Resultat 1 till 6 av 6

Ta bort sidor med hög bounce rate i analytics?

  1. #1
    plaususs avatar
    plausus plausus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    16
    Jag har ett antal inlägg i en blogg som rankar högt på relevanta sökord. Själv tycker jag att både url och rubrik är beskrivande för innehållet, så jag tycker att folk borde vara intresserade av innehållet om de klickar sig in.

    Dock visar sig bounce raten i Analytics vara 100 %. Trafiken till dessa sidor är inte på något sätt avgörande i volym, borde jag radera dessa innehåll? Kan det vara något fel på statistiken?

    (Osäker om jag postar i rätt forumdel?)

    Tacksam för alla idéer!

    Maria

  2. #2
    presidentofgalaxys avatar
    presidentofgalaxy presidentofgalaxy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Bounceraten behöver inte vara något problem om de kommer till de sidor de vill läsa. Kolla hur länge de är inne på sidorna och laddningstiden på sidorna i GA. Du kan också fundera på gränssnittet och om du kan göra något för att behålla dem på sajten.
    Expandtalk.se - sökmotoroptimering och Adwords

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Skrev faktiskt en bloggpost om detta rätt nyligen. Du ska inte plocka bort det, för det är helt okej att ha hög bounce rate på vissa sidor. En hög bounce rate är inte dåligt, om det inte är meningen att besökarna ska göra något specifikt efter dom besökt den aktuella sidan.

    Bounce rate på bloggar brukar vara hög, för Bounce Rate betyder att någon som hamnar på din webbplats läser en sida, sen lämnar dom. Klassiskt beteende om man som Googlare letar efter någon specifik information.

    Som President säger, kolla upp statistiken runt hur länge dom stannar på sidan istället. Vill du behålla dom längre på webbplatsen kan du ju använda intern länkning lite bättre till exempel.

  4. #4
    plaususs avatar
    plausus plausus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av presidentofgalaxy Visa inlägg
    Bounceraten behöver inte vara något problem om de kommer till de sidor de vill läsa. Kolla hur länge de är inne på sidorna och laddningstiden på sidorna i GA. Du kan också fundera på gränssnittet och om du kan göra något för att behålla dem på sajten.
    Tack för svar.

    Jag har kollat på laddningstiden och den avviker inte. Blogginläggen är precis som Niklas skriver inte tänkta till någon specifik action utan det bör vara många som läser och hoppar vidare. Men börjar köra med "relaterade inlägg" efter varje inlägg nu, så det kanske ger resultat.

    På sidorna med 100 % avvisningsfrekvens är sessionslängden alltid 0 s.
    Jag testade att ta ort som sekundär dimension på alla sidor, och då finns det massor som har 100 % avvisningsfrekvens och sessionslängd 0 s. Motsvarande 7-8% av alla sessioner och användare är av denna typ.

    (Jag segmenterar alltid på rätt värdnamn eftersom jag har märkt att sidan är rätt spammad av event-tracking.com och liknande.)

    Problemet är alltså mer omfattande än jag trodde först, det är inte bara enstaka blogginlägg som har konstig statistik utan 7-8% av sessionerna är konstiga. Men det är kanske inget att haka upp sig på?

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av plausus Visa inlägg
    På sidorna med 100 % avvisningsfrekvens är sessionslängden alltid 0 s.
    Jag testade att ta ort som sekundär dimension på alla sidor, och då finns det massor som har 100 % avvisningsfrekvens och sessionslängd 0 s. Motsvarande 7-8% av alla sessioner och användare är av denna typ.
    Det är i sin ordning. En sida med 100% bounce rate kommer i Analytics alltid att ha en genomsnittlig sessionstid på 0 sekunder, eftersom tiden mäts från första laddningen av Analytics javascript till den sista. Om scriptet bara laddas en gång (inom 30 minuter), kommer den sessionen att tillskrivas 0 sekunder och redovisas som en bounce.

  6. #6
    plaususs avatar
    plausus plausus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    16
    Tack Aaron!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-20, 10:36
  2. Google Analytics+ tagit bort Spamsajter
    Av Bookmakers 2U i forum Google
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-02-14, 15:19
  3. Vad är en bra bounce rate?
    Av durken i forum Optimering
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 13:30
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 10:24
  5. Bounce rate för dina konkurrenter?
    Av johjoh68 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 11:53