Resultat 1 till 3 av 3

Fiverr.com vs svenska översättarföretag

  1. #1
    Juicens avatar
    Juicen Juicen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    24
    Ska lansera min e-butik internationellt och behöver översätta alla produktbeskrivningar till sådär 8-9 språk.
    Egentligen undrar jag främst om någon här har använt fiverr? Vad får man för kvalitet från fiverr? Och kanske även om någon har jämfört med svenska översättarföretag?

    Jag har räknat lite på vad jag tycker att det borde kosta.
    Har själv översatt produktbeskrivningar från engelska till svenska och ca 400 ord (ca 1 A4) går på ca 20 min. 1200 ord går då på en timme. Jag tycker verkligen att 400 kr per timme är i överkant att betala för en översättare. Men med det priset så blir det 400kr/1200ord, alltså 0.33 kr per ord.

    Vad får man för 0.33 kr per ord? Jo svenska översättarföretag som ens erbjuder så "låga" priser ger antingen maskinöversättning + 1-2 personer som snabbrättar, eller så skriver de väldigt tunnt content från scratch (men de vägrar utgå från ett annat språk verkar det som) vilket ger en tveksam kvalitet, eftersom de ofta sälva skriver att det är främst för robotar och inte för människor att läsa.

    De flesta företag börjar vid ca 1 kr per ord om det ska översättas ordentligt. Det blir som jag räknar 1200 kr per timme. Förvisso har de då ofta flera steg av översättning och korrekturläsning. Har även fått offert på 3 kr per ord!
    Vid dessa priser får man säkert riktigt bra kvalitet, men är det värt det?

    På fiverr hittar man många som erbjuder översättning av 500 ord för $5, det är ca 0.082kr per ord! Det låter ju lågt i jämförelse med de tidigare priserna, men det blir ändock ca 100 kr / timme om man översätter i den hasigheten jag räknar med. Det tror jag absolut att man kan få en bra översättning för av säg en spansk högskolestudent som behöver extra pengar.

    Vill man hitta en riktigt dyr översättare på fiverr så landar det på kanske 100 ord för $5, som dyrast. Det är fortfarande bara 0.41 kr per ord.
    För mig känns det som att man borde kunna få riktigt bra översättningar från fiverr, mycket mycket billigare. Man kanske får prova några översättare först och hitta även korrekturläsare där. Men när man väl hittat några som man kan lita på så.

    Det är totalt ca en halv miljon ord som jag skulle behöva översätta. Det blir en jäkla skillnad på att betala 3 kr, 1 kr, 0,3 kr eller 0,1 kr per ord för detta.
    Från 1,5 miloner kr till 50 000 kr.....

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag tror att du har svarat på det här själv egentligen.

    Du får vad du betalar för, helt enkelt, och ju bättre du själv kan avgöra kvaliteten på texterna, desto billigare tjänst kan du förmodligen köpa, eftersom du då kan avgöra om kvaliteten är högre än priset.

  3. #3
    Lasts avatar
    Last Last är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    11
    Som Aaron påpekar får du vad du betalar för. På Fiverr och Upwork hittar du svenska frilansare från $20/h.

    De som är $50+/h ger dock oftast bättre kvalitet. Om du är på en låg budget har två alternativ:

    1.) Anlita en billig frilansare och ge tydliga instruktioner på vad du vill ha gjort. Du kan gå på många nitlotter, men till sist hittar du någon ny som ännu inte vet sitt pris. Var då generös till denna frilansare och gör den lojal.
    2.) Försök pruta ner timpriset på frilansare som listar högt timpris. Detta fungerar särskilt vid större projekt. Försök också att de ska få så mycket publicerat som möjligt under tidsperioden genom tydliga vägledningar, så att de inte behöver göra någon research själva.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svenska SEO'are på Google+
    Av Jacob Jarnvall i forum Sociala medier
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2015-01-06, 14:18
  2. Bra Q & A sajt på svenska
    Av LoyalWriter i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-08-27, 11:11
  3. Köpa 3000 länkar Fiverr, bra eller dåligt?
    Av jacobj i forum Länkbygge
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-10-08, 22:17
  4. Svenska Web 2.0 properties?
    Av Donny Byström i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 13:07