Resultat 1 till 4 av 4

åäö i URL 2015

  1. #1
    magzens avatar
    magzen magzen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    3
    Hej,

    Har läst en del artiklar om ämnet, men hittar delade åsikter och de flesta artiklarna är 4-5 år gammla.

    Jag har en e-butik som jag ska generera URL till men vet ej om jag ska använda åäö i URL eller aao.

    Hur ser det ut i dagens läge? vad är det som gäller och är bäst för placering i google, experternas rekommendationer?

    Tack i förhand!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    I URL:är det bara dumt att ha å, ä och ö. Det finns inget positivt med det, men det kan skapa tekniska problem.

    Att ha med såna tecken i domänen kan vara vettigt, för att det gör det lättare att komma ihåg eller liknande. Tänk dock på att det är jättekrångligt att skapa e-postadresser till domäner som innehåller "udda tecken", så se till att också ha "samma" domän men utan å/ä/ö.

  3. #3
    magzens avatar
    magzen magzen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Hej!

    I URL:är det bara dumt att ha å, ä och ö. Det finns inget positivt med det, men det kan skapa tekniska problem.

    Att ha med såna tecken i domänen kan vara vettigt, för att det gör det lättare att komma ihåg eller liknande. Tänk dock på att det är jättekrångligt att skapa e-postadresser till domäner som innehåller "udda tecken", så se till att också ha "samma" domän men utan å/ä/ö.
    Tack för ett snabbt svar, då genererar jag URL utan åäö för att slippa allt det krongliga

  4. #4
    backens avatar
    backen backen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    16
    En fördel med IDN varianten är ju att sökordet fetmarkeras i url'en i sökresultatet, om det ger ökad andel klick vet jag inte.
    Tex om man söker på blöjor så fetmarkerar google blöjor.se men inte blojor.se.
    Det uppväger ju dock inte eventuellt krångel med webbshop med dåligt IDN stöd.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-04-20, 19:48
  2. SEOSnack på Teneriffa - Hösten 2015
    Av Petter Hedman i forum Träffar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 19:39
  3. Hur bygga bra länkar 2015
    Av syncm i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-17, 12:21
  4. Bra information inför 2015 OBS på engelska
    Av sökoptimering i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-02-07, 15:32