Resultat 1 till 5 av 5

Sökordsoptimera nyhetsartiklar och sidstruktur för online media?

  1. #1
    Digitaldoktorns avatar
    Digitaldoktorn Digitaldoktorn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Hej!
    Jag jobbar ideellt med en online nyhetsmedia som har 10 000-tals artiklar publicerade men ingen nämnvärd trafik (än). Jag har introducerat dem för Yoast SEO plugin och vill även skapa "landing pages" och så småningom jobba med "backlinks" m m.

    Problemet är att redaktionen inte ser något värde i att optimera nyhetsartiklar för de har kort livslängd och ska ut snabbt. Och jag är medveten om att det dröjer minst 1-2 dygn innan Google har indexerat nya artiklar, men tycker ändå det ska finnas mljligheter. Jag utgår ifrån att de stora medierna, som GP, DN, Svd inte sökordspotimerar artiklar men de hamnar i topp på Google oavsett ämne tack vare "backlinks" från flera högkvalitativa webbsidor.

    Men jag vill vi att utnyttjar de möjligheter som finns för oss i nuläget och försöker generera trafik via sökordsoptimering av artiklar. I takt med ökad trafik kommer vi naturligt att få mer "backlinks". Är mitt resonemang fel?

    Jag ser stora möjligheter att optimera både nya och gamla artiklar. Har dock svårt att förmedla detta till redaktionen.

    Apropå "landing pages" så är det lite svårt att optimera kategorisidor för där finns ingen brödtext.

    Några tips och tankar om dessa frågor?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Rent generellt skulle jag rekommendera er att registrera er som en nyhetskälla, så att ni kan komma med i Google News-sökningar. Det är nog det enklaste sättet att driva trafik till att börja med.

    Citat Ursprungligen postat av Digitaldoktorn Visa inlägg
    Problemet är att redaktionen inte ser något värde i att optimera nyhetsartiklar för de har kort livslängd och ska ut snabbt. Och jag är medveten om att det dröjer minst 1-2 dygn innan Google har indexerat nya artiklar, men tycker ändå det ska finnas mljligheter.
    Har ni en så stor sajt, som dessutom är hyfsat ny (gissar jag, eftersom ni inte har så mycket trafik), så bör indexeringen gå klart fortare än att räkna i dygn. Minuter känns rimligare.

    Citat Ursprungligen postat av Digitaldoktorn Visa inlägg
    Jag utgår ifrån att de stora medierna, som GP, DN, Svd inte sökordspotimerar artiklar men de hamnar i topp på Google oavsett ämne tack vare "backlinks" från flera högkvalitativa webbsidor.
    Jodå, de har åtminstone ett sökordstänk. Ibland. Låt oss säga att de är medvetna om effekterna, men enskilda journalister ofta väljer bort ett stark sökordsfokus, av någon anledning. Men det spelar roll för deras ranking också, helt klart.

    Citat Ursprungligen postat av Digitaldoktorn Visa inlägg
    Men jag vill vi att utnyttjar de möjligheter som finns för oss i nuläget och försöker generera trafik via sökordsoptimering av artiklar. I takt med ökad trafik kommer vi naturligt att få mer "backlinks". Är mitt resonemang fel?
    Ja, så länge ni skriver bra om saker folk är intresserade av, och gärna är föst med nyheter lite då och då.

    Citat Ursprungligen postat av Digitaldoktorn Visa inlägg
    Apropå "landing pages" så är det lite svårt att optimera kategorisidor för där finns ingen brödtext.
    Det är ju perfekt! Du kan du ju faktiskt göra ordentlig skillnad på dem, genom att lägga dit statisk text.

  3. #3
    Digitaldoktorns avatar
    Digitaldoktorn Digitaldoktorn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Tack Aaron. Det klarnar för mig. Mycket värdefullt.

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Artiklar i erat fall kan ju bestå av många olika typer.

    En kort nyhetsblänkare om att pendeltågen i Stockholm har förseningar pga lövhalka är kanske inte något som behövs optimeras eftersom du säger har en väldigt kort livslängd.

    Däremot! Så finns de ju även artiklar i form av reportage, längre grävande nyheter m.m som har ett nyhetsvärde över en längre tid och dessa tycker jag absolut att man kan lägga lite mer tid på eftersom dessa inte har samma tidspress på sig att "komma ut snabbt". Så jag tycker de kan vara vettigt att prata med din redaktion att lägga lite extra krut på större artiklar som man har arbetat med en längre tid jämfört med de nyheter som du säger har kort livslängd.

  5. #5
    Digitaldoktorns avatar
    Digitaldoktorn Digitaldoktorn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Tack, Welander-bra tips. På sikt (när vi fått mer auktoritet i Googles ögon) kanske vi även har chans att konkurrera med "drakarna" även om hur snabbt en artikel blir indexerad. Jag antar att de nyhetssiter som Google ser som viktiga blir indexerade snabbare(?).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Media hemsida säljes
    Av JonEng i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-13, 15:58
  2. Social Media - Twitter
    Av ntabaq i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 21:18
  3. Social media optimering
    Av Sebb i forum Sociala medier
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 17:17
  4. Sökordsoptimera en flashsite
    Av Chrippa i forum Länkbygge
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 10:29