Resultat 1 till 12 av 12

Test: Ersätta site-wide med enkel länk

  1. #1
    stereodees avatar
    stereodee stereodee är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    8
    Jag tänker göra ett test. En av mina siter (A) har varit länkad site-wide från en site (B) med ca 30 talet länkar. Nu plockar jag bort alla länkar från undersidorna på site B och låter bara länken på förstasidan vara kvar. Här är placeringen idag för site A på google.se:

    Kod:
    Sökord	Placering
    bd	3
    ba	3
    sk	99
    de	18
    Fortsätting följer...

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Posta gärna hur många andra länkar sidan har, samt annan intressant fakta som ålder, osv...sen tror jag även du kan posta URL:n men avlänka den eftersom det kan vara av intresse att göra en Bl search på den, osv.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  3. #3
    stereodees avatar
    stereodee stereodee är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    8
    De bortplockade länkarna står, enligt yahoo, för 28 av 40 inlänkar länkarna till sidan i fråga. Det kanske är för uppenbart att den kommer att tappa i placeringarna. Jaja, vi får väl se. Domänen är ifrån augusti 2004, och de bortplockade länkarna går till en undersida.

  4. #4
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Intressant, är den sajten viktig så kan du komma att tappa i placering... om nu sitewide har någon större betydelse. Vi får se!
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  5. #5
    stereodees avatar
    stereodee stereodee är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    8
    De länkar som plockades bort var för sökordet "ba" ovan. Har tappat en placering för "ba" och ligger nu på plats 4.

  6. #6
    stereodees avatar
    stereodee stereodee är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    8
    Inte mycket har hänt efter tappet av en placering. Fortfarande en fjärdeplats för sökordet "ba". Yahoo rapporterar att sidan i fråga nu har 16 inlänkar istället för de 40 den hade från början. Totalt antal träffar på sökordet på Google är 109,000.

    Av detta drar jag slutsatsen att site-wide-länkar är marginellt bättre än en länk från förstasidan. Jag tror det dels har att göra med PR på sidorna ifråga. Site (B), som stod för inlänkarna, har nog en typisk fördelning av PR, där förstasidan har högst. Dels kan det också vara ett tecken på att Google inte värderar länkar från samma site lika mycket som samma antal länkar skulle ha värderats om de låg på olika siter.

    Någon annan som har liknande erfarenheter?

  7. #7
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Väldigt intressant!

    Men jag tror att det blir väldigt svårt att mäta. Jag tänker mest på tidsaspekterna. SE gillar ju så gamla länkningar som möjligt. Om du har haft sitewide i 6 månader och sen går över till en enda så blir denna enda allt äldre och därför effektivare, detta om sajten håller samma nivå, men oftast har även den mer link juice potential. Med andra ord: troligen två saker som gör att den enda länkningen ger större resultat med tiden.

    Skulle vara väldigt intressant att se åt andra hållet. Dvs länka med en länk i kanske 6 månader och sen köra sitewide.

    Jag hoppas verkligen att du får intressanta siffror! =)

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Skulle vara väldigt intressant att se åt andra hållet. Dvs länka med en länk i kanske 6 månader och sen köra sitewide.
    Intressant förslag. Drar igång det projektet med en ny site, relativt ny ... 1 mån gammal ... någon får försöka påminna mig om ca 6 mån så ska jag lägga om länken till SiteWide istället som nu endast från första sidan.

    Har idag ca 80 st inlänkar. 2 st relevanta, resten från *host* seo-forum . se
    Rankar #5 på sökordet jag "går in med" ...

    Någon fler får gärna försöka hänga med och köra samma test så kan vi jämföra resultat, om ett bra tag så att säga ...

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Kul att du testar.
    Tänkt göra det själv men inte orkat.
    Tycker mina sitewide länkar gett lite väl lite resultat med tanke att dom ligger på en bra domän med bra pr och ålder.
    Ska bli intressant och se vad du kommer fram till!

  10. #10
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Hur har det gått? kan man få en uppdatering?

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ligger fortfarande på samma position, dvs #5 på sökordet ...

    Har inte ändrat till en sitewide-länk ännu. Vill ha den ligga uppe i 6 mån eller mer först

    cya,
    /PatrikB

  12. #12
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    nu har det gått mer än 6 månader, hur lyder domen?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)