Resultat 1 till 4 av 4

Viktigt att tänka på när man köper domän?

  1. #1
    Nani321s avatar
    Nani321 Nani321 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    7
    Hej!

    Jag håller på och bygger lite sajter oc hhar fasnat på när jag ska välja namn. Det finns rätt så många bra namn lediga, men läser jag runt så skriver alla hur viktigt det är att köpa lite äldre domän men TF och inlänkar. Jag har blivit erbjuder domän med flera inlänkar och hög TF, dock så kommer domänens ålder att nollställas när jag köper den.

    Men vad är viktigare? Ett bra namn eller att köpa domän med TF 10-35+, 10-100 reffering domains och kollade så att dom ej varit använda för spam förut. Jag kommer bygga hemsidor som kommer ha 300+ inlägg på dom, och målet är att sälja länkar.

  2. #2
    spexers avatar
    spexer spexer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    131
    Hej!

    Om målet är att sälja länkar har du enligt min mening två valmöjligheter:

    1. Du satsar på att skaffa dig domäner/sajter med många och bra länkar. Tex. som den "domän med flera inlänkar och hög TF" som du nämner ovan.

    2. Du bygger upp ett antal riktigt bra sidor med kvalitetsinnehåll, försöker bli en auktoritet inom ett visst ämne och kan sedan sälja länkar från dessa.

    Hur du väljer att göra hänger mest på dig själv, vad du har för mål, tidsram och om du vill satsa på kvantitet eller kvalitet.

  3. #3
    Nani321s avatar
    Nani321 Nani321 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
    Hej!

    Om målet är att sälja länkar har du enligt min mening två valmöjligheter:

    1. Du satsar på att skaffa dig domäner/sajter med många och bra länkar. Tex. som den "domän med flera inlänkar och hög TF" som du nämner ovan.

    2. Du bygger upp ett antal riktigt bra sidor med kvalitetsinnehåll, försöker bli en auktoritet inom ett visst ämne och kan sedan sälja länkar från dessa.

    Hur du väljer att göra hänger mest på dig själv, vad du har för mål, tidsram och om du vill satsa på kvantitet eller kvalitet.
    Tack för svaret.

    Alternativ 2, hur långt tid tar det? Nu fick jag 10 st .se gratisdomän så jag kommer registrera dom, men i framtiden så vill dom ha ca $50 per domän, och det känns lite högt, speciellt med tanke på att domänens ålder nollställs.

  4. #4
    spexers avatar
    spexer spexer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    131
    Att lyckas bli auktoritet/ledande sajten inom ett ämne är sällan något man gör speciellt snabbt. Men skulle säga att det kan ta allt från ett halvår till flera år.

    Sen kan det givetvis gå snabbare eller långsammare beroende på flera faktorer som:

    - om du lyckas hitta ett unikt ämne med stort intresse
    - hur bra du kan sökmotoroptimering+bygga sidor
    - dina sociala färdigheter & din förmåga att få läsarens intresse -
    - dina kapitaltillgångar
    - hur mycket tid du har till ditt förfogande och hur mycket arbete du är villig att lägga ner.

    Visst kan domänens ålder ha en viss betydelse för hur väl en sajt placerar sig i Google, men värdet av en gamla domän försvinner i helt för att åldern nollställs. Om ditt huvudsakliga syfte med dina sajter är att sälja länkar är det nog just nu både mer tidseffektiv och ekonomiskt försvarbart att köpa gamla domäner.

    Men om det skall det bli riktigt lönsamt, gäller det nog för dig att lära dig alla andra delar av sökmotoroptimering också och sedan sälja länkar+kunskap i paket till dina kunder.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Att tänka på när man köper länkar
    Av Trym i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 17:02
  2. Byter domän & plattform vad att tänka på?
    Av pow i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 21:39
  3. Byta av domän, vad bör man tänka på?
    Av skidresa i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 18:20