Resultat 1 till 3 av 3

Hjälp med Adwords!

  1. #1
    Nordans avatar
    Nordan Nordan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    7
    Hallå!
    Vi ska börja ta tag i vårt adwords konto själva efter att ha lejt ut detta tidigare. Alla tidigare kampanjer och annonsgrupper ligger kvar sen samarbetet avslutades. Nu är tanken att jag ska börja om på en ny kula och kopiera de annonser som funkat bra, och samtidigt skapa några nya annonser. Men eftersom jag inte vill ha dubbletter i mitt konto så skulle jag vilja katalogisera även mina kampanjer, är detta möjligt? Alltså mappa dessa så att alla tidigare annonser hamnar i en mapp, och så skapar jag en ny mapp per land hade jag tänkt.

    En annan sak jag undrar över är hur många matchningsalternativ jag bör ha för varje sökord? Som det är idag så är det flertalet annonser som har flera varianter av ett sökord. Samma sökord fast med olika matchningsalternativ. Tex [Jeans] "Jeans" +jeans. Är detta för att han har testat runt för att se vilken som fungerar bäst, eller är det helt enkelt bra att ha på det viset?

    Det finns även vissa annonser som har ca 20 sökord, men det är bara 5 som har visningar och CTR överhuvudtaget, övriga bör jag ta bort då som jag förstått det? alternativt ersätta dessa med ord jag tror skulle vara bättre?

    Tacksam för alla svar!

  2. #2
    Instkarmas avatar
    Instkarma Instkarma är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Den första frågan förstår jag inte riktigt dessvärre (kan vara jag som är lite seg nu.) Eller, mappa kampanjer såsom annonsgrupper ligger i kampanjer vet jag inte om det går, jag har själv velat det då man arbetar med olika länder men det är jag rätt säker på att det inte går (pratat med google.) Du kan ju ha fler konton, men det känns onödigt.

    Tänk på att inte ha t. ex "jeans" och jeans i olika annonsgrupper. Men annars finns det en fördel att ha med både [jeans] och jeans för att se vad som ger högst konvertering. Ni kan kika på vad folk söker på som absolut inte är det ni har och lägga till det som negativa sökord sen. t. ex gröna (dåligt exempel kanske ) eller versace.

    +jeans är meningslöst att ha med om du har "jeans" eller jeans, då det bara är ett enda ord och om du kollar upp exakt vad alla matchningar betyder kommer du förstå varför.

    Jag skulle säga att 20 sökord per annons verkligen är för mycket, bättre att ha fler annonser till några få sökord såklart. Annonser som kanske är snarlika för att få se vad som fungerar allra bäst. Det är svårt att få bra kvalitetsresultat med alla de 20 sökorden för samma annons och till samma sida.

    Hoppas du fått lite svar och idéer nu, men läs på en massa, det finns mycket info därute. Lycka till!

  3. #3
    Jorups avatar
    Jorup Jorup är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1
    Hej!
    Jag tror att jag förstår vad du menar med första frågan och jag har inte stött på någon funktion där man kan gruppera kampanjer med varandra. Jag känner själv att det hade varit ett smidigt system! Däremot så har jag själv uppdaterat kampanjer på samma sätt som du har för att hålla dem fräscha osv. och då har jag helt enkelt lagt till en ändelse på namnet för att markera den gamla kampanjen; exempelvis "Denim Jeans - G".

    Alternativt om du ska kategorisera dem för olika land så kan du lägga till exempelvis "SWE" i början av varje kampanj som är utsedd för Sverige och därmed kommer då kampanjerna att sorteras bredvid varandra då Google sorterar vänsterspalten i bokstavsordning.

    Jag håller med föregående talare om att 20 sökord för en annons är för mycket. När söktermerna blir längre, ungefär två eller tre ord så kan man ha ett gäng sökord per annons men om du använder ett kort och generellt ord som 'jeans' så skulle jag nog bara använda +jeans och [jeans].

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Behöver snabbkurs/hjälp med Adwords och Analytics
    Av Instkarma i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-12, 12:42
  2. Adwords hjälp i Göteborg
    Av Martin_G i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 11:40
  3. Hjälp med Adwords
    Av nygryning i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 00:00
  4. Hjälp med Google Adwords till E-butik
    Av MagnusF i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 16:22
  5. Adwords
    Av MattiasN i forum Google AdWords
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 13:33