Resultat 1 till 7 av 7

"Tool tip" risk för duplicated content?

  1. #1
    plaususs avatar
    plausus plausus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    16
    Jag håller på att lägga in ett slags tool tip på en sida, d.v.s. när man hoovrar ett ord kommer en orddefinition upp i en ruta. I html ser det ut så här:

    <a class='dictionary' href='http://www....' >Ord<span>100 tecken lång definition av ordet</span></a>

    Det som står inom <span> återfinns exakt lika på sidan som jag länkar till. Bör jag vara rädd för duplicerat innehåll och hur ska jag i så fall hantera det?

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Har du kopierat innehåll från någon annanstans så kan det finnas en "risk". I detta fall kan man dock diskutera hur liten den är. Är det en definition på ett ord/term så skulle jag inte vara orolig.

    I övrigt kan jag tipsa dig om att det du beskriver är redan en HTML standard.

    HTML-kod:
    <p>The <abbr title="Hyper Text Markup Language">HTML</abbr> is the publishing language of the World Wide Web.</p>
    Källa
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    plaususs avatar
    plausus plausus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    16
    Tack för inputen! Bra tips om abbr också, även om jag tror att dfn passar bättre i mitt fall.

  4. #4
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Jag rek inte tooltip med anledning av den höga risken. Men det är min rek alla tycker ju olika. Men är det små grejer så är det OK för alla har ju något som alla andra har finna ju inget som är unikt till 100%

  5. #5
    plaususs avatar
    plausus plausus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    16
    Intressant med ytterligare en synpunkt.

    Ur ett användarperspektiv tycker jag det är bra att få se en lite längre förhandsgranskning/tooltip (mer info än en normallång title) av innehållet på sidan jag länkar vidare till (en ordlista som ligger på samma domän). Då kan användarna lite lättare bedöma om det är lönt att klicka vidare och läsa hela definitionen i ordlistan eller om tooltip:en var tillräcklig.

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag förutsätter att din tanke är att hjälpa dina besökare, inte att försöka klämma in "sökord" på sidan, och att tooltipsen inte är kopierade från någon annan stans.
    I så fall kan jag inte se hur det skulle kunna vara ett problem över huvud taget.

  7. #7
    plaususs avatar
    plausus plausus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Jag förutsätter att din tanke är att hjälpa dina besökare, inte att försöka klämma in "sökord" på sidan, och att tooltipsen inte är kopierade från någon annan stans.
    Det stämmer!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 17:26
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  3. "robots" content="index,follow"
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 12:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 16:50
  5. "Title relevancy to page content is terrible"
    Av Simone i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 01:17