Resultat 1 till 3 av 3

Syftet med att sätta upp och driva en länk- eller artikelkatalog?

  1. #1
    Gutenisses avatar
    Gutenisse Gutenisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    29
    Det dyker upp nya länk- och artikelkataloger med jämna mellanrum och jag kan inte låta bli att undra varför folk väljer att starta en katalog överhuvudtaget. De flesta sidorna är ganska välfyllda med annonser. Är det i förhoppning om att kunna tjäna pengar som man sätter upp en katalog?

    Flertalet är gjorda i WordPress eller med något annat färdigt system som sätts upp snabbt och enkelt av de flesta, så det verkar inte vara drivet att skapa något eget som ligger bakom en katalog.

    Är det för att ha ett system att övervaka och administrera som ger drivkraften och glädjen att driva en katalog eller vad är grejen med att registrera en domän, installera ett färdigt system och därefter administrera det?

    Har precis börjat tillfriskna efter nästan en veckas sjukdom och orkar äntligen sitta vid datorn och knappa på tangentbordet och det här var det första jag kom mig för att skriva - både på min hemsida och här

    I vilket fall som helst, så skulle det vara intressant att få höra hur ni med egen länk- eller artikelkatalog resonerar kring varför ni valde att sätta upp den och vari i det roliga ligger med att driva den vidare.

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Det finns väl knappt något att hämta i sådana längre post-penguin/post-panda. Innan det så fungerade de väl ganska bra, men jag antar att G filtrerar bort dessa rätt fort.

    Jag ser ingen anledning till att skaffa länkar genom dem, men alla är vi olika och alla har vi olika sätt att arbeta på. Sen är jag ingen expert på varken det ena eller det andra. Men jag tror väl kanske att folk vill känna sig eftertraktade genom att folk mailar dem och frågor dem om att få lägga upp artiklar på deras sidor m.m.

    Det känns rätt spammigt, typ som bloggkommentarer.

  3. #3
    Gutenisses avatar
    Gutenisse Gutenisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    29
    Jag tror, precis som du, att det många gånger handlar om att känna sig eftertraktad/viktig, att få stå i centrum, eller något i den stilen. Det är något jag har svårt att förstå, men det beror på att jag personligen skyr det som pesten

    Vad gäller kraften från länk- och artikelkataloger, så tror jag inte heller att det ger speciellt mycket idag. Majoriteten av dessa kataloger har låg PR, så länkarna lär ju inte ge speciellt mycket. Dessutom har Google, precis som du skriver, blivit bättre på att sålla bort skiten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förbättra dåliga sidor eller sätta noindex?
    Av Stefan Nilsson i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 10:55
  2. Köper länkkatalog och/eller artikelkatalog
    Av qmikali i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 21:54
  3. 301 redirect eller länk?
    Av Henning Hall i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 09:31
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 01:15
  5. Länk sitemap.php, ok eller ej?
    Av Anders Granström i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 19:14