Efter Googel uppdateringen med "mobilegeddon" aktiverade vi mobilbutik hos Textalk varpå vår avvisningsfrekvens har ökat lavinartat. Deras lösning på mobilbutik har minst sagt väldigt få inställningsmöjligheter och man kan inte låta kunden välja att visa desktopverision som annars brukar kunna gå att välja. Butiken blir väldigt stel och känns lite omodern för att vara just mobilbutik. Det är svårt att tydligt visa menyer, eftersom man begränsas till en där man i sin tur får lite svårt att lägga upp ett bra system för besökaren. Jag kan sitta och titta på Analytics realtid och se att det är väldigt många mobilbesökare som kommer in på en sida, såväl index som kategori och produktsidor, för att sedan bara lämna utan att klicka på någon mer sida alls. Avvisningsfrekvensen ligger nu på 68% vilket är väldigt högt för oss som ligger ganska nischade och innan låg på runt 14%.

I övrigt är jag väldigt nöjd med Textalk för desktopverisionen och deras support, men ganska besviken på att de inte gjort denna till responsiv, utan att mobilverisionen ligger i ett eget tema/hanteras separat dit mobilbesökare styrs.
Jag funderar på att testa med en stängning av mobilverisionen, eftersom vi innan inte tappat någon särskilt i samband med mobilegeddon, för att se hur avvisningsfrekvensen blir.

Andra som upplever liknande problem eller tankar kring att testa att i alla fall tillfälligt stänga mobilbutiken?