Resultat 1 till 20 av 20

Få wikipedia länkar, tips!

  1. #1
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Som de flesta här vet så är wikipedia en fri encyclopedi där alla kan bidra med att skriva och redigera artiklar. Men vad många inte vet är att Google älskar wikipedia oehört mycket. Wikipedia dominerar många heta söktermer och betraktas utan tvekan som en stark auktoritet sida.

    1. Varför en länk från Wikipedia?

    Du får inte bara en länk från en väl respekterad auktoritet sida men du får även en rätt så ok trafik från länken (beroende på ämnet så klart). Tänk om du kunde få en länk i en artikel som innehåller din önske term (som titel), det skulle innebära att du hamnar högts upp på resultaten (om vi utgår ifrån att Wikipedia artikeln hamnar där) och få besökare som går via {Sökmotor} > {Wikipedia} > {Du}

    2. Men om alla nu kan redigera så kan jag väl tillsätta mina länkar ändå, eller?


    Ja och Nej. Du kan självklart lägga till länkar efter behag men Wikipedia har massor av redaktörer som utan tvekan kommer ta bort din länk om den är orelevant. Problemet är inte att skaffa länken men att behålla den.

    3. Hur gör jag för att behålla länkar då?

    Detta är både svårt och tar tid, men definitivt värt bekymret (speciellt om du kan upprepa det).
    Först och främst, gå till wikipedias hemsida. Sök sedan efter en generell term i din nich, exempelvis “aktie” du kommer då till en artikel som handlar om aktier (ni som gillar att göra allt genom Google kan skriva in följande: site:http://sv.wikipedia.org “nyckelord”).

    Bläddrar du ner lite finner du en röd färgad länk som heter “riskbolag”. Röd färgade länkar i wikipedia är sådana som ingen skrivit något om ännu, en chans som du bör ta! Samla så mycket nyttig information om riskbolag som du bara kan hitta och skriv följaktligen en bra artikel om det. Formatera sedan artikeln enligt wikipedias regler (se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikiped...igerar_en_sida) och sätt sedan dit din länk (oftast i “externa länkar” avdelningen).

    Kom ihåg att länken bör gå till en sida som a) relaterar till artikeln och som b) saknar försjälningsmaterial, helst ska sidan vara reklamfri (du kan alltid länka vidare artikeln till en försäljningssida) och c) Inte upprepar information som står i wiki artikeln.

    4. Måste länken vara reklam fri?

    Inte egentligen (i sådana fall skulle Washington Post inte ha så många länkar där) men tyvärr så har många redaktörer inte fattat att en sida kan ha bra innehåll och samtidigt ha reklam på sidan. Det finns många “IQ befriade” redaktörer där och du vill helst slippa bråka med dem. Som en fotnotis kan jag tillägga att Danny Sullivan, väl erkänd SEO expert blev kallad spammer av Wikipedia redaktörer vilket fick många andra SEO experter att bli arga och blogga om det (t.ex Aaron Wall).

    5. Någonting mer som jag bör veta?

    Ja, här nedan följer lite extra:
    ¤ Alla wikipedia sidor (inklusive den svenska) som jag känner till förrutom den engelska använder nofollow på sina externa länkar. Detta innebär att du enbart kan få trafik från länken men den bidrar inte till högre Serp/PR (Rätta mig om jag har fel).

    ¤ Inte enbart redaktörer kan ta bort länkar, vanliga människor kan och gör det (ibland bara för att vara elaka) men som tur är finns det en diskussionsforum för varje artikel där sådant kan diskuteras. Blir det mycket bråk så kan redaktören stänga redigering för artikeln, finns ett känt fall där en artikel med titeln Abortion ändrades till Murder 143 gånger.

    ¤ Registrera dig i wikipedia innan du redigerar/skriver artiklar. Vi utgår ifrån att artiklar skrivna av registerade användare har större chans att stanna kvar än de som skrivits av okända.

