Resultat 1 till 8 av 8

Permalänkar och titlar i wordpress

  1. #1
    CrazyDads avatar
    CrazyDad CrazyDad är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    9
    Hej. Det är såhär att jag sköter en affiliate hemsida genom wordpress, är rätt ny, hoppade in på detta projekt för några veckor sen bara.
    Jag använder mig av yoast SEO, precis börjat fatta lite...

    Iaf, vi säger att jag försöker sälja svenska katter, vilket jag inte nu gör men vi kan låtsas.
    Och nu undrar jag...

    Är det bra för SEO att använda samma namn på titeln och permalänken på en statisk sida? Svenska-katter som perma länk och svenska katter som titel på sidan, som exempel.??

    Sen undrar jag, titlarna blir automatiskt en </H1> rubrik i wordpress, eller?

    Sen har jag ett till problem, jag försöker använda Svenska-Katter som permalänk i en statisk sida men den får hela tiden en 2a i slutet så det blir svenska-katter-2 och då står det i SEO Yoast att nyckelordet inte finns i URL... Försökt komma på varför det blir så men inte lyckats, jag har heller ingen annan permalänk vid samma namn. Kan det vara XML mappen som dummar sig? Frågan är också om det går lika bra, om inte bättre att använda Svensk-Katt som permalänk, vilket också borde ge bra träffar på svenska katter?

    Tack på förhand.

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Jag ska försöka svara på de olika frågorna så gott det går, de går lite ihop i varandra bara, så jag tar det i ett lite annat "format".

    Det du skriver som rubrik på ditt inlägg eller din sida kommer att användas som H1-rubrik som standard i WP (det kan variera med teman dock).
    Det kommer också att användas som URL (permalänk) (lite beroende på inställningar).

    Det är bra att ha med sidans viktigaste sökord både i rubrik och URL, så i grunden är den funktionen bra.
    Samtidigt kan det av flera anledningar vara bra att ha en kort URL, och en fylligare rubrik med till exempel ett "Call to Action". Därför kan det ganska ofta vara bra att skriva om URL:en till en kortare variant.
    Till exempel:
    Rubrik: Köp fina svenska katter här!
    URL: /svenska-katter/ (istället för den automatiska /kop-fina-svenska-katter-har/ )

    I grunden sätter WordPress titeln till samma sak som din rubrik och lägger till sajtens namn på slutet. Titeln är den av de här delarna som är viktigast att jobba med, speciellt om du använder korta rubriker.
    Tänk dig att titeln måste innehålla sökordet för sidan, och dessutom berätta vad en besökare förväntas göra när de kommer dit, samt gärna ge ett argument varför din sida är bättre än de andra i sökresultatet. Alltså bör du fylla på med något med är bara "Svenska katter - Kattsajten.se".


    Att WordPress lägger till -2 i slutet på URL:en beror på att de uppfattar att det redan finns en sida med den URL:en. Kontrollera att du inte har ett inlägg/sida i utkast eller något sådan. Om du har tagit bort kategori-slugen från URL:en skulle det också kunna finnas en kategori med det namnet.

  3. #3
    miomias avatar
    miomia miomia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    2
    Håller helt med Aaron. Tänk inte för mycket på vad Yoast säger om du vet att du har sökordet i permalänken. Blir samma fel för mig, och detta beror nog bara på att yoast inte är helt felfritt.
    /Maria Pettersson

  4. #4
    CrazyDads avatar
    CrazyDad CrazyDad är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Att WordPress lägger till -2 i slutet på URL:en beror på att de uppfattar att det redan finns en sida med den URL:en. Kontrollera att du inte har ett inlägg/sida i utkast eller något sådan. Om du har tagit bort kategori-slugen från URL:en skulle det också kunna finnas en kategori med det namnet..
    Tack för hjälpen. Uppskattar verkligen.
    Jag försökte att ändra namnen på listorna i TablePress och sedan få till de rätta permalänkarna i mina statiska sidor, men ingen lycka... Får fortfarande fram slutsiffror i perma länkarna till exempel "svenska-katter-2" eller nu får ja helt plötsligt en 4a istället.
    Frågan är om de inte går lika bra, eller nästan bättre att ha svensk-katt som permalänk? Då google endå hittar orden svenska katter i svensk-katt?
    Iof har jag bilder som är döpta till svenska-katter, kanske där problemet ligger?
    Uppdaterar med att jag raderat alla bilder ur wordpress media galleriet där jag döpt filerna till "svenska-katter" osv... Dock fortsätter URLn att visa siffror i slutet. Hänger inte wordpress med i gamet eller?

    Spelar det någon roll hur jag lägger sökorden i permalänken, fungerar det lika bra att använda katter-svenska som url som det är att ha svenska-katter? Eller ska det helst va i rätt ordning?

    Tack i förhand.
    Senast redigerat av CrazyDad den 2015-10-04 klockan 04:54.

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Svårt att svara exakt utan att kolla på det, men testa att helt enkelt redigera adressen. Det kan vara så att den kommer ihåg att det funnits en sida med den adressen tidigare, men att det går att ta bort siffran nu.

    Hur som helst, det är inte hela världen, varken att inte ha EXAKT sökord, eller att ha en siffra på slutet. Däremot skulle jag nog inte rekommendera att vända på ordningen, då det ser lite konstigt ut på svenska.

  6. #6
    CrazyDads avatar
    CrazyDad CrazyDad är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Svårt att svara exakt utan att kolla på det, men testa att helt enkelt redigera adressen. Det kan vara så att den kommer ihåg att det funnits en sida med den adressen tidigare, men att det går att ta bort siffran nu.

    Hur som helst, det är inte hela världen, varken att inte ha EXAKT sökord, eller att ha en siffra på slutet. Däremot skulle jag nog inte rekommendera att vända på ordningen, då det ser lite konstigt ut på svenska.

    Efter att raderat en massa bilder osv döpta till svenska katter har jag kommit ner till en 3a iställer för en 4a i slutet av URL hehe.
    Frågan är om jag inte ska döpa permalänken till "svensk-katt" istället... undrar om det slår fel då?

    Tack för hjälpen

  7. #7
    CrazyDads avatar
    CrazyDad CrazyDad är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    9
    Löste sig... Hade visst en statisk sida i "papperskorgen" vid samma namn. Raderade den och allt är fine now... Man lär sig nått nytt varje dag tack för hjälpen seo proffsen!

  8. #8
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Grymt bra svar Aaron!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Permalänkar och titlar i wordpress
    Av CrazyDad i forum URL-omskrivning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-09-30, 00:19
  2. Vad är det senaste om åäö permalänkar?
    Av hermond_ i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 07:50
  3. Wordpress språk plugin för permalänkar
    Av Skatan i forum SEO-verktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 14:15
  4. Konstigheter med titlar
    Av Bernt Johansson i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 11:39
  5. Problem med sidor och titlar (wordpress)
    Av godpuppet i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 00:46