Resultat 1 till 2 av 2

Starta webbsida för att lära mig SEO m.m

  1. #1
    Mateus1904s avatar
    Mateus1904 Mateus1904 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Vill verkligen lära mig digital marknadsföring och blev rekommenderad av en bekant som är duktig på detta att starta en affiliate-site för att lära mig.

    Tänkte här be om tips om hur jag går tillväga för att starta det hela. Är i princip total nybörjare. Det jag undrar över:

    1. Hur hittar jag möjligheterna att göra en affiliate site. Alltså går jag på keywords el hur går jag tillväga?

    2. Efter det antar jag att det blir hemsida, wordpress känns lämplig. Något speciellt i övrigt att tänka på?

    Hade egna idéer om att starta en form av bettingblogg med affiliatelänkar, då jag har specialkunskap inom en speciell nisch inom betting. Blev dock helt totaldissad av min bekant om denna idén, då han tyckte att det var för mycket konkurrens inom bettingsfären. Han dissade också content och tyckte att jag skulle satsa på länkbildning istället. Tankar kring detta?

  2. #2
    hekkes avatar
    hekke hekke är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    9
    1. Först o främst måste du hitta en nisch med dåliga hemsidor som rankar på första sidan. Detta är den viktigaste steget och det allra svåraste. Ifall du skall gå in i den svenska marknaden är det relativt enkelt att hitta en nisch - det tog mig ungefär 10 minuter att hitta en nisch medan det kan ta ett par dagar i den amerikanska marknaden.

    Det finns många guider på hur man gör keyword research, vet dock inte någon bra svensk SEO-blogg. Sök på "keyword research guide" så borde det nog ploppa upp ett par bra guides.

    Mitt tips skulle vara att gräva fram varje sökord som finns i din nisch och gruppera dom så att du enkelt kan veta vilka sökord du skall använda i vilka artiklar. Till exempel, "billiga cyklar" och "cyklar billigt online" skulle vara i samma artikel (just det där exemplet kanske inte var det bästa men men...). Detta gör det lättare att beställa artiklar eller veta vad för slags artiklar som behöver skrivas (ifall du gör det själv).

    2. WordPress är ett riktigt bra CMS för enkla nisch-hemsidor. Det finns massor mer, sök på olika guider online ifall du har svårt med något.

    För att svara den sista frågan. Din kompis har en poäng men du kan även tjäna en massor av pengar ifall du rankar på long-tails som inte andra hemsidor optimerar sina sidor för - till exempel, jag lade till en artikel om en produkt fast för män och idag får just den artikeln ungefär 400 besökare per dag och tjänar ett par hundra per dag... Jag visste inte ens att det fanns något intresse för just denna produkt för män, men men... (pun intended).

    Jag har sett hemsidor med endast 400 ord ranka högre än sidor med 100-tals artiklar eftersom sidan är uppbackad av en massor av starka sidor/backlinks. Men själv har jag inte byggt så pass många länkar (7st) och rankar högre än mina konkurrenter som har mer sidor som backar upp dom eftersom min sida är äldre än deras.

    Det finns en massor faktorer som spelar roll i hur man rankar på Google och enligt mig spelar materialet på hemsidan en relativt liten roll för hur sökmotorerna rankar dig. Men man vill ju att användarna skall få ut något av att besöka sidan och 400 ord kanske inte täcker ett helt ämne?

    Dåliga hemsidor = hemsidor med backlinks man kan bygga helt själv. Till exempel forum backlinks eller likande.

    Hoppas att detta var till någon nytta. Förlåt för all svengelska är så van att skriva på engelska, haha. Hursomhelst, lycka till med sidan!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Börja lära mig SEO, vad tror ni om min ide?
    Av Nani321 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-12, 12:10
  2. Vill lära mig den tekniska biten av seo - hur?
    Av Yesbox i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 18:13
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 20:49
  4. Begränsat budget- lära mig seo?
    Av Yesbox i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 09:46
  5. Håller på att lära mig
    Av StefanBergfeldt i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 18:36