    ¤ Vissa är oroliga över att de har så många länkar från Wikipedia och att Google kanske tolkar detta som spam. Vad jag vet så finns det ingen grund till oro så länge det är olika artiklar som relaterar till de olika ämnerna. Som jag nämnde tidigare så har vissa, t.ex Washington Post, BBC etc massivs med länkar från wikipedia.

    Det var allt, hoppas det var hjälpsamt.

    Edit: Wikipedia har nu nofollow på engelska sidor.
    Senast redigerat av cabdirazzaq den 2007-01-22 klockan 20:28.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra info! Plus på ryktet.

    Vill tillägga att även om du inte kanske kan få en länk som stannar på en artikel så kan du oftast få det på en artikels diskussionssida som ofta också har bra PR. Man kan till exempel skriva sin länk i diskussionssidan och fråga om den är ok att lägga till.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Tackar! Sant, bra poäng där. Men att lägga till länken i en diskussionssida ger ingen värdig trafik, värt att göra om det är en.wikipedia annars är det helt onödigt med tanke på "nofollow taggen".

    (PS: Läste nyligen på DP att du var nominerad som bästa SEO 2006 av shoemoney, grattis)
    Senast redigerat av cabdirazzaq den 2006-12-23 klockan 00:24.

  4. #4
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Japp, bra inlägg.

    Frågan är bara hur man får bort nofollow på svenska delen, aldrig själv lyckats med det...
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  5. #5
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Som individ gå detr inte att "få bort" nofollow på den svenska delen, men om sv.wp har en fortsatt positiv utveckling finns det möjlighet att nofollow försvinner.

    Enligt beslut från administratörer och användare så är nofollow aktiverat på alla utgående länkar på samtiliga sidor i wikipedia-nätverket, de engelska artikelsidorna undantaget (ingen juice från diskussionsidorna alltså!).

    Syftet är naturligtvis att förhindra att wikipedia spammas ner.

    Endast artikelsidorna på engelskspråkiga wikipedia bedöms ha så pass aktiv nivå av självmoderering att pr-läckage tillåts. Förutom användarbevakning så finns det även administratörsstyrda blacklists för att stävja återkommande syndare.

    Det är rätt intressant att wikipediacommunityn medvetet tagit på sig merjobb i och med "rena länkar" på en.wp - och det finns en rätt intressant diskussion bakom det beslutet. Läs den gärna: http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Nofollow

    En taktik för dig som vill få länkjuice från sv.wp kan alltså vara att bli en engagerad användare: se till att sidorna fylls med kvalitativt innehåll och engagera än mer folk. När tiden är mogen föreslår du att nofollow skippas och hänvisar till en.wp's beslut som kan ses som praxis.

  6. #6
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    per_r: Tackar! Det går inte så vitt jag vet men vi hoppas på att det ändras i framtiden. Den engelska delen hade nofollow en gång i tiden fast sen röstades det bort..

  7. #7
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Vad är det för rykte det här med att Wikipedia röstat bort rel=nofollow? Externa länkar BÅDE i engelska och svenska Wikipedia har, och kommer troligen alltid att ha, rel=nofollow

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Vad är det för rykte det här med att Wikipedia röstat bort rel=nofollow? Externa länkar BÅDE i engelska och svenska Wikipedia har, och kommer troligen alltid att ha, rel=nofollow
    Mitt intryck är att länkarna i engelska Wikipedias artiklar är sökmotorvänliga. Länk från en.wikipedia.org/wiki/yoga:
    Yoga links at the Open Directory Project

  9. #9
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    /* dublett */
    Senast redigerat av Nord den 2007-01-20 klockan 18:46. Anledning: dubbelpost

  10. #10
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Kanske till DMOZ som är ett systerprojekt (iaf påstår DMOZ det, rennomésnyltning måhända då jag inte hört något om att DMOZ och Wikipedia har något samarbete) men inte till vanliga dödliga.

