Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 44

Astromusicologie 101 - en tävling för studenter

  1. #1
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Den första juni startade en högintressant tävling, som inte berör så jättemånga men som ändå är högintressant då den vill få fram framtidens sökmotoroptimerare. Astromusicologie 101 är en tävling utlyst av företaget Bargaintix och tävlingen slutar den första september.

    Första priset är $500 och lika mycket skänks även till den skola/institution som studenten går på. Tävlingen omfattar både Google, Yahoo och MSN efter en skala, där man få poäng för den position (1-10) man har i sökmotorerna. Är man etta i Google får man 30 poäng, i Yahoo 20 och i MSN 10. Tvåa i Google 27 och i Yahoo 18 osv.

    Reglerna är dessa:
    1. All SEO techniques are allowed.
    2. A web page must have their contestant's student e-mail(s) posted on it.
    3. The student e-mail must be from an educational URL. (for example, [email protected] or [email protected])
    4. The winners must be registered as a student(s) at any time in 2006.


    Jag tycker det är en väldigt bra idé att ha SEO- tävlingar för studenter. Det skapar intresse för en ganska ny bransch, som väldigt få känner till. Hittils har det dock varit dåligt med tävlande, där jag är en av de få.

    ... Och just nu leder jag. Ett i Google, tvåa i Yahoo och tvåa i MSN gör mig till klar ledare av tävlingen. Det är självklart kul ... Här är min astromusicologie 101 sida.

    Som ni förstår får ni mer än gärna hjälpa mig så att jag även i fortsättningen kan leda tävlingen. Då jag har dåligt kontaktnät och liten erfarenhet av SEO tävlingar är alla tips välkomna.

    /Anton

  2. #2
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Ursäkta men jag förstår inte vad sökmotorspamming har för igentligt socialt värde för samhällets bästa. T.e.x.. vem tjänade på V7ndotcom Elursrebmem förutom vinnarna? Jag skulle tro att många som inte tävlar blir irriterade av att träffa på den söktermen. Dessutom så måste google uppgradera sin server kapacitet m.m.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jovisst är det så. Fast spamming är ett hårt ord ... SEO- tävlingar är en bra idé. Kanske inte i framtiden, men för att få upp intresset för SEO är tävlingarna guld värda.

    Sedan visar det också lite vilka som är seriösa och vilka som inte är det.

  4. #4
    sonicfinds avatar
    sonicfind sonicfind är inte uppkopplad Ej godkänd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1
    jag har skapat en kategori, så att alla deltagare kan lista deras website.
    Astromusicologie 101 Directory

  5. #5
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Jovisst är det så. Fast spamming är ett hårt ord ... SEO- tävlingar är en bra idé. Kanske inte i framtiden, men för att få upp intresset för SEO är tävlingarna guld värda.

    Sedan visar det också lite vilka som är seriösa och vilka som inte är det.
    Hej igen agaton.

    Kan du förklara för mig en SEO tävlings kollektiva värde i sig. Jag är väldigt nyfiken

  6. #6
    Zn4rKs avatar
    Zn4rK Zn4rK är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5
    Kände att även jag skulle ge mig in i trenden.
    http://astromusicologie101.zn4rk.info (vet inte vad ni räknar som egenreklam, men de andra har postat sina sajter ^^) är min site.

    Jag tycker att det är ganska roligt med SEO-tävlingar. Där har man ju verkligen ett motstånd.
    Senast redigerat av Zn4rK den 2006-07-01 klockan 20:15.

  7. #7
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Den här sidan leder än så länge: http://www.seocontestdirectory.com/index.php?p=d

  8. #8
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Inte när jag testar, med två olika webbläsare (med tömd cache)... Då leder fortfarande min http://astromusicologie101.wordpress.com.

    Ser dock att jag åkt ned till tredje plats i Yahoo, men i Google och MSN har jag förstaplatsen...

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ett värde av SEO-tävlingarna är att de rullar upp en del av för Google icke acceptabla system för att skapa inlänkar. D.v.s. det ger möjligheter för sökmotorerna.

    Det andra värdet ligger i att de ger uppmärksamhet till allmänheten för hur sökmotorerna fungerar vilket medvetengör att länkar är valuta. Genom att det är en realitet är det också viktigt att folk känner till det.

  10. #10
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Lycka till nu på slutet Agaton synd att du halkade ner precis på slutet....
    Finns dock risk i att du kan flyga upp snart (innan tors då... )
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  11. #11
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Vilken placering har jag på Google hos er? (http://astromusicologie101.wordpress.com)...

    För hos mig är min sida 3:a i serp. Stämmer inte det?

    Har ju förstaplatsen i Yahoo i alla fall, så om jag ligger trea på Googlesökningen så ligger jag bara en "poäng" (Med min 5:e plats i msn också) efter ledaren...

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Vilken placering har jag på Google hos er? (http://astromusicologie101.wordpress.com)...

    För hos mig är min sida 3:a i serp. Stämmer inte det?

    Har ju förstaplatsen i Yahoo i alla fall, så om jag ligger trea på Googlesökningen så ligger jag bara en "poäng" (Med min 5:e plats i msn också) efter ledaren...
    Din blogg astromusicologie101 ligger på tredjeplats när jag tittar. På första och andra plats ligger samma blogg. Hur fungerar det? Kommer han att vinna första pris eller både första och andra?

