Resultat 1 till 11 av 11

Wikiasari - Sökmotor baserad på Wikipedia

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Wikipedias grundare ska bygga en sökmotor i alla fall delvis baserad på samma koncept som Wikipedia:
    http://en.wikinews.org/wiki/Wikipedi..._search_engine

    Det hela handlar väl i princip gissar jag att bygga något jämförbart med en länk-katalog med beskrivande text och betygssättning som sedan används för trust på högsta nivån och sajter med lägre nivå av trust. Dessa kan sedan används för att distribuera trust. Men det är en gissning men det är ju det uppenbara sättet att utnyttja ett community för att få input till en sökmotor.

    Licens får man anta blir jämförbar med Wikipedia så det lär väl inte finnas något som hindrar Google, Yahoo och Live! att utnyttja detta som input också tillsammans med all annan input.

  2. #2
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Wikia ska utmana google genom öppen källkod.
    Detta kommer leda till mer fakta om sökresultaten när man optimerar (så länge man håller koll på koden).

    Tror ni wikia kommer hålla måttet? Jag tror det kan bli en hit om de använder sin koppling till wikipedia på ett vettigt sätt. Då får google svårt att slå wikia när det gäller fakta-jägarna som vill ha äkta vara.

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Öppen källkod är nästan alltid bra.

    Men vi får se helt enkelt. Klart är ju att de stora borde bli lite skakis då öppen källkod och wikipedia har ett stort antal anhängare medan de stora sökmotorerna inte riktigt skapat samma koppling till sina användare. De stora sökmotorerna har ju istället bara satsat på att använd oss vi levererar bra men vi talar inte om hur vi gör samt hur vi censurerar resultatet.

    Ska bli spännande

  4. #4
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    I vanligafall brukar jag förespråka öppen källkod, men med öppen källkod i en sökmotor så ser jag iaf bara problem. Personligen så tycker jag att det är bra att ingen vet exakt hur G fungerar eftersom det skulle bli väldigt mycket enklare att optimera.

    Så personligen tror jag att det kommer att bli enheldel spam i den... Fast en fördel är ju att man kan utveckla väldigt komplexa algos för att trycka undan spamen, väldigt tvådelat det här...

    Det vara mina 5 öre

    EDIT: Stavfel..
    Senast redigerat av Mactim den 2007-07-31 klockan 11:43.

  5. #5
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Kommer Wiki äns i närheten av google så kommer dom helt enkelt att bli uppköpta.

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Max
    Kommer Wiki äns i närheten av google så kommer dom helt enkelt att bli uppköpta.
    Om de vill sälja ja...
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Wikipedias nya tjänst lär inte ha en suck mot Google... iallafall inte dem närmaste åren!

    Men det ska bli kul att se hur dem tar ställning till SEO...

  8. #8
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    läste just följande från http://search.wikia.com/index.php?ti...age&oldid=3179...


    "Reporters and bloggers note: Amazon has nothing to do with this project. They are a valued investor in Wikia, but people are really speculating beyond the facts. This has nothing to do with A9, Amazon, etc."

    Hans99:

    Om du läser detta... så redigera din wordpress-artikel (httpx://marknad.wordpress.com/2006/12/25/wikisari-sokmotor-av-wikipedia/) om du inte redan har gjort detta...

    Alla:

    Jag räknar med att informationen på den sidan stämmer? eller?

  9. #9
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  10. #10
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Den finns inte ännu... Dem arbetar väl fortfarande på den och inte har lagt ut den ännu. Hur som helst, så lär det säkert dröja ett tag.

    Den länken som jag gav där uppe är väl sökmotorns ännu enda webbplats från skaparna av wikipedia... eller ska jag säga officiella webbplats?

    Jag undrar hur lång tid det kommer att ta innan den kommer att lanseras... Någon som vet något eller har någon gissning?

  11. #11
    Webpals avatar
    Webpal Webpal är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    Detta är förmodligen framtiden för sök. Användargenererade sökresultat. Wikipedia har redan en gedigen community och dom kommer nog kunna hålla en sökmotor friare från spam än Google.

    Google satsar ju på skalbara algoritmer, wikipedia skulle kunna satsa på mer användargenererat.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Få wikipedia länkar, tips!
    Av cabdirazzaq i forum Länkbygge
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 21:01
  2. Wikipedia no Wikiasari !
    Av Mikis Guerrero i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 23:00
  3. Effekt från Wikipedia trots nofollow?
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 14:27