgraden är då i detta sammanhang inte relevant att ta upp. Den har relevans när besökaren kommit i på sidan. Och då blir det en annan diskussion hur en sida skall vara utformad, vilket alltså inte är det vi dryftar i den här tråden.
    Att texten skall vara relevant för sidan och budskapet som finns där är ju självklart vilket också framgår i tråden.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-12-09 klockan 01:24.

  9. #9
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Att vi pratar om Adwords framgår om man läser tråden ordentligt.
    Konverteringsgraden är då i detta sammanhang inte relevant att ta upp. Den har relevans när besökaren kommit i på sidan. Och då blir det en annan diskussion hur en sida skall vara utformad, vilket alltså inte är det vi dryftar i den här tråden.
    Att texten skall vara relevant för sidan och budskapet som finns där är ju självklart vilket också framgår i tråden.
    Förstår vad du menar men jag håller ändå inte med om att man ska vara "nöjd" med 10 %. Det är relativt omvandlingen på hemsidan. Så att tala om ctr utan att ta upp omvandlingsfrekvens ger kanske inte en relevant bild.

    Jag hade till exempel en annons som hade en ctr på 4 %. Varje omvandling kostade mig 70 kr. Jag ändrade annonsen så att ctr gick ner någon procent men samtidigt kostade varje omvandling cirka 20-30 kr istället. Med lite matematik kom jag fram till att den nya annonsens var mer lönsam. Allt är relativt.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo, men det är bättre att ha CTR på 10% och en konverteringsgrad på 15% än CTR på 5% och en konverteringsgrad på 15%.
    Det optimala är att ha en så hög CTR som möjligt i kombination med en hög konverteringsgrad.
    Första steget är att få in besökarna till sidan, därefter skall de tas om hand på ett effektivt sätt. Samtidigt är det inte alltid så att du kan påverka utformningen av kundens webbplats. Dessutom tillkommer en faktor till, det är i de fall förfrågningar och ev beställningar inte görs via sidan utan med personlig kontakt med företaget efter att en tilltänkt kund besökt webbplatsen, då har det betydelse hur ordermottagningen sköter sig. Vilket är en faktor som du har än mindre möjlighet att påverka hos kunden.

    Med andra ord om man inte har möjlighet att påverka utformningen av kundens webbplats gäller det bara att leverera in så pass många relevanta besökare till kunden som möjligt och då är CTR ett utmärkt mätinstrument.

    Det exemplet du tar upp kan jag inte kommentera eftersom jag inte har bakgrunden. Men visst om annonstexten inte är relevant utan förespeglar något annat än vad det i själva verket handlar om så visst kan det ge fler besökare men en dålig konverteringsgrad. Men då är ju annonsen felformulerad från första början.
    Och nyckelorden här är ju relevans. Vilket gör att CTR är ett utmärkt sätt att mäta på, men visst det förutsätter att man vet vad man gör när annonstexten skrivs och att destinationsadressen blir korrekt.

    (22% som högsta rekord för CTR, med bra konverteringsgrad)
    Senast redigerat av Urban G den 2006-12-09 klockan 14:03.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det måste ju rimligen vara viktigt att få besökare som är intresserade av det som de klickade på annonsen? Här måste det ju vara mycket som faller bort vid generell användning av Adsense genom allt adsense-spam?

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har fått information från vad vi kan kalla för "väl insatta personer" att en CTR på 2% eller mer gör att man inte får någon negativ effekt på quality score.

    Som de flesta som jobber med Adwords förmodligen redan märkt så använder Google en quality score i kombination med max CPC för att avgöra positioner i annonslistan.

    För att kommentera trådens startfråga så finns det egentligen inget generellt svar på vad som är en bra CTR. Beroende på hur bred din kampanj är så kan olika CTR vara olika bra. Jag har en del kampanjer som ligger på 7% i snitt, med bästa sökorden på över 50%. Medan jag har väldigt breda kampanjer som ligger på ca 2% i snitt, men ändå ger ett bra utfall. Framförallt sett till den kostnad per klick man kommer upp i, samt den konverteringsgrad man har.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tips. Gratis adwords. Google kör kampanj igen!
    Av Nisse i forum Google AdWords
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:12
  2. AdWords och "keywords"
    Av Patrik Berggren i forum Google AdWords
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 13:24
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 01:59
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47
  5. SERP-rakning och Adwords?
    Av Björn Lilja i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 03:09