    Nåväl. Har just kollat runt själv och hittat ett helt gäng som saknar nofollow. Slängde in en länk själv och vips - nofollow. Verkar som de validerar på något vis. sv.wikipedia.org verkar iaf köra uteslutande med nofollow.

    Edit: Efter 1 minut research på länken ovan:
    As of May 22, 2006, following this discussion, rel="nofollow" is now enabled on non-article pages (i.e. pages outside the main namespace) on the English Wikipedia, but remains disabled for links in articles.
    Så enkelt var det alltså med det. :-)

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Alltså länkar som är redaktionellt kontrollerade och validerade. Länkar som någon bara surfar in och skriver dit tas ju givetvis normalt bort. Länkarna ska ju vara relevant tilläggsinformation eller referens till uppslagsordet eller texten.

    Förövrigt bara på artiklarna på en.wikipedia.org i övrigt rel=nofollow.

    DMOZ har ett systerprojekt för att bygga en faktadatabas men det har ingenting med Wikipedia att göra. Wikipedia är en stiftelse. DMOZ är AOL.

  12. #12
    Elias KAIs avatar
    Elias KAI Elias KAI är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    32
    Just NU - Nofollow attribute i Wikipedia sidor

  13. #13
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    m jag vet, jag ändrade mitt inlägg då det skedde

  14. #14
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    http://lists.wikimedia.org/pipermail...ry/061137.html

    Som en direkt konsekvens av Eastpoints SEO-tävling ...
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2008-09-17 klockan 19:02.

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Eastpoint:
    seo. eastpoint.se

  16. #16
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Kan bekräfta att nofollow faktiskt läggs till i en.wiki. En artikel jag haft har nyligen fått sig ett tillskott av en nofollow trots att den inte tidigare haft det. Tråkigt men jag skulle nog också göra så om jag had ansvaret.

  17. #17
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Finns det risk för att man hamnar i filter hos Google om man får för många länkar från wikipedia under kort tid?
    Eller är det ingen risk om det är NO FOLLOW ??

  18. #18
    j_str_ms avatar
    j_str_m j_str_m är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Nja. Alla artiklar har inte nofollow på länkarna från Wikipedia. Jag har flera inkommande länkar från Wikipedia på ett antal av de webbplatser jag jobbar med.

    Om du är relevant för artikeln så bör du lägga in dig som referens. Bästa du kan göra är att posta ett blogginlägg där du tillför något till diskussionen eller en ny dimension till artikeln. På så sätt har du en berättigad plats i Wikipedia.

    Det skulle vara djupt olustigt om man använde Wikipedia för länk-kärlek. Ha något att säga. Då kommer länkarna automatiskt.

  19. #19
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jag lade in en länk i en artikel i wikipedia med hög relevans för just den artikeln och den åkte ut på 5 minuter med hänsyn till att det var ett företag som ägde sajten och att det kunde betraktas som spam. Märkligt, sajter blir ju inte sämre per automatik för att företag äger dem, snarast brukar det vara tvärtom

  20. #20
    j_str_ms avatar
    j_str_m j_str_m är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Jo. Men du kan inte implementera en länk i Wikipedia på det sättet. Du måste bidra med något till artikeln för att höja dess kvalitet enligt Wikipedias riktlinjer. Därefter kan du använda länken som referensobjekt.

    Att ha länk-kataloger längst ner i varje artikel känns lite konstigt så där hade även jag gått hårt åt delete-knappen.

    Bidra med något till artikeln så ska du säkert få lite länk-kärlek också.

    //Jesper

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vilken sorts egna interna länkar är bäst?
    Av Jimmy i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:36
  2. kvailté länkar inom lån / bank
    Av John Ivarsson i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 13:09
  3. Tips. Gratis adwords. Google kör kampanj igen!
    Av Nisse i forum Google AdWords
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:12
  4. Vi säljer billiga länkar
    Av the-million-dollar-man i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 16:06
  5. Köpa länkar (steget att växa ur källaren)
    Av Webmoney i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:59