Resultat 1 till 20 av 20

Såga min idé!

  1. #1
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Funderade på en idé. Skapa ett antal sidor som du reggar hos sunet och andra gratiskataloger. Gör sedan 301:redirects på sidorna till din huvudsida. Vad säger ni? Bra eller dåligt? Kan man bannas av google, kommer det ge märkbar effekt? Moralen kan förbises

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Återkommer med svar om hur resultatet blir av detta! Jag håller just på med ett STORT sådant test.... Grejen är att jag valde egna domäner med relevant innehåll till varandra för att vara säker på att det inte blir några misstolkningar av Google.

    Jag kan säga redan nu att Yahoo inte är lika snabba som Google på att snappa upp 301 redirects, ska bli intressant att se hur lång tid det tar i Yahoo för att 301án ska ge effekt.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Funderade på en idé. Skapa ett antal sidor som du reggar hos sunet och andra gratiskataloger. Gör sedan 301:redirects på sidorna till din huvudsida. Vad säger ni? Bra eller dåligt? Kan man bannas av google, kommer det ge märkbar effekt? Moralen kan förbises
    Din huvudsajt kan säkert bannas av Sunet och övriga kataloger när någon av dina konkurrenter klagar på det. Det hela känns tämligen kortsiktigt.

  4. #4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    301 redirects är ju tänkt att det ska användas så här:

    Exempel 1
    2 stora sajter som säljer kläder går ihop.

    Exempel 2
    Ett företag som säljer kläder byter URL.

    Alltså, meningen är att sidorna som försvinner inte ska bara försvinna förgäves utan den gamla URL´n som redirectas skall ses som att all kraft på den sajten överförs till den nya URL´n.
    Därför är det viktigt att om man gör ett test med 301 redirects så se till att det simulerar naturliga förhållanden.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bannas av Google lär du inte behöva riskera, då förfaringsättet inte är fel i princip, som Marcus visar. Att Google skall kunna bedömma det bakomliggande syftet verkar inte sannolikt.
    Men som hans99 säger, sunet och andra kataloger lär ta bort länkarna när de upptäcker redirecten, för det behövs iof ingen anmälan utan det hänger på hur ofta de kontrollerar sidorna.

    Det krävs dock en del i arbetsinsats. De sidorna du skapar behöver ha ett tillräckligt unikt och intressant innehåll för att komma in i olika kataloger. Vilket lär ta en del arbetstid i timmar räknat.
    Sedan för att 301 skall få önskvärd effekt behöver en viss tid gå, samt gärna ett antal ytterligare länkar skapas till sidorna.

    När sidorna är tillräckligt etablerade infinner sig frågan - Varför skall en redirect 301 göras?
    Man har då ett antal domäner som står självständigt med ett antal inlänkar.
    De skulle bättre kunna användas till att pusha upp ytterligare sidor i ett, eget länknätverk eller användas i optimering för kunder.

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Man har då ett antal domäner som står självständigt med ett antal inlänkar.
    De skulle bättre kunna användas till att pusha upp ytterligare sidor i ett, eget länknätverk eller användas i optimering för kunder.
    Nu ska vi inte avslöja några affärsideér här
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu ska vi inte avslöja några affärsideér här
    Åhh, jag pratade mer i ur ett teoretiskt, abstrakt perspektiv.

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag kan av erfarenhet säga att det fungerar. Jag har en domän som ligger etta på ett sökord endast tack vare inkommande länkar till en annan domän som gör 301....

    Bägge domänerna finns med i sunet.

    Själv tycker jag att det ligger i gråzonen för vad som är juste mot sunet. Och om många börjar utnyttja detta så kommer de säkert att börja stänga av/ta bort siter som redirectas med 301. Kolla bara på DMOZ. Måladressen för en domän som finns med i DMOZ ändras automatiskt om man gör 301 till en annan domän. (Vilket kan ge möjligheter att komma med i DMOZ med en helt ny site, väldigt snabbt ).

    God Jul förresten.

  9. #9
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Sunet bannar en efter ett tag ... de har lite koll. Inte mycket, men litet.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller med Hjalmar här.
    Om man har en sida i en katalog av vikt, dmoz, sunet, etc, och sätter en 301 till en ny sida så kommer den nya sidan förr, eller snarare senare, ersätta den ursprungliga sidan. Vilket gör att man fortfarande bara har en sida med i katalogen.

    Har man två sidor med i en katalog och sätter en 301 från den ena till den andra, blir resultat på sikt att den nya sidan ersätter den gamla. Då står man med en sida istället för två i katalogen.
    Dessutom finns en risk, i båda fallen, att alla sidorna åker ut om innehållet i den sidan man sätter 301 till avviker för mycket från ursprungssidan, eller om det kan tolkas av den som redigerar att man försöker manipulera katalogen.

