Resultat 1 till 13 av 13

Sponsrade länkar

  1. #1
    FarmorAnka2s avatar
    FarmorAnka2 FarmorAnka2 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    17
    Hur stor tror ni risken är att köpa en länk från bloggar där de skriver t.ex. "Detta inlägg är sponsrad av xxx". Sniffar Google upp det som en betald länk?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Att Google "vet" att den är köpt kan du nog räkna med, och att den därför inte heller kommer ge dig särskilt mycket.
    Däremot är det nog ingen större risk om du bara köper en länk.

  3. #3
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    I ordets rätta betydelse betyder det egentligen bara att inlägget är sponsrat. Ett inlägg kan vara sponsrat utan att det krävs en länk. OM man nu ska hårddra det hela. Finns ju företag som faktiskt köper inlägg utan att det behöver vara en länk i det. Och för att de vill följa marknadsföringslagen exakt så ber de bloggaren att säga att inlägget är köpt. Därmed inte sagt bu eller bä i frågan.
    Skribentus- Texter helt enkelt.

  4. #4
    FarmorAnka2s avatar
    FarmorAnka2 FarmorAnka2 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Att Google "vet" att den är köpt kan du nog räkna med, och att den därför inte heller kommer ge dig särskilt mycket.
    Däremot är det nog ingen större risk om du bara köper en länk.
    Har du några bevis för att det är så eller gissar du? Det låter lite otroligt att boten läser inlägget och "förstår" om det är sponsrat eller inte. Finns ju rätt många olika sätt att skriva det gissar jag...

  5. #5
    dobbans avatar
    dobban dobban är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Malta
    Inlägg
    19
    I grund och botten handlar det om statistik och tolkning, med Google som indexerar miljontals (förmodligen kanske även biljontals) sidor om dagen kan du nog räkna med att de har en ganska bra uppfattning om vad som är paid links. Oavsett så är det deras spelregler som gäller i deras egna index och om de "anser" att en länk är paid oavsett om det i verkligen stämmer eller ej så är det fortfarande deras regler du spelar efter :-)
    Huruvida du kommer bli straffad eller inte är en annan sak, paid links är till viss del marknadsstandard inom många segment i Sverige och än så länge har inte Google lagt ut någon hårddragen gräns för detta i vårat avlånga land.

    Viktigt är också att särskilja på paid links i Googles betydelse och sponsrade länkar enligt marknadsföringslagen. Två helt olika begrepp som dock ofta figurerar tillsammans i många sammanhang.

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av FarmorAnka2 Visa inlägg
    Har du några bevis för att det är så eller gissar du? Det låter lite otroligt att boten läser inlägget och "förstår" om det är sponsrat eller inte. Finns ju rätt många olika sätt att skriva det gissar jag...
    Ja. Jag har sett både sajter straffas av att ha länkar från sajter som inte satt nofollow på länkarna i inlägg som är markerade som sålda, och sajter som helt plockats ut ur index för att de har haft länkar i sålda inlägg.

    Men som sagt, handlar det om enstaka länkar är risken låg (samtidigt som det inte är ovanligt att Google då hanterar dem som affilitelänkar och ignorerar dem). Farligt för din sajt blir det egentligen först när du sätter i system att köpa länkar på det sättet.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tittar man på Googles definitioner för länkbygge så är all aktiv länkanskaffning mot deras riktlinjer. Gäller då även de som ett SEO-företag skaffar åt sina kunder.
    Sedan vad som gäller för marknadsföringslagen så finns information här.
    http://www.seo-forum.se/showthread.p...2894#post52894
    Vilket innebär att alla länkar även de som ligger på SEO-företagens stödsidor till kunder skall märkas som sponsrade.
    Nu har väl iof ingen någonsin blivit straffad för att bryta mot den lagen. Men skadar inte att man vet vad som gäller.

    Och det paradoxala är ju att om man följer marknadsföringslagen så riskerar man att straffas av Google om det är aktiva länkar.

  8. #8
    FarmorAnka2s avatar
    FarmorAnka2 FarmorAnka2 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av dobban Visa inlägg
    I grund och botten handlar det om statistik och tolkning, med Google som indexerar miljontals (förmodligen kanske även biljontals) sidor om dagen kan du nog räkna med att de har en ganska bra uppfattning om vad som är paid links.
    Jag skulle vilja hävda att det inte spelar någon roll hur många sidor de indexerar. Om boten inte verkligen lärt sig förstå innehållet (osannolikt) eller om någon upplyser boten om vad som är en betald länk så kommer den inte att lära sig det bara för att den indexerar massvis med sidor. Sen är det såklart fullt möjligt att de verkligen aktivt lär boten att urskilja meningar som "Inlägget är sponsrat" "inlägget är ett samarbete" m.m.

    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Ja. Jag har sett både sajter straffas av att ha länkar från sajter som inte satt nofollow på länkarna i inlägg som är markerade som sålda, och sajter som helt plockats ut ur index för att de har haft länkar i sålda inlägg.
    Hur vet du att det inte är ett manuellt straff?

