Resultat 1 till 3 av 3

Twitterkonto - Ett konto? eller ett för Svenska och ett för Engelska?

  1. #1
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    Jag har tänkt över saken noga nu genom flera år och jag känner att det är dags att starta ett Twitterkonto eller två stycken. Twitter som social media har tagit sin plats som en av de allra viktigaste sociala medier bredvid Facebook, Google och de andra stora aktörerna. Det är uppenbart att de är här för att stanna. Och Twitter erbjuder ett lite annorlunda upplägg för att kommunicera jämfört med de andra aktörerna.

    En stor anledning är att skapa lite extra buzz kring mitt eget namn för mitt företags skull. D.v.s. hålla det helt rent från privatliv.

    Nu till mitt huvuddilemma. Jag vet att många av de stora SEO-herrarna har ett enda Twitter-konto, även om många av dem är tvåspråkiga och ofta värvar språken mellan inläggen. Med detta faktum i åtanke så vet jag också att det kan vara väldigt förvirrande för båda språkgrupperna när de läser ens flöde om de inte fullkomligt förstår ett av språken. (Jag är på väg att bli trespråkig, men det hör inte riktigt hit.)

    Mina tankar går kring om jag ska skaffa mig ett Svenskt konto och ett Engelskt konto. Och uppdatera dem synkroniserat i all den utsträckning det behövs och känns aktuellt. (Vissa nyheter kommer självklart inte gälla det andra språket så då kan man lika bra hoppa över den publiceringen.) Eller ska jag satsa på att endast köra ett enda konto och skriva inlägg på båda språken?

    Det är inte så fullt oförståeligt för gemene man i Sverige att se lite inlägg på Engelska här och där. De flesta har grundläggande kunskaper om Engelska. Men jag vet också att de kan vara svårt för dem att förstå allt ibland, och för äldre generationer så kan det verka jobbigt. Ett exempel är en widget med en lista på senaste Tweets på en i övrigt helt Svensk sida; kan kännas lite främmande att faktiskt bryta mot hela språk-kodexen bara för att lista senaste Tweets från ett Svenskt/Engelskt konto.

    Att ha amerikanska användare som ibland får syn på Svensk-språkiga tweets i flödet däremot kommer ju framstå som något mycket främmande, underligt, och till och med kanske oseriöst för dem.

    Båda språken är viktiga för mig med tanke på hur jag arbetar både nationellt(Svenska) och internationellt(Engelska).

    Vad tror ni om detta?

    Vad är er erfarenhet?

    Vilka mer faktorer bör jag tänka på innan jag tar det slutgiltiga beslutet?
    Senast redigerat av Markus Lövdell den 2015-05-15 klockan 10:30.
    Markus Lövdell, grundare: Actiweb

  2. #2
    Fredrik-Erikssons avatar
    Fredrik-Eriksson Fredrik-Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    106
    Låter som om du behöver komma i kontakt med en te-vattenkockare

  3. #3
    Markus Lövdells avatar
    Markus Lövdell Markus Lövdell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Helsingborg, Sverige
    Inlägg
    27
    Jo, det är ingen enkel match.

    Ingen som har erfarenhet av att sätta upp vars ett konto för vartdera språk och sedan spegla alla publikationer (som är relevanta för båda språken) för företages bästa?

    Tacksam för lite feedback av de erfarna twittrarna!
    Markus Lövdell, grundare: Actiweb

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 19:39
  2. Omröstning - Svenska vs engelska länkar
    Av Erik Bergman i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 02:34
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 18:43
  4. Värdet på Engelska vs Svenska länkar
    Av 2cool4school i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 15:52
  5. engelska och svenska
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 09:50