Resultat 1 till 6 av 6

Artiklar/inlägg droppar på Google

  1. #1
    WDSs avatar
    WDS WDS är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    4
    Halloj!

    Har drivit en sajt gjord i Wordpress med nischade artiklar/inlägg i över tre år, skriver inte ut sidan utan tar ett bra exempel på hur den är uppbyggd:
    Domän: Reparera.se
    Artiklar liknande; "Reparera hål i byxor", "Reparera växellåda", osv.

    Skrev en del artiklar för tre år sedan när sidan gjordes och har inte haft tid/ork att underhålla sajten med mer artiklar, däremot har jag fixat till design, responsivitet, hastighet och såg till att godkänna och svara på kommentarer som kommit in. Har alltid hållit ett öga på Google insights-resultat och hur mina inlägg hamnade i Google-resultaten.

    Hur som helst.. De senaste månaderna har en vissa artiklar droppat en del på google. Särskilt en artikel som alltid legat nr 1 men som nu är nere på plats 5. Artikeln skrev jag ihop för 3 år sedan och jag la ner en hel del tid på att skriva den med ett flertal metoder på hur man bäst "reparerar" en viss pryl. När jag skrev artikeln fanns det inga liknande artiklar. De sidor som nu kommer före mig själv har rakt av kopierat mina metoder och skrivit om texten (bl.a. Expressen och ICA). Förbryllande, minst sagt!

    Nu vill jag ta upp kampen och iaf ge ett försök att kliva förbi dessa jättar och random bloggar.

    Som jag förstått det är det bästa jag kan göra att uppdatera texten med ny matnyttig information, kanske lägga till några bilder och nischa mig mot de nyckelord jag är ute efter. Jag har även börjat skriva nya inlägg på sidan som rör reparationer och försöker skriva minst 3 inlägg i veckan för att få igång lite aktivitet på sajten.

    Min fråga är; Bör jag ändra publiceringsdatumet i samband med uppdateringen (artikeln publicerades 2012-06) och sätta dagens datum? Jag har inaktiverat datum-visning i Google-resultaten. Har inte heller något datum på när artikeln skrevs på hemsidan.

    Har ni några tips på hur jag kan få min artikeln (som är ursprungsartikeln!) att klättra på Google?

    Tack på förhand!

  2. #2
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Av vad jag har förstått så är det där med freshness faktorn mycket viktigt. Även om du har en kanonartikel så kan den komma att hamna bakom andra sajter som uppdaterar regelbundet. Jag har svårt att tro att ändring av datum av tidigare inlägg skulle göra någon skillnad. Google vill se att sajten är aktiv så det kan nog ge mer effekt om du fortsätter att ge matnyttig information omkring reparationerna. Förbättra också intern länkning mellan sidorna på din sajt, på ett relevant sätt förstås där det passar. Lycka till på vägen tillbaka till nummer 1!

  3. #3
    WDSs avatar
    WDS WDS är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av LoyalWriter Visa inlägg
    Av vad jag har förstått så är det där med freshness faktorn mycket viktigt. Även om du har en kanonartikel så kan den komma att hamna bakom andra sajter som uppdaterar regelbundet. Jag har svårt att tro att ändring av datum av tidigare inlägg skulle göra någon skillnad. Google vill se att sajten är aktiv så det kan nog ge mer effekt om du fortsätter att ge matnyttig information omkring reparationerna. Förbättra också intern länkning mellan sidorna på din sajt, på ett relevant sätt förstås där det passar. Lycka till på vägen tillbaka till nummer 1!
    Tack för input! OK, gäller att uppdatera sidan mer och internlänka bättre. Har iaf skrivit lite mer matnyttig information i den ursprungliga artikeln som ej finns i de övriga google-resultaten (då de som sagt har kopierat min artikel..) men det jag funderar lite på vid uppdatering av artikeln (med uppdatering menar jag att jag fyller i mer text/information och finjusterar texten för att bli lite mer personlig, mina texter är ganska stela och nu när jag ser artiklarna med andra ögon inser jag att texterna behöver få en lite mer personlig touch för att fånga intresset hos läsarna):
    Borde jag ändra rubriken? Gör det någon skillnad? Exempel;
    "Reparera växellåda" skulle kunna bli "7 smarta tips för att reparera din växellåda" som ett exempel. Bra/dåligt?
    Nu handlar inte min sida om reparationer men ni förstår vad jag menar

  4. #4
    WDSs avatar
    WDS WDS är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    4
    Hmm.. Hur ligger det egentligen till med kopiering av andras artiklar? Expressen var "snälla" nog att skriva med min domän som källa, dock utan länkning. Känns förbannat tråkigt att bli kopierad av så stora sidor som ICA utan någon som helst källhänvisning.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @WDS Nej man får inte kopiera andras artiklar rakt av och lägga upp på sin egen webbplats utan tillstånd. Det är ett brott mot upphovsrätten. Förvisso en rätt så knölig juridisk process att få rätt om det har hänt.
    Citera en artikel får man göra med källhänvisning, enligt citaträtten.
    Men det finns mig veterligen inget krav att det skall ges en länk när man anger källan. Även om det nog kan anses var god ton.

    Och tar andra webbplatser som är mer etablerade än din och kopierar dina texter rakt av så lär de hamna ovanför din. Google har problem att avgöra vad det är som original och kopia av texter.

  6. #6
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Jag hade inte ändrat rubriken på ursprunglig artikel. Att lägga till mer information till artikeln kan vara bra och tänk också på att bilder och film är väldigt uppskattade både av Google och av människor. Tips artiklar är bra men skapa dessa separat och länka till huvudartikeln hellre än att fylla på huvudsidan med detta. Det är i varje fall vad jag hade gjort ;-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-01, 21:59
  2. Uppdaterat inlägg kommer upp under nya inlägg
    Av Micke i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 16:11
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 10:40