Resultat 1 till 4 av 4

Cloudflare som CDN, dåligt för SEO??

  1. #1
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Hej!

    Vet inte om detta ämne ligger på exakt rätt ställe men... Jag har använt CDN-tjänsten Cloudflare tidigare när jag hade min sajt www.markusp.se på Binero. Nu ligger den på One och förra veckan bytte jag namnservrar till Cloudflares. Denna vecka sjönk jag tre platser på min viktigaste sökfras som är "fotograf örebro".

    Anledningen till att jag började använda Cloudflare är att jag vill snabba upp min sida så mycket som möjligt. Åtgärder för att minska sajtens laddtid har tidigare gjort så att jag har hoppat upp som etta. Det jag gjorde då var att installera pluginet Autooptimize för Minify, WP SuperCache samt att sortera bort onödig information och kod som gör en massa requests som t ex ett Instagram-plugin som tog upp en väldig massa laddtid.

    Dessa plugins är fortfarande aktiva, och jag har nu dessutom optimerat bilderna och minskat startsidans total storlek från 4,20 MB till 1,99 MB och minskat antalet requests. Efter att jag optimerade bilderna och aktiverade Cloudflare så fick jag mycket bättre betyg när jag testade på gtmetrix.com. PageSpeed score 97% och ySlow score 92%. Dessa låg på 86-87% innan.

    MEN, jag har tappat tre positioner sedan förra veckan och ligger just nu på plats 6 på "fotograf örebro". Kan Cloudflare ha den inverkan måntro? Mina konkurrenter på min viktigaste sökfras har bra mycket sämre resultat på gtmetrix (Plats nr 1 har PageSpeed score 81% och ySlow score 72%), 1,2 sekunder längre laddtid, väldigt mycket färre ingående länkar osv. Jag kan inte vid mitt liv förstå vad det är som gör att den sajten ligger etta...

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag gjorde en snabbkoll på din sajt och den som rankar 1 på fotograf Örebro.
    Jag skulle säga att hastighetsmässigt är ni ungefär likvärdiga. Google uppfattar faktiskt din sajt som långsammare, med en väldigt lång svarstid från servern (4,7 sek).
    Men, hastigheten är en väldigt liten rankingfaktor, och så länge den inte är direkt dålig är det inte riktigt värt att jobba med den ur ett SEO-perspektiv.

    Det andra jag såg var att jag fick uppfattningen att din konkurrent har bättre länkar än du. Mång aav dina länkar är kommentarer i blogginlägg, medan din konkurrent verkar ha fler "riktiga" länkar från kunder/samarbetspartners. Det är det område jag skulle lägga min energi på i ditt läge. Skaffa bättre länkar helt enkelt.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Sorry. Jag gjorde visst en lite konstig slagning i Page Speed Insights. När jag testade på hela adressen, inklusive www, såg det bra ut. Det är när redirecten till www ska göras som det tar lite väl lång tid, men det är ingen fara.

  4. #4
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Jag gjorde en snabbkoll på din sajt och den som rankar 1 på fotograf Örebro.
    Jag skulle säga att hastighetsmässigt är ni ungefär likvärdiga. Google uppfattar faktiskt din sajt som långsammare, med en väldigt lång svarstid från servern (4,7 sek).
    Men, hastigheten är en väldigt liten rankingfaktor, och så länge den inte är direkt dålig är det inte riktigt värt att jobba med den ur ett SEO-perspektiv.

    Det andra jag såg var att jag fick uppfattningen att din konkurrent har bättre länkar än du. Mång aav dina länkar är kommentarer i blogginlägg, medan din konkurrent verkar ha fler "riktiga" länkar från kunder/samarbetspartners. Det är det område jag skulle lägga min energi på i ditt läge. Skaffa bättre länkar helt enkelt.
    Well, det är ju det som är grejen, att alla tester jag har gjort scorar jag högre på. På Page Speed Insights får jag 77/100 95/100 på min sajt och 60/100 65/100 på konkurrentens sajt. 4.0 sekunder page load time på min och 4.8 sekunder på konkurrentens när jag testar på gtmetrix.com.

    MEN, då är det ju helt enkelt så att det är andra faktorer som är viktigare, säkerligen kvaliten på de inkommande länkarna som du säger. Mycket av mina inlänkar är ju som du upptäckte bloggkommentarer och forumsignaturer.

    Så vad är den mest effektiva SEO-åtgärden att göra i just denna situation, nåt slags länkbyte med samarbetspartners eller nåt kanske?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Undersidor dåligt?
    Av Spinn i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-04, 18:46
  2. WP - Cloudflare - flexible SSL
    Av raess i forum URL-omskrivning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-12-22, 20:03
  3. Unika besökare i Google analytics vs. Cloudflare
    Av markusp i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 02:10
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 10:01
  5. Adsense bra el dåligt?
    Av an_na i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 00:50