  9. #9
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av FarmorAnka2 Visa inlägg
    Jag skulle vilja hävda att det inte spelar någon roll hur många sidor de indexerar. Om boten inte verkligen lärt sig förstå innehållet (osannolikt) eller om någon upplyser boten om vad som är en betald länk så kommer den inte att lära sig det bara för att den indexerar massvis med sidor. Sen är det såklart fullt möjligt att de verkligen aktivt lär boten att urskilja meningar som "Inlägget är sponsrat" "inlägget är ett samarbete" m.m.

    Hur vet du att det inte är ett manuellt straff?
    Alltså, jag har sett både manuella straff och filter. Det här är ett område som Google jobbade ganska mycket med för 1-2 år sedan, och där de har varit tydliga både i ord och handling.

    Bortsett från begreppsförvirringen ovan; Google har med hjälp av både datainsamling och manuella granskningar skapat en algoritm som väl känner igen sponsrade inlägg, och agerar på dem.

  10. #10
    dobbans avatar
    dobban dobban är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Malta
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Bortsett från begreppsförvirringen ovan; Google har med hjälp av både datainsamling och manuella granskningar skapat en algoritm som väl känner igen sponsrade inlägg, och agerar på dem.
    @FarmorAnka2
    Som Aaron säger, det är nog inga tvivel om att de gett deras Bot i uppgift att läsa av efter särskilda termer men det jag menade var snarare mönster som den lär sig att känna igen baserat på den massiva mängd data de har att tillgå. Det jag också menade med "deras spelregler" är att om de tror att enskilda/flertalet länkar är byggda/köpta och straffbara för så kan de också utgå med ett straff, var sig om det är manuellt eller algoritmiskt, oavsett om det stämmer huruvida länkarna är naturliga eller inte. Från det kan vi nog också anta att det är därför vissa "kommer undan", för de vill hellre vara på säkra sidan än att straffa aktörer som följer spelreglerna trots eventuella länkar som faller i liknande mönster.

    EDIT: Jag kom på mig själv med att förenkla det kanske lite väl mycket. Självfallet gör deras bot (Googlebot) inget annat än att crawla webben och samla in till en databas. Det är senare i själva databasen som markups skulle göras och inte av crawlboten :-)
    Senast redigerat av dobban den 2015-05-07 klockan 16:02. Anledning: förklaring/självrättning

  11. #11
    FarmorAnka2s avatar
    FarmorAnka2 FarmorAnka2 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    17
    Ok tack för svaren. Kanske har underskattat dem lite. Man blir förvånad ibland hur enkla trick som fungerar bara...

  12. #12
    FarmorAnka2s avatar
    FarmorAnka2 FarmorAnka2 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    17
    Tänkte jag skulle visa på ett exempel där Googles algoritm inte fungerar särskilt bra vad gäller "sponsrade" länkar.

    Reseguiden.se dominerar t.ex. flera hotellsökningar. Om ni söker "hotell i Spanien", "hotell i Italien" eller "hotell i Frankrike" eller egentligen vad som helst som liknar det så ligger Reseguiden.se högst. Sidorna man kommer till har inte mycket unikt content (typ inget). Så varför ligger de högst på alla dessa svåra sökningar?

    Jo, de lägger in follow-länkar i botten på de widgets som de har i samarbete med flera sidor. I texten vid länkarna står tydligt "i samarbete med Reseguiden.se" men det förstår uppenbarligen inte Google (eller "vår partner Reseguiden.se")

    Liknande har de alltså för alla länder, för hotell, flyg och hyrbilar (och troligen charter och sista minuten med).

    I samtliga fall står något om att det är i samarbete med Reseguiden.se, ändå ligger de i toppen på alla sökningar. Deras beteende borde väl vara ganska grovt i strid med Google webmaster guidelines?
    Senast redigerat av FarmorAnka2 den 2015-05-20 klockan 23:53.

  13. #13
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Först, du får naturligtvis göra precis som du vill. Om du gör bedömningen att det finns ett värde för dig att köpa blogginlägg med länkar till din sajt, så gör det.

    De exempel du tar upp med Reseguiden skulle jag säga inte är samma sak som det du frågar om i början av tråden. De här exemplen är antingen en widget för att boka resor, eller nischade sajter för resor till en specifik plats byggda av Reseguiden själva.
    Förutom det tänker jag inte recensera andra sökmotoroptimerares arbete.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sponsrade länkar och seo
    Av Buller kom i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 11:35
  2. Sponsrade länkar med google adwords kampanj
    Av Bonneville i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 18:42
  3. Fast pris för topp 10 för sponsrade länkar
    Av tuben i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 14:47
  4. Sponsrade länkar i bildsök, nyhet?
    Av oskarg i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 22:56
  5. Etiska regler för sponsrade länkar
    Av SWEDMA i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 13:38