  13. #13
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Eftersom det avgörs på poäng, så vinner han antagligen bara förstapriset. Man får ett visst antal poäng för sin placering i Google, ett visst antal för sin placering i Yahoo och ett visst antal för sin placering i MSN.

    Sammantaget har han ett poäng mer än mig, han har 52 poäng och jag 51. Så det blir en hård match nu på slutet!

  14. #14
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Vilken tid på Torsdag är det avgjort?
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Slängde in en länk från min blogg till dig agaton. Visserligen en svensk sida utan PR men den uppdateras av Googles stadigt varannan dag i serpen.

  16. #16
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag ser dig som nummer 2, lycka till!
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  17. #17
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Tackar så jättemycket Urban, och alla andra som hjälper mig! Såg nu att första september var på fredag .. Men det är lugnt. Gick upp en placering i MSN idag så jag närmar mig med stormsteg!

    Skickar iväg lite länkar till er som hjälpt mig sen, bara så ni vet. Tack än en gång!

    Nu är det inte långt kvar! (Dessutom får jag en bärbar dator genom skolan imorgon eller på torsdag, så min vecka är utan tvekan väldigt lyckad- bara jag håller placeringen...).

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det vore kul om du segrade.

  19. #19
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Med bara någon timma kvar så ligger jag sammantaget fortfarande tvåa! Dessutom har han som leder fortfarande ingen student-email på sin sida, så i bästa fall blir han "diskvalificerad" och jag vinner ännu mer :P...

    Jaja. Återkommer när det är helt klart!

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Med bara någon timma kvar så ligger jag sammantaget fortfarande tvåa! Dessutom har han som leder fortfarande ingen student-email på sin sida, så i bästa fall blir han "diskvalificerad" och jag vinner ännu mer :P...

    Jaja. Återkommer när det är helt klart!
    Guld!

    Skicka mig ett PM när tävlingen är över så kan jag om du vill ta bort din astrolänk från oss och istället ge dig en carcasher-länk till den carcasher-sida som du har och som vi inte redan länkar till, från vår artikel om carcahser.

    Det måste ju vara bättre för dig när astro tävlingen är över?

  21. #21
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Absolut. Har inte blivit kontaktad av Bargaintix trots att tävlingen slutade inatt. Blir lite orolig/irriterad!

    Jag hör av mig.

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Aha. Intressant att de är försenade.

    Jag gissar att han som slutade etta visade sig vara student men hade missat att ange e-postadressen. Nu funderar de över hur de ska hantera situationen.

    Det kommer sluta med att både han och du får första pris.

    Jag uppdaterar artikeln om carcasher om hur det gick för dig i astrotävlingen när jag flyttar om länkarna. Då kan jag passa på att sätta datumet för artikeln till uppdateringsdagen så kommer den högst upp i artikellistan igen. Kanske ger lite extra boost för dig till den här månaden.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-09-02 klockan 22:00.

  23. #23
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Najs ... Ja de har ju fortfarande inte hört av sig, så nu blir man riktigt irriterad. Nu har dock han som ligger etta en mail på sin sida, han lade till den i fredags natt nån gång tror jag. Jaja- vi får se och hoppas.

    Tack Hans. Förmodligen hör dom väl av sig imorgon eftersom det är måndag då.

  24. #24
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Hallå! Achtung!

    Hur gick det nu då med allt?
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  25. #25
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Fick precis nyss faktiskt ett mail från Bargaintix där de hade svarat ett av mina "panik" meddelanden om att jag inte fått nåt mail.

    Det verkar som om spamfiltret i student-emailen tagit bort deras mail. Jag måste snacka med ansvariga på skolan imorgon för jag kan inte kolla vilka mail som stoppats i spamfiltret.

    Så förhoppningsvis är allting löst imorgon onsdag! Återkommer då...

  26. #26
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det verkar inte bli löst idag onsdag. Jag har försökt få tag i ansvariga för student-mailen men det går verkligen inte. Hoppas det löser sig så fort som möjligt..

  27. #27
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag bara skojade .. Nej vars - jag fick just ett mail från dom till min vanliga adress.

    Jag är officiellt tvåa! Hinner inte skriva mer nu men skriver en sammanfattning på tävlingen sen...

  28. #28
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Grattis Anton! Fasiken vad bra!
    Senast redigerat av Marcus Westberg den 2006-09-07 klockan 01:11. Anledning: stava
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  29. #29
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Tackar! Så tyckte jag också. Ända tills jag nyss fick ett mail om att jag var trea.

    Organisationen kring tävlingen har varit sjukt dålig. Man få hoppas man åtminstone får de 200$ nu.

  30. #30
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Vad dåligt av dom att först säga, hey du e 2á och sen nu är du 3á ?
    Men du var väl 2á egentligen eller hur... alltså när du räknade ihop poängen själv.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkbyte - Jobb, studenter - PR4
    Av HenrikAI i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 20:44
  2. Egen svensk tävling?
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 22:28
  3. cpayscom.com tävling
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 13:15
  4. Tävling - vinn 25 dollar
    Av latehorn i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 06:35