Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 32

Min pr4 sida med mycket innehåll blir omkörd av nya sidor utan innehåll. Varför?

  1. #1
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Hejsan har en hemsida med pr4 som rankat på top 10 i Google på mitt huvud sökord ett tag nu. Sidan har funnits i cirka ett år och har väl legat på top 10 i cirka 4 månader.

    Den senaste tiden har nya sidor med princip inget innehåll kört om mig och petat ut mig från top 10. Hur kan det komma sig.

    Adressen till min hemsida finns i min profil...

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Din PR kan du glömma i det här fallet har i princip inget med placeringen att göra*.
    Tittade som hastigast på det hela. Sidorna på topp 10 verkar ha fler inlänkar samt är nog lite bättre optimerade än din.
    Titta på exempelvis förekomsten av nyckelordet i de olika sidorna och jämför med din. Det syns direkt när man tittar på titel och beskrivning i SERP:en.
    Sedan är frågan vilken länktext du har på dina ingående länkar. De tre översta i SERP:en kan jag mycket väl tänka mig att de har nyckelordet som länktext.

    Nu brukar det iof växla lite så att sidan kan studsa mellan plats 8-12 är inte ovanligt.


    (*PR-rankning inget direkt samband för placering, men kan ha ett indirekt då PR är avhängigt av inlänkar, antal och värde på dessa etc. Men ett direkt klart samband finns inte)

  3. #3
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Men det finns ju sidor med mycket lite innehåll som rankar bättre, är det bara p.g.a inlänkarna eller?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Inlänkarna har en stor del i det hela, Ja. Men titta på titlarna och descriptiontexten, den rad du ser under titeln i SERPen. De använder nyckelordet fler gånger, på din sida används det en enda gång i titel och description sammantaget.

    Edit: Visserligen går det att peta upp en sida högt upp utan att nyckelordet överhuvudtaget finns på sidan men då pratar vi bara inlänkar och ankartext.

  5. #5
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Okej ... jag ska ta och göra en större uppdatering av sidan om ett par veckor ska kolla lite närmare på det då...

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du kan börja med att peta in nyckelordet på ett naturligt sätt i description texten också. Det lär ge resultat rätt så omgående.

  7. #7
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Ah jag har mixtrat lite nu hoppas det blir bättring

  8. #8
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    "Du kan börja med att peta in nyckelordet på ett naturligt sätt i description texten också. Det lär ge resultat rätt så omgående."

    På vilket sätt menar du att nyckelordet har någon effekt i "description" ???????

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av MWMedia
    "Du kan börja med att peta in nyckelordet på ett naturligt sätt i description texten också. Det lär ge resultat rätt så omgående."

    På vilket sätt menar du att nyckelordet har någon effekt i "description" ???????
    Descriptiontexten skall vara unik för varje sida och innehålla orden som finns i titeltaggen.

    Vad gäller PR så har det visst med serppositionen att göra, däremot är den PR man ser i Toolbaren in en spegling av den PR som en sida har för tillfället.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vad gäller PR så har det visst med serppositionen att göra
    Det där får du gärna utveckla lite bättre. Är nyfiken på vilken sätt du tror att PR har direkt att göra med rankningen.

    Att description har betydelse för optimeringen trodde jag att det vid det här laget var en allmän kunskap. Detta då det diskuterats så många gånger bla i det här forumet. Description är en del av on page optimeringen på samma sätt som titel, rubriktaggar etc.
    Men visst det går utmärkt att strunta i både titel och description, rubriktaggar etc OM man har tillräckligt många inlänkar med nyckelordet som ankartext, fast det var inte riktigt det frågan gällde här.

  11. #11
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Jag är helt enig i PR frågan MEN gällande description taggen är jag inte enig!

    Google lägger ungefär lika mycket vikt vid meta description som meta keywords! (Rankingmässigt)
    Sedan är det självklart att man SKA ha en bra och unik description för varje sida. Har sett fall där sidor med samma description har hamnat i dom uteslutna resultaten..
    Description taggen är även viktig ur användarsynpunkt, att locka till klick etc.

    När du påstår att detta är allmän kunskap så anser JAG att du är helt ute och seglar, har du testat detta?

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hm keywords har numera en mycket liten betydelse för rankningen, om än någon, keywords hade betydelse förut för Google.
    Så du har fel i ditt påstående att description och keyword är likvärdiga.

