Eftersom min e-butiksleverantör inte har något eget bra system för att ha blogg har jag lagt upp en subdomän. Domänen ligger hos ett svenskt webbhotell där dns styr www.mindomän till e-butiksleverantören för kopplingen till själva butiken medan subdomänen blogg.mindomän styr åt helt annat håll - nämligen till n.nu där bloggen ligger och "svarar" på subdomänen.

Kanske lite väl insnöad på SEO-tänk har jag från början enbart länk från bloggen till e-butiken, men inte tvärt om. Tänket är det här med SEO-juice och att de som kommer till bloggen genom sökningar i SERP styrs mot butiken, men däremot finns inget flöde från butik till blogg och lite där är väl tanken att inte besökare ska surfa iväg till bloggen och sedan kanske inte ha tid för att handla. Konvertering, konvertering...

Men, samtidigt har butiken tappat lite på sitt viktigaste sökord och har hoppat lite fram och tillbaka under ett par månaders tid. Själva butiken är dock flera år gammal. Det är inte alls säkert att det är detta som är orsaken till tappet, jag har varit lite halvdålig att uppdatera själva butiken. Men frågan är om någon här kan se någon nackdel med upplägget?

Är mitt tänk med SEO-juice gammaldags och att det ur rent SEO-perspektiv inte spelar någon roll om de båda korsväxlar.

Klart är iaf att Google uppfattat att de båda här ihop, för när jag säker på www.mindomän.se kommer undersidorna upp bestående av några kategorisidor samt bloggen. Kanske är jag lite dåligt uppdaterad och att det kanske snarare är en nackdel att inte länka både fram och tillbaka mellan sidorna och att det är det Google tycker är märkligt och puttat ner butiken en aning?