Resultat 1 till 4 av 4

För många indexerade sidor enligt majestic (och webmaster tools)

  1. #1
    plaususs avatar
    plausus plausus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    16
    Jag har kollat min sajt på majestic.com och enligt den analysen finns över 1200 indexerade sidor.

    Enlig webmaster tools har jag 161 sidor, vilket är lite närmare verkligheten på ca 100 publicerade sidor.


    Har någon något förslag på vad som är fel och vad jag kan göra åt saken? Tacksam för alla idéer.

    Maria

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej.

    Det låter som en väldigt stor skillnad mellan din sajt och Majestic. Nu är kanske inte det måttet något att stirra sig blind på, då det inte har direkt med hur Google uppfattar din sajt (det ser du snarare i Seach Console, eller genom att göra en site:-sökning).
    Det du kan göra är att dra ut en rapport på vilka sidor som har länkar till sig enligt Majestic, och jämföra den listan mot din faktiska sajt. Om du har många länkar till sidor som inte finns bör du titta på att redirecta de sidorna, eller om det är möjligt, ändra på länkarna.

    Det låter faktiskt lite väl mycket att ha 60% fler sidor i Search Console än på sajten också. Gör samma sak där, dra ut en rapport och jämför med den faktiska sajten. Försök att ta reda på varöfr Google hittar sidor som du inte själv anser dig ha (webadressparametrar som är fel inställda, URL:er skapade av felaktiga intern/externlänkar eller liknande) och redirecta eller ta bort de sidor som inte är nödvändiga.

  3. #3
    plaususs avatar
    plausus plausus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    16
    Tack Aaron, jag tror jag har hittat problemet.

    Det är en wordpress-sida där jag har haft Jetpacks delningsknappar (facebook, twitter etc) aktiverat. Det visade sig att Majestic hittar en sida för varje sidas delningsknapp, därav den stora mängden sidor.

    I webbplatskartorna jag har skickat in, ligger inte pdf:er med, men de får ju faktiskt en egen url. Jag har väldigt många pdf:er så jag tror det är hela lösningen.

    Jag ska kolla lite till på det, men just nu känns det inte som om jag kommer behöva åtgärda något.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ja, det låter som rimliga förklaringar, och troligen inte något du behöver agera på.

    Om något, så gör en sökning på Google för att kontrollera om delningsknappslänkarna är indexerade, såhär:

    Kod:
    site:doman.se inurl:[något som är unikt för de URL:erna]
    Är de det, kolla om du kan sätta noindex på dem. Det är en typ av URL du helst inte vill att Google indexerar.

    I övrigt ska det nog inte vara några problem.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Webmaster Tools Bugg
    Av Niklas Aronsson i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 11:52
  2. Webmaster tools
    Av Dues i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-11, 16:26
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 18:18
  4. Sitemap via Webmaster-Tools
    Av Decibel i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 13:06
  5. Webmaster Tools - många sajter OK?
    Av Marcin i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 11:50