Resultat 1 till 9 av 9

Ta bort datumet för att höja CTR i google serp

  1. #1
    Calle Ms avatar
    Calle M Calle M är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    14
    Hej mitt första inlägg här och jag ber om ursäkt om detta har tagits upp tidigare.

    Jag undrar om ni har något tips på hur man kan ändra datumet på google serp. Om det går att ändra det till "modified time" istället för "published time". Jag har googlat runt lite men är osäker på hur ranken påverkas om jag får ett nyare datum.


    I nuläget står det ungefär "Vi uppdaterar ständigt med nya nyheter och artiklar blabla, "publicerad 12 oktober 2012". Har ni några tips eller lösningar på mitt problem så uppskattas det mycket.

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej, och välkommen!

    Datumet spelar inte någon större roll faktiskt. Det har gjorts lite undersökningar, och ingen som jag har sett har visat på någon väsentlig skillnad, varken i ranking eller CTR.

    Det du kan göra är att antingen ta bort datumet från sidan, eller helt enkelt ändra det. Google plockar normalt upp det datum som finns på sidan, helt enkelt.

  3. #3
    Calle Ms avatar
    Calle M Calle M är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Hej, och välkommen!

    Datumet spelar inte någon större roll faktiskt. Det har gjorts lite undersökningar, och ingen som jag har sett har visat på någon väsentlig skillnad, varken i ranking eller CTR.

    Det du kan göra är att antingen ta bort datumet från sidan, eller helt enkelt ändra det. Google plockar normalt upp det datum som finns på sidan, helt enkelt.

    Tack för svar!

    Är det verkligen så? Just nu ligger en artikel rankad på över 40, 50 keywords. CTR är dock nere på 5-10%, Känns lite lågt och min enda förklaring är att det står "regelbunda uppdaterade artiklar och nyheter" och sedan i sidan "publicerad 12 oktober 2012"


    Det är en wordpress, kunde man ändra published time till modified time?

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det är lite varierande, men i de allra flesta fall använder Google det datum de kan hitta på sidan för datummärkningen. Det är inte alltid det slår igenom att ändra datum, och det kan ibland ta lite tid.

    Det enklaste sättet att ändra datummärkningen i Wordpress är nog att helt enkelt ändra publiceringsdatum på inlägget/sidan.

  5. #5
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Man kan ju också lägga till strängen "uppdaterades den 2015xxxx" för att besökaren ska se att inlägget är fräscht.

    På tal om datum - finns det något datumstämplar bakomliggande i någon metadata eller liknande i Wordpress?

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    På tal om datum - finns det något datumstämplar bakomliggande i någon metadata eller liknande i Wordpress?
    Inte "out of the box", men det är inte omöjligt att vissa teman lägger till sånt. Kolla i källkoden på din sajt.

  7. #7
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Jag har wordpress twenty ten och haft bloggen sedan 2010. Nu har den helt plötsligt börjat visa datum i serpen även för startsidan som är en fast sida. Jag har uppdaterat den väldigt många gånger och burkar ändra datum på sidan då för att komma ihåg när jag uppdaterade den. Men nu visar den datum från 2012 helt plötsligt. Kan det ligga i nya uppdateringen av temat tro? Den har aldrig visat det förut. Vill ju inte ha en 4 år gammal startsida. Den ska ju bara visa för inläggen. Tacksam för svar.

  8. #8
    jonasalbins avatar
    jonasalbin jonasalbin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    4
    Det finns ett plugin som heter WP Meta and date remover detta tar bort meta data på sidor och inlägg, detta kanske kan hjälp dig.
    Hälsningar Magnus

  9. #9
    Torras avatar
    Torra Torra är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    4
    Google plockar normalt upp det datum som finns på sidan, helt enkelt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google gjorde om min url, hur får jag bort den?
    Av welander i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 15:19
  2. Engelsk version för att höja svensk Google Rank?
    Av montgomery i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 18:20
  3. Titta på datumet före ni gör ett inlägg
    Av Urban G i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 19:35
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 12:52
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 16:40