Resultat 1 till 9 av 9

Lämplig startsida

  1. #1
    PernillaEAs avatar
    PernillaEA PernillaEA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    33
    Som min hemsida ser ut idag så har jag en startsida med blogg.
    Men jag funderar på att dela upp startsidan på t.ex "för privatpersoner" och "för företag" (eller t.o.m dela upp i fler val).
    Kan detta vara en dålig åtgärd ur SEO synpunkt?

  2. #2
    PernillaEAs avatar
    PernillaEA PernillaEA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    33
    Inga tips??

  3. #3
    TomasAxelssons avatar
    TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33
    Hej Pernilla, det är svårt att ge dig ett riktigt bra svar utan att ha sett din hemsida.

    Men ett generellt tips är att försöka få "de svåra" orden på startsidan då den normalt sett väger tyngst. Att dela upp innehållet på en hemsida kan ju vara ett sätt att styra detta och ge plats för de svåra orden på startsidan och ha en annan sektion för de lite lättare orden. Generellt sett är det också bra att ha tydligt uppdelat innehåll, både ur ett rent SEO-perspektiv, men även ur ett användar- och konverteringsperspektiv.

    Om någon skall kunna ge dig mer konkreta tips får man känna till vilken som är din hemsida och vad du har för huvudsakliga mål med den.

    Lycka till!
    CTO och delägare på High End Media Group AB.

  4. #4
    PernillaEAs avatar
    PernillaEA PernillaEA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    33
    Tusen tack Tomas. Min sida är www.pernillaandersson.se om du hinner kolla.
    Jag ligger väldigt bra på t.ex fotograf Jönköping. Men skulle vilja ha en startsida där kunden väljer "företag" eller "privat", men vill ej förstöra min position på google

  5. #5
    TomasAxelssons avatar
    TomasAxelsson TomasAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Borås
    Inlägg
    33
    Hej, du skulle ju kunna lägga detta valet i menyn längst upp, det går att göra plats där?
    Om du gör en startsida som bara går ut på valet mellan företag/privat så kommer kanske innehållet (beroende på utformning givetvis) vara mindre, och startsidan är den viktigaste så där vill man gärna ha en del text. Så mitt råd är om du gör en startsida med enbart val mellan företag/privat så se till att ha med en kort presentation om dig och vad du gör i textform också.

    Jag lade också märke till att du inte har skrivit någon titel, titta i din källkod så ser du att:
    <title></title> är helt tom. Ett av de enklaste/effektivaste tips jag kan ge dig är att skriva en bra titel och där få med dina viktigaste sökord, t. ex. "Pernilla Andersson din fotograf i Jönköping"
    CTO och delägare på High End Media Group AB.

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej Pernilla.

    Det behöver du nog inte oroa dig för.
    Det du måste tänka på är att se till att startsidan har en ordentlig text. Med det fixat så kommer du inte tappa positioner, i alla fall inte på sikt. Det kan alltid bli en liten kort "dipp" när man ändrar så mycket.

    Det enklaste sättet att lösa text på startsidan skulle jag säga är att välja Privat eller Företag som "huvudstartsida", alltså den man kommer till på pernillaandersson.se/, och sedan lägga den andra på antingen /privat eller /foretag, beroende på vilken du har på startsidan.

    En sak du absolut bör göra är att sätta en ordentlig titel på startsidan. Det gör du enklast i All in One SEO Pack som du har installerat. Just nu har startsidan inte någon titel alls, så Google har hittat på en egen. Det kan hjälpa dig lite att sätta en själv, exempelvis:
    "Fotograf i Jönköping | Pernilla Andersson"

    Lycka till!

  7. #7
    PernillaEAs avatar
    PernillaEA PernillaEA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    33
    Tack så mycket Tomas!

  8. #8
    PernillaEAs avatar
    PernillaEA PernillaEA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    33
    Tack så mycket Aaron!!

  9. #9
    PernillaEAs avatar
    PernillaEA PernillaEA är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    33
    Lite märkligt dock med titel på startsidan då jag använder All In One Seo. Bordet inte titeln komma därifrån? Jag anävnder ett fotoplugin som tema, kanske är felet hos dom. Ska kolla med dom.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-05-18, 11:41
  2. h1 på startsida?
    Av Erik Engstrand i forum Optimering
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 15:47
  3. Ompekning av startsida
    Av andan490 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 11:35
  4. Byte av startsida?
    Av Guitarkalle i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 08:47
  5. Digg's Startsida!?
    Av Joacim i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 18:14