    Dessutom
    På vilket sätt menar du att nyckelordet har någon effekt i "description" ???????
    med detta uppfattar jag det som att du inte har kläm på vikten av description. Fast visst, jag kanske missförstår vad jag läser.
    Såvida vi nu inte menar olika saker, med keyword menar jag meta keyword, med nyckelord avser jag ordet som sidan skall ranka på.

    Att meta description har betydelse vid optimering har varit känt mycket länge, står angivit i stort all litteratur om optimering sedan ett antal år tillbaka. Det grundar jag mitt påstående på att det kan betraktas som allmän kunskap, speciellt om man som du kallar sig SEO-proffs och har hållit på med SEO sedan 2001.

  13. #13
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Ser ut som vi kan vara överens om att vara oense
    Jag har inte kläm på vikten av "description" jag får väl lov att säga det samma. Meta Description har inte någon inverkan på om en sida placerar sig som nr 5 eller 6 i sökresultatet. DOCK kan man få problem med supplemental results om man INTE använder den.
    Vi har ju lite svårt att få ett 100% svar av Google gällande detta men jag snokade upp följande:

    Meta Description Tag
    Avg 2.39 | Std. Dev. 1.21
    The meta description tag is almost completely outdated in markup, but is still useful for describing your page accurately to the search engines. In some cases, the engines may even use this tag as the description of your site in the results page listings, giving you greater control over your content and message. It is questionable, however, that keyword use in this tag has any influence, whatsoever, in affecting the rankings.
    Danny Sullivan
    but very important in terms of helping control a description, rather than ranking, in the right circumstances

    Michael Martinez
    Keyword use should be used where they stimulate user interest.

    Scottie Claiborne
    More important for getting people to click than for getting high rankings.









    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Hm keywords har numera en mycket liten betydelse för rankningen, om än någon, keywords hade betydelse förut för Google.
    Så du har fel i ditt påstående att description och keyword är likvärdiga.

    Dessutom

    med detta uppfattar jag det som att du inte har kläm på vikten av description. Fast visst, jag kanske missförstår vad jag läser.
    Såvida vi nu inte menar olika saker, med keyword menar jag meta keyword, med nyckelord avser jag ordet som sidan skall ranka på.

    Att meta description har betydelse vid optimering har varit känt mycket länge, står angivit i stort all litteratur om optimering sedan ett antal år tillbaka. Det grundar jag mitt påstående på att det kan betraktas som allmän kunskap, speciellt om man som du kallar sig SEO-proffs och har hållit på med SEO sedan 2001.

  14. #14
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Tillägg, första uttalandet är skrivet av Randfish!

  15. #15
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Du får förresten gärna ge mig några pålitliga källor till betydelsen av description taggen ur rankningssynpunkt...



    Att meta description har betydelse vid optimering har varit känt mycket länge, står angivit i stort all litteratur om optimering sedan ett antal år tillbaka. Det grundar jag mitt påstående på att det kan betraktas som allmän kunskap, speciellt om man som du kallar sig SEO-proffs och har hållit på med SEO sedan 2001.
    __________________

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    The meta description tag is almost completely outdated in markup, but is still useful for describing your page accurately to the search engines. In some cases, the engines may even use this tag as the description of your site in the results page listings, giving you greater control over your content and message.
    Tja citatet och det parti jag markerat med fetstil visar att description fortfarande har en viss betydelse. Då sökmotorn tar hänsyn till desription för att bedömma sidan så bör det innebära att det även har betydelse för rankningen. Men visst det går att tolka på olika sätt.

    Samtidigt är det ett antal olika faktorer som har betydelse vid optimeringen. En del av dessa har stor betydelse för rankningen en del mindre och en del knappt något alls.
    Men sammantaget kan det mycket väl vara så att det är just en faktor av mindre vikt som bestämmer om platsen skall vara nummer 5 eller 6 i serpen.
    Precis som att en enda inlänk från en PR0 sida flyttar upp en sida till plats 10 istället för 11 vilket kan ge en synbar effekt på antal besök.

    Men skall testa lite mer med några nya sidor och se vilken effekten blir att börja "småspamma" description med nyckelord.

