Resultat 1 till 8 av 8

Paginering i Wordpress

  1. #1
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag har en sida i Wordpress som visar de senaste 10 inläggen på varje sida. Ifall det är fler in 10st inlägg pagineras dessa och URLen blir då sidan.se/sida2/. Jag tycker detta ser lite tråkigt ut och fungerar på att ta bort pagineringen helt och endast bara visa de 10 senaste inläggen på startsidan + på alla kategori-sidor.

    1. Finns det någon nackdel att göra så ur SEO-synpunkt?

    2. Hur skulle man kunna lösa det på ett "bättre" sätt än att ta bort pagineringsfunktionen? Hur gör ni andra med många inlägg för att URLerna inte ska se taskiga ut?

    Tackar för all input!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Vad är det du inte gillar med de URL:erna?

    Alltså, ur SEO-synpunkt så kommer du ju begrava de inlägg som inte är bland de 10 senaste, så att de blir väldigt svåra att hitta för både besökare och Google. Det går såklart att lösa med andra typer av internlänkar, men det kommer göra det svårare att ranka med gamla inlägg.

  3. #3
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Gillar inte att sidor med URLer som minhemsida.se/sida2, minhemsida.se/sida3/ indexeras. Tycker det ser lite konstigt ut - det kanske bara är jag som tycker det?

  4. #4
    dannelitos avatar
    dannelito dannelito är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    Gillar inte att sidor med URLer som minhemsida.se/sida2, minhemsida.se/sida3/ indexeras. Tycker det ser lite konstigt ut - det kanske bara är jag som tycker det?
    Snabbt ordnat, t ex med Yoast SEO-plugin: Titlar & meta -> Annan -> Välj "Ange noindex för undersidor till arkiv" -> KLART!

    Se till att inläggen inkluderas i din XML-sajtkarta så hittar sökmotorerna dem ändå.

    Sen om det blir svårare att ranka dessa. Tja, bra inlägg kanske förtjänar djuplänkar både från den aktuella sajten och externa sajter?

  5. #5
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Tackar för det svaret! Låter som om det är rätt väg att gå för mig.

    Det kanske inte gör något att dessa sidor blir svåra att ranka då de ofta är sidor med arkiv (kategorier, taggsidor etc). Det är ju inte primärt arkiven man vill ska ranka utan enstaka inlägg kanske.

    Citat Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
    Snabbt ordnat, t ex med Yoast SEO-plugin: Titlar & meta -> Annan -> Välj "Ange noindex för undersidor till arkiv" -> KLART!

    Se till att inläggen inkluderas i din XML-sajtkarta så hittar sökmotorerna dem ändå.

    Sen om det blir svårare att ranka dessa. Tja, bra inlägg kanske förtjänar djuplänkar både från den aktuella sajten och externa sajter?

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    Det kanske inte gör något att dessa sidor blir svåra att ranka då de ofta är sidor med arkiv (kategorier, taggsidor etc). Det är ju inte primärt arkiven man vill ska ranka utan enstaka inlägg kanske.
    Precis. Det är de enstaka inläggens möjlighet att ranka du förändrar genom att ta bort de paginerade sidorna. Som sagt, det är inte omöjligt, men det gör det lite svårare, och det kommer kräva att du jobbar med andra navigeringsmodeller på din sajt för att inte gamla inlägg ska "försvinna" helt, både för Google och besökare.

  7. #7
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Tack för hjälpen! Vill helst inte snåra in mig i det du beskriver så jag kör på Yoast-lösningen.

    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Precis. Det är de enstaka inläggens möjlighet att ranka du förändrar genom att ta bort de paginerade sidorna. Som sagt, det är inte omöjligt, men det gör det lite svårare, och det kommer kräva att du jobbar med andra navigeringsmodeller på din sajt för att inte gamla inlägg ska "försvinna" helt, både för Google och besökare.

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av HejSeo Visa inlägg
    Tack för hjälpen! Vill helst inte snåra in mig i det du beskriver så jag kör på Yoast-lösningen.
    Nu var det ett tag sen jag gjorde den typen av inställningar i Yoast SEO-plugin, men kontrollera i så fall att det åtminstone sätter "noindex, follow" där. I så fall bör det vara okej, även om det inte är helt optimalt, eller säkert att Google faktiskt följer länkarna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. WordPress RSS
    Av StefanBergfeldt i forum Övrigt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 18:30
  2. Wordpress och <H1 >
    Av Legendarisk i forum Optimering
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 02:16
  3. SEO för WordPress
    Av Jim Westergren i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 00:15
  4. CSS fil i wordpress.org
    Av Jimmy i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 11:22
  5. Wordpress och SEO
    Av Mastermind i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:25