    Tycker Marcus definition av användningsområden är det man skall följa för att vara på den säkra sidan.

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Har man två sidor med i en katalog och sätter en 301 från den ena till den andra, blir resultat på sikt att den nya sidan ersätter den gamla. Då står man med en sida istället för två i katalogen.
    Dessutom finns en risk, i båda fallen, att alla sidorna åker ut om innehållet i den sidan man sätter 301 till avviker för mycket från ursprungssidan, eller om det kan tolkas av den som redigerar att man försöker manipulera katalogen.
    Självklart är det så det borde fungera. Men jag vet att alla kataloger inte agerar på detta sätt, bara vissa.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Självklart är det så det borde fungera. Men jag vet att alla kataloger inte agerar på detta sätt, bara vissa.
    Jo det har du rätt i Bernt. Sunet och dmoz brukar till slut korrigera. För andra kataloger är det lite si och så.

  13. #13
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Jag brukar gå igenom vissa kategorier i Sunet ibland och rapportera de sajter som inte bör finnas med, t ex parkerade domäner och sajter som ligger i fel kategori. Det är något som alla borde göra! En länk från Sunet blir ju mindre värd om det finns en massa skräplänkar i katalogen.

    Jag tror inte att Sunet korrigerar länkar på eget initiativ, men jag vet att de har en robot som går igenom länkarna och kollar att de fortfarande fungerar.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tack för att du påminde mig. Upptäckte just att en sida hade kvar den gamla tripod-adressen.
    Så manuell kontroll gör de uppenbarligen inte.

    Edit:
    Att den fortfarande fanns kvar berodde på att sidan är aktiv. Hittar inte koderna så jag kan plocka ned den.

    (bra för ryktet det där)

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Rocky
    Jag brukar gå igenom vissa kategorier i Sunet ibland och rapportera de sajter som inte bör finnas med, t ex parkerade domäner och sajter som ligger i fel kategori. Det är något som alla borde göra! En länk från Sunet blir ju mindre värd om det finns en massa skräplänkar i katalogen.

    Jag tror inte att Sunet korrigerar länkar på eget initiativ, men jag vet att de har en robot som går igenom länkarna och kollar att de fortfarande fungerar.
    Jag med. Klockrent när man letar sidor att länktipsa om. Får man in någon länk från någon i en kategori så blir den ju kanske lite mer värd om kategorin i sunet är renare.

    Rapporterade en nyligen på te som var övergiven på Passagen med en gästbok fylld med läkemedels och drogspam. Rapporterade den först till Passagen och fick ett svar att de skulle undersöka det men sist jag kollade var både sajten och gästboken kvar.

    Men jag undrar om inte Passagens affärsidé tillstor del är just gammalt övergivet innehåll?

  16. #16
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Helt rätt Rocky! Ouppdaterade sidor etc skall inte ligga kvar.

    Edit: har vi två te-seoar här nu då?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Edit: har vi två te-seoar här nu då?
    Om det är på det sättet så går deras favoritprogram klockan 23.10 i SVT1 ikväll.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Grejen med te för oss är ju att jag kan te så det är billigt att skriva om. Och det drar in länkar :-) Sedan har vi gratisproverna som bonus. Men helt klart att det varit ett bra område att skriva om när det kommer till inlänkar.

    Så himla många som söker på det är det inte.

  19. #19
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg
    Återkommer med svar om hur resultatet blir av detta! Jag håller just på med ett STORT sådant test.... Grejen är att jag valde egna domäner med relevant innehåll till varandra för att vara säker på att det inte blir några misstolkningar av Google.

    Jag kan säga redan nu att Yahoo inte är lika snabba som Google på att snappa upp 301 redirects, ska bli intressant att se hur lång tid det tar i Yahoo för att 301án ska ge effekt.
    Tack för era synpunkter. Ska bli intressant att se hur ditt test utvecklar sig Westberg. Hur långt tid beräknar du att det kommer ta innan vi får se ett svar?

  20. #20
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Tack för era synpunkter. Ska bli intressant att se hur ditt test utvecklar sig Westberg. Hur långt tid beräknar du att det kommer ta innan vi får se ett svar?
    Olika 301 tar olika lång tid. Ena kan ta 4 dagar den andra upp mot 20 dagar.
    En sak vet jag redan nu är att Yahoo och MSN går i snigelfart om man jämför med Google när det gäller 301 redirects.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)