  17. #17
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Du hänvisar ju även till andra diskussioner bla. här på forumet...
    Du får gärna ge mig länkar med uttalanden från "trovärdiga" optimerare.

    Eftersom du är så säker på din sak får du gärna "motbevisa" mig!

    Detta ska dock inte tolkas som att description inte ska användas..
    Den har andra betydelser som nämnt tidigare.

    Samma gäller meta keywords, dom flesta, kanske inte Urban!?
    Är ganska säkra på att meta keywords inte har någon inverkan på rankingen.
    MEN jag änvänder dom ändå

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Intressant tips det där med description. Jag gör onsite-optimeringen för Nyfiken vital nu. Känns som vi bottnat ut vad vi kan få nu ett tag med den typ av länkar som vi kan få med rimlig arbetsbelastning.

    Har bra koll på titel, internlänkning och brödtext men mycket införande kvarstår och i övrigt är det mycket kvar att göra. Jag har noterat att man kan upprepa mycket mer i rubrikerna nu med Google och vinna på det jämfört med bara för ett kvartal sedan. I nya artikel som jag får in ser jag till att nyckelordet finns i nära nog alla rubriker. Ska helt klart testa description också.

    Annars lägger jag en del tid på att försöka hitta en långsiktigt flexibel struktur relevant både för läsare och sökmotorer, men utan att hamna i automatiskt sidspammetodiken som många stora nättidningar allt mer verkar satsa på. En uppenbar fördel med det är att man kan marknadsföra sina struktur-sammanbaningssidor och få inlänkar till dem. Den här fick jag inlänk till igår:
    www. nyfikenvital.org/?q=node/1313
    Notera att den rankar på genetisk modifiering.

    Som jag ser mer och mer på PR och tror mig ha ganska stort fog för det är att det krävs tämligen litet PR för att gå upp på något, och att det bottnar ut kanske redan vid PR 3 och PR4. Se det som bensin. Mer bensin än så ger kanske ingenting.

    Däremot tror jag det är lätt att misstolka att mer krävs därför att det är så oerhört svårt att få verkligt bra länkar. PR3 + PR4 på en undersida eller sida + några bra länkar räcker för nästan vad som helst.

    Men får man inte de där bra länkarna måste man jobba med vanliga inlänkar och då krävs det mycket mer därför att de tar inte på samma sätt på nyckelordet oavsett PR. Så då upplever du att mer PR krävs eftersom dessa länkar kommer att föra över PR dessutom förutom andra faktorer som inte hade bottnat ut.

    Jag kan ha fel i detta men det känns som den enda vettiga förklaringen till de SERP:ar som jag följer.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-12-15 klockan 16:46.

  19. #19
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Om du har ett nyckelord som du skriver om på en sida ska det definitivt vara med i description, inte för rankingens skull utan för att du ska beskriva vad sidan handlar om och locka till besök

    Skulle passat mig för upprepningar!

    God helg!

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag kan tänka mig, utan att ha testat det, att description har lite betydelse medan meta keywords inte har det. Description är ju trots allt tänkt att kunna visas i sökresultatet medan keywords inte gör det. Att ange fel keywords var ju därför helt utan straff.

    Men allt som går att införa utan kostnad, i form av tid, pengar eller kvalitet, kommer naturligtvis förr eller senare bli värdelöst så tillvida att det inte kommer att göra att något får större potential att gå upp på det.

    Däremot måste naturligtvis situationen vara möjlig där du har en potential att gå upp ett viss nivå finns latent, t.ex. för en betrodd sida som publicerar en ny undersida, och det som återstår är att avgöra vad sidan handlar om och vilka nyckelord som är relevanta för sidan. Där kan man ju tänka sig att allt möjligt har betydelse.

  21. #21
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Om man har nyckelord i Title så fetstilas det hos Google

    Om man har nyckelord i description så fetstilas det hos Google

    Om man har nyckelord i filnamn så fetstilas det hos Google

    En sida som har en fetstilad title och description lockar till fler klick i SERPen än en som bara har något av dessa eftersom det ser ut som om sidan innehåller exakt det man söker efter.

    Om jag får fler klick på en lägre position i SERPen för ett visst nyckelord så kommer? Google att säga att för denna sökning så är den här sidan relevant. På så sätt klättrar jag i SERPen. Detta gäller naturligtvis över tid och beror också på hur konkurrentutsatt ett ord är.

    Lägg till detta inlänkar till sidan både internt och externt med rätt nyckelord.

    Hur mycket kraft man behöver lägga beror ju på hur konkurrentutsatt ordet är.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  22. #22
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Så ni som inte håller med om description-taggen, vad tycker ni att jag behöver göra för att förbättra rankingen?

    Är det bara att jobba med inlänkar som gäller?

  23. #23
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Det där får du gärna utveckla lite bättre. Är nyfiken på vilken sätt du tror att PR har direkt att göra med rankningen.

    Att description har betydelse för optimeringen trodde jag att det vid det här laget var en allmän kunskap. Detta då det diskuterats så många gånger bla i det här forumet. Description är en del av on page optimeringen på samma sätt som titel, rubriktaggar etc.
    Men visst det går utmärkt att strunta i både titel och description, rubriktaggar etc OM man har tillräckligt många inlänkar med nyckelordet som ankartext, fast det var inte riktigt det frågan gällde här.
    PR har fortfarande avgörande betydelse för positionen i serpen, bästa stället att titta på PR är i Webmaster central. Då pr:en som visas där är "färskare" än den i toolbaren.
    Vanessa Fox och Amanda Camp nämner båda PR som en viktig faktor i förhållande till positionen i serparna.

  24. #24
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Är det medvetet att du felstavat nyckelordet i tredje meningen, startsidan?

  25. #25
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    webguide: För att förtydliga mig lite så det inte blir några missförstånd med vad jag menar. En PR3 sida ordentligt optimerad på ett nyckelord med ett antal inkommande länkar med nyckelordet som ankartext har inga problem att placera sig ovanför en PR6 som är dåligt optimerad för samma nyckelord med få inkommande länkar med nyckelordet i ankartexten.
    I det fallet är on page och off page av mer avgörande betydelse än PR.
    Om optimeringen är likvärdig, så ja då lär den med högre PR troligtvis placera sig bättre.




    (MWMedia sorry, en av mina kommentarer om dig var lite onödig)

  26. #26
    Davids avatar
    David David är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    68
    Citat Ursprungligen postat av Niclas Strindell
    Är det medvetet att du felstavat nyckelordet i tredje meningen, startsidan?

    Hehe, nej det var det faktiskt inte. Fixat det nu

  27. #27
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    webguide: För att förtydliga mig lite så det inte blir några missförstånd med vad jag menar. En PR3 sida ordentligt optimerad på ett nyckelord med ett antal inkommande länkar med nyckelordet som ankartext har inga problem att placera sig ovanför en PR6 som är dåligt optimerad för samma nyckelord med få inkommande länkar med nyckelordet i ankartexten.
    I det fallet är on page och off page av mer avgörande betydelse än PR.
    Om optimeringen är likvärdig, så ja då lär den med högre PR troligtvis placera sig bättre.
    Jag skulle nog vilja påstå att den PR du ser isåfall inte alls stämmer.

    Jag har en Site som bla har 1 sida med PR7 enligt toolbaren och en annan sida med pr0 enligt toolbaren. Men, enligt Webmaster central så är sidan som enligt TB har PR0 den sida som har högst PR på siten.

  28. #28
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det verkar tämligen orimligt att Google skulle visa korrekt toolbar på ett ställe och ett gammal på ett annat ställe. Rimligen började de visa gammalt data i toolbaren för att minska SEO-fixeringen på PR och varför skulle de då visa nyare data någon annanstans?

  29. #29
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Det verkar tämligen orimligt att Google skulle visa korrekt toolbar på ett ställe och ett gammal på ett annat ställe. Rimligen började de visa gammalt data i toolbaren för att minska SEO-fixeringen på PR och varför skulle de då visa nyare data någon annanstans?
    Vanessa Fox sa på SES att Webmaster Central visar ett färskare värde än toolbaren. Hmm eller om det var Amanda som sa det...

  30. #30
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Vanessa Fox sa på SES att Webmaster Central visar ett färskare värde än toolbaren. Hmm eller om det var Amanda som sa det...
    Jo precis men frågan är om det inte snarare avser värdet på undersidorna och att det är värdet beräknas från det äldre värdet på första sidan? Eller har någon ett högre värde på första sidan i WC jämfört med toolbar?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)