Resultat 1 till 6 av 6

Starta företag, fasta kostnader, inkomster

  1. #1
    blabars avatar
    blabar blabar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    9
    Tänkte starta företag, detta är mina funderingar.

    Jag har redan en del fasta kostnader, hosting-hyra, domän, månatliga kostnader för support och diverse verktyg som används för min verksamhet. Allt detta är internetbaserade kostnader, så jag betalar allt via Paypal till US-baserade företag.

    1. När jag köper dessa tjänster får jag via email reda på att betalningarna gått igenom, visst borde dessa kvitton kunna godkännas för bokföring när det blir aktuellt att sammanställa fasta kostnader för bolaget?

    2. På dessa elektroniska kvitton finns ingen MOMS specificerad. Kan jag själv dra av 25% från den totala kostnaden och betala in till skatteverket, eller hur fungerar det?

    3. Några av dessa kostnader är redan löpande, men visst är det möjligt att i efterhand kunna registrera dessa kostnader även om företaget inte bildas förens om några månader?

    4. När jag får betalt, så kommer de utbetalningar direkt insatta på kontot, och jag kan alltså inte fakturera i traditionell ordning, hur fungerar det rent praktiskt utan faktura och specificerad MOMS?

  2. #2
    Jimmyass avatar
    Jimmyas Jimmyas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Hej

    Mitt råd är att ringa till skatteverket och boka en tid med en rådgivare Det gjorde jag och dom var väldigt hjälpsamma, skriv ner alla din frågor på ett papper, för det är lätt att glömma vissa saker du vill veta.
    Har några sidor bl.a. https://collectloan.se

  3. #3
    blabars avatar
    blabar blabar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    9
    hmm, kanske får göra det.

  4. #4
    Jimmyass avatar
    Jimmyas Jimmyas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Här hittar du mycket nyttig information om att starta och driva ett företag

    https://www.verksamt.se
    Har några sidor bl.a. https://collectloan.se

  5. #5
    KarinEs avatar
    KarinE KarinE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    20
    Hej, jag tycker det verkar som en god idé att du tittar på Skatteverkets hemsida. Dom ordnar också informationskvällar till nya företagare om skatter/bokföring. Eftersom det blir lite speciellt för dig med utländska betalningar/utgifter är det en god idé att boka ett personligt möte. Jag har haft mycket god nytta av Skatteverket, dom är verkligen hjälpsamma.

    I övrigt så är det inte just kvitton du behöver för bokföringen utan det viktigaste är att det finns en verifikation. En verifikation skapas när du bokför själva betalningen/överförningen i ditt bokföringsprogram. Det är också där du delar upp eventuell moms. Det finns mycket enkla bokföringsprogram online som tom är kopplade till din intenetbank. Tex Speedledger, då får du upp en lista på alla dina bankhändelser som du sen enkelt bokför.

    Lycka till!

  6. #6
    Gottsundas avatar
    Gottsunda Gottsunda är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av KarinE Visa inlägg
    Hej, jag tycker det verkar som en god idé att du tittar på Skatteverkets hemsida. Dom ordnar också informationskvällar till nya företagare om skatter/bokföring. Eftersom det blir lite speciellt för dig med utländska betalningar/utgifter är det en god idé att boka ett personligt möte. Jag har haft mycket god nytta av Skatteverket, dom är verkligen hjälpsamma. I övrigt så är det inte just kvitton du behöver för bokföringen utan det viktigaste är att det finns en verifikation. En verifikation skapas när du bokför själva betalningen/överförningen i ditt bokföringsprogram. Det är också där du delar upp eventuell moms. Det finns mycket enkla bokföringsprogram online som tom är kopplade till din intenetbank. Tex Speedledger, då får du upp en lista på alla dina bankhändelser som du sen enkelt bokför.
    Lycka till!
    Tack för tipset!
    Senast redigerat av Urban G den 2016-11-06 klockan 13:38.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Passiva inkomster?
    Av Göran Jacobson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 13:31
  2. Köper blogginlägg samt fasta länkar
    Av JojjoL i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 10:49
  3. Hemsidor med inkomster köpes
    Av dillmeck i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 20:45
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 15:33
  5. Fasta PR4 länkar mot bloggpostning
    Av hans99